Bukefalos 28 år!

Tolkning av klädregler i TR

LadyCovergirl

Trådstartare
Hur tolkar andra följande bestämmelser?

Ridkavaj från och med regionala tävlingar. Vid lokala tävlingar och lägre kan ridkavaj bytas ut mot fritidsjacka/långärmad tröja eller skjorta.

och

Polotröja eller skjorta med ärm.

samt

Överdomaren får även medge att ryttarna tar av ridkavajen/jackan då vädret ger anledning till det.

Anledningen till min fråga är en tävling för några veckor sen då det varma vädret gjorde att ryttarna fick lov att rida utan kavaj/jacka. Överdomaren sa då att det krävdes långärmad skjorta. Jag protesterade inte utan tog på min långärmade skjorta istället. (Hade packat ned båda varianterna.) Jag är emellertid inte helt överens om den bedömningen.

Citat ett kan möjligen innebära att det krävs långärmad skjorta (en tämligen generös tolkning dock) men det citatet gäller enbart i de fall då ridkavajen byts ut.
Citat två säger bara att skjortan ska ha ärm, inte att det krävs lång ärm.
Citat tre nämner inget om att det krävs skjorta med lång ärm om ridkavajen/jackan tas av pga vädret.

Vad anser övriga?
 
Hur tolkar andra följande bestämmelser?



och



samt



Anledningen till min fråga är en tävling för några veckor sen då det varma vädret gjorde att ryttarna fick lov att rida utan kavaj/jacka. Överdomaren sa då att det krävdes långärmad skjorta. Jag protesterade inte utan tog på min långärmade skjorta istället. (Hade packat ned båda varianterna.) Jag är emellertid inte helt överens om den bedömningen.

Citat ett kan möjligen innebära att det krävs långärmad skjorta (en tämligen generös tolkning dock) men det citatet gäller enbart i de fall då ridkavajen byts ut.
Citat två säger bara att skjortan ska ha ärm, inte att det krävs lång ärm.
Citat tre nämner inget om att det krävs skjorta med lång ärm om ridkavajen/jackan tas av pga vädret.

Vad anser övriga?
Såvitt jag vet är det upp till aktuell ÖD.
 
Hur tolkar andra följande bestämmelser?



och



samt



Anledningen till min fråga är en tävling för några veckor sen då det varma vädret gjorde att ryttarna fick lov att rida utan kavaj/jacka. Överdomaren sa då att det krävdes långärmad skjorta. Jag protesterade inte utan tog på min långärmade skjorta istället. (Hade packat ned båda varianterna.) Jag är emellertid inte helt överens om den bedömningen.

Citat ett kan möjligen innebära att det krävs långärmad skjorta (en tämligen generös tolkning dock) men det citatet gäller enbart i de fall då ridkavajen byts ut.
Citat två säger bara att skjortan ska ha ärm, inte att det krävs lång ärm.
Citat tre nämner inget om att det krävs skjorta med lång ärm om ridkavajen/jackan tas av pga vädret.

Vad anser övriga?
Första citatet tolkas som att det krävs långärmad skjorta, däremot "ska" inte ÖD kräva långärmat om de tillåter att kavajen tas av.

/Lady_S
 
Första citatet tolkas som att det krävs långärmad skjorta, däremot "ska" inte ÖD kräva långärmat om de tillåter att kavajen tas av.

/Lady_S

Där är jag med dig. Det är förvisso en generös tolkning men jag köper att det krävs långärmad skjorta när det används istället för kavaj. Men i citatet som berör "ritt utan kavaj/tröja/jacka" står inget om långärmat.
Frågan är om det går att få ett tydligt svar från någon på förbundet att använda vid tävlingar? (Och nej, det är ingen katastrof för mig att rida i långärmad skjorta förutom att jag närmar mig värmeslag ännu snabbare då :crazy: )
 
Håller med om att ens standardklädsel ska ha lång ärm, men vid de fall öd tillåter att man tar av kavajen bör det vara ok att ha kort ärm. Borde gå att maila ansvarig för tr hopp och ställa sin problemformulering, så har jag gjort någon gång om något annat jag behövde tolkningshjälp med.
 
Jag vet att det har varit mkt fram och tillbaka gällande detta, men precis som LenaH skriver så är det upp till respektive ÖD att godkänna kort ärm eftersom det finns något outtalat att man inte ska ta för givet att det är godkänt.

Tror dom flesta ÖD tolkar att när det gäller kavaj av så är det likvärdigt med att man bytt ut kavajen mot skjorta/tröja och därför kräver många lång ärm. Dock har jag varit på mängder med tävlingar där ÖD inte sagt ett jota om de som använt kort ärm
 
jag tolkar det som att med kavaj = ha vad man vill, utan kavaj= lång ärm.

hade inte ens under den kallaste vintern kunnat ha långärmad skjorta under kavajen på tävling :rofl: är på tok för varm då jag rider för det :p.

har inte ens en skjorta med lång ärm så får nog försöka investera i en sval och billig en att ha om man är på riktig tävling i back upp om man misstänker att det blir varmt :p
 
Jag tolkar med ärm som just med ärm, inte nödvändigtvis långhar tävlat o kortärmad tävlingströja ett antal gånger utan att någon sagt till.
Håller mer om att det är otydligt.
 
jag tolkar det som att med kavaj = ha vad man vill, utan kavaj= lång ärm.

hade inte ens under den kallaste vintern kunnat ha långärmad skjorta under kavajen på tävling :rofl: är på tok för varm då jag rider för det :p.

har inte ens en skjorta med lång ärm så får nog försöka investera i en sval och billig en att ha om man är på riktig tävling i back upp om man misstänker att det blir varmt :p

Vad är det som gör att du tolkar texten som att det krävs långärmad skjorta om man rider utan kavaj? (När man rider utan kavaj pga värme.)
 
Jag tolkar med ärm som just med ärm, inte nödvändigtvis långhar tävlat o kortärmad tävlingströja ett antal gånger utan att någon sagt till.
Håller mer om att det är otydligt.

Jag har också tolkat det så men senast sa ÖD till mig att jag var tvungen att ha långärmad skjorta. (Red första klassen i kortärmad men andra klassen i långärmad.)
 
Vad är det som gör att du tolkar texten som att det krävs långärmad skjorta om man rider utan kavaj? (När man rider utan kavaj pga värme.)

Ja eftersom man får ha en kavaj (lång ärm), fritids jacka (lång ärm) eller långärmad tröja. Så drag jag slutsatsen att man måste ha långärmad skjorta också. (Och Långärmat är ju alltid rekomenderat då man rider så att man inte skrapar sönder armarna då man ramlar av :p)
 
Ja eftersom man får ha en kavaj (lång ärm), fritids jacka (lång ärm) eller långärmad tröja. Så drag jag slutsatsen att man måste ha långärmad skjorta också. (Och Långärmat är ju alltid rekomenderat då man rider så att man inte skrapar sönder armarna då man ramlar av :p)

Allt det där gäller bara när kavajen byts ut till annan överdel (jacka eller tröja). Det tredje citatet som gäller lättare klädsel pga värme säger ingenting om skjortärmarnas längd.
 

Liknande trådar

Hoppning (Och en utrustningsfråga för tävling) Att man får starta 2 klasser per dag är jag medveten om. Gäller det även meeting? Alltså, får man...
Svar
2
· Visningar
2 262
Senast: Lady_S
·
Dressyr "Moment 210 Ryttarens klädsel och utrustning 1. Klädsel 1.1. Klädsel under ritten är riddräkt med huvudbonad. Riddräkt består av...
Svar
3
· Visningar
1 210

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp