Tolka tysk foderanalys..

fraggelzebra

Trådstartare
Hej! Jag och min häst bor i Hamburg. Har nu efter många om och men lyckats få gårdsägaren att skicka in prover för grovfoderanalys, och nu har provsvaren kommit. Analysen ser ju ungefär ut som en svensk, men allt är inte helt solklart. Såhär ser den ut, vänligen ignorera mitt klotter ;) :

Det jag inte förstår är:
- Mineralerna är ju angivna i procent ("Berechnet auf die Trockensubstanz = beräknat på TS). Antar att det är % per kg ts. I foderstatsprogrammet (Fre*farm) måste jag dock ange Ca och P i gram per kilo foder. Hur får jag till detta?
- Under mineralerna kommer ju övrig information, först TS 84,1%, den kan jag utan problem utläsa. Men resten! :cautious: Minns inte hur jag räknade ut det, men hittade någon formel någonstans för att omvandla råprotein ("Rohprotein 9,1%) i procent till smb rp g/kg ts - fick summan 73,9. Är det ett rimligt tal? :confused:
Eller om jag använde "Verd. Protein" (smältbart protein), 5,6%
- Sen kommer alla mineralerna en gång till längre ner i textmassan, men med andra värden. Härdsmälta i hjärnan.

Har ingen svensk analys att jämföra med, kanske kan någon vara så vänlig att slänga in en bild på en?
Lägger in en bild på hur den föreslagna foderstaten ser ut med värdena som jag knappat in. Verkar det rimligt?
Ytterst tacksam på förhand för all hjälp!

analys%202015.jpg


Skarmavbild%202015-11-12%20kl.%2022.46.28.png
 
Hej! Jag och min häst bor i Hamburg. Har nu efter många om och men lyckats få gårdsägaren att skicka in prover för grovfoderanalys, och nu har provsvaren kommit. Analysen ser ju ungefär ut som en svensk, men allt är inte helt solklart. Såhär ser den ut, vänligen ignorera mitt klotter ;) :

Det jag inte förstår är:
- Mineralerna är ju angivna i procent ("Berechnet auf die Trockensubstanz = beräknat på TS). Antar att det är % per kg ts. I foderstatsprogrammet (Fre*farm) måste jag dock ange Ca och P i gram per kilo foder. Hur får jag till detta?
- Under mineralerna kommer ju övrig information, först TS 84,1%, den kan jag utan problem utläsa. Men resten! :cautious: Minns inte hur jag räknade ut det, men hittade någon formel någonstans för att omvandla råprotein ("Rohprotein 9,1%) i procent till smb rp g/kg ts - fick summan 73,9. Är det ett rimligt tal? :confused:
Eller om jag använde "Verd. Protein" (smältbart protein), 5,6%
- Sen kommer alla mineralerna en gång till längre ner i textmassan, men med andra värden. Härdsmälta i hjärnan.

Har ingen svensk analys att jämföra med, kanske kan någon vara så vänlig att slänga in en bild på en?
Lägger in en bild på hur den föreslagna foderstaten ser ut med värdena som jag knappat in. Verkar det rimligt?
Ytterst tacksam på förhand för all hjälp!

analys%202015.jpg


Skarmavbild%202015-11-12%20kl.%2022.46.28.png
Om du har värdena per kg TS och behöver ha dem i kg foder så får du gångra värdet med TS% Dvs i ditt fall ta värdet du vill omvandla och sätta det gånger 0,841.

Men är du säker på att det som står längst ned på första sidan verkligen är din analys. Det inleds ju med Durchsnitt Emte 2014 = genomsnitt Emte 2014. Har du inte värdena för mJ och protein uppställt som mineralerna?
 
Men är du säker på att det som står längst ned på första sidan verkligen är din analys. Det inleds ju med Durchsnitt Emte 2014 = genomsnitt Emte 2014. Har du inte värdena för mJ och protein uppställt som mineralerna?

Å jisses, jag tror du kan ha rätt! Ernte betyder "skörd", vet dock ej om det är "min" bondes skörd eller typ nordtyskland samtliga skörd som åsyftas... Ska fråga bonden imorgon om han kan förklara. Gahhh, tänk om han faktiskt angav att han enbart ville ha mineralerna. Det enda som står i mina papper, utöver det som finns med på fotot ovan, är

"Utseende: Normalt/produkttypiskt
Lukt: Normalt/produkttypiskt
Torrsubstans 82,3"

Inget MJ, inget protein. Får fråga honom imorgon, i värsta fall ringer jag analysföretaget och kollar om de har proverna kvar, enbart mineraler är ju hyfsat värdelöst. :meh:
Tack för ditt svar!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 379
Senast: mackan
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 338
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har för första gången fått sätta tänderna i en grovfoderanalys! Är inte helt nybörjare då jag fått räkna lite via ridskolan innan, men...
Svar
6
· Visningar
1 385
Senast: lady_vip
·
Foder & Strö Hej undrar om någon kan hjälpa mig förstå grovfoderanalyser. Har letet runt lite överallt men inte hittat allt riktigt. Har förstått...
Svar
1
· Visningar
1 095
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp