tömköra med hackamore

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Pysen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 186
P

Pysen

Vi har nu av olika anledningar bestämt oss för att använda hackamore,så nu har vi köpt oss ett sånt.
Saken är nu den att vi för tillfället inte kan rida våran häst så vi får tömköra honom tills vidare,men hur ska vi göra för att på bästa sätt lära honom vid hackamoret?,det går ganska bra om man inte gör det för svårt för honom,men vi fösöker att ta det lugnt.
Men jag tycker att tömmarna tynger ner så mycket så att det hela tiden går och drar i bettet,finns det någon annan som kör med hackamore?

Sv: tömköra med hackamore

jag förderar att köra på sidepull eftersom det är mjukare och fungerar ´som ett tränsbett och inte som en stång, jag har en unghäst och vill kunna ta ledande tygeltag mm

Ja, det är ju lite det som är problemet med att köra på stång, för det finns liksom ingen direkt eftergift.
Egentligen är min bästa fundering att göra egna tömmar, som är lätta, och sen köra som man rider.

jo jag såg det, tänk på att vara lätt i handen så att hästen inte går med ett konstant tryck på näsan, och ledande tygeltag fungerar som sagt inte.....

jo,vi har fått rådet att köra som man rider ja,och vi har ultra korta tömmar(shettis) men då går han bara snett,så vi har tömkört som vanligt sist...

det gör vi,men tömmarna trycker som sagt ner så att det blir ett tryck...

japp,vi har ett par reptömmar oxå men på vinter är det bättre med lädertömmar när man måste ha vantar,sen är det ju helt klart en annan känsla...

ska vi använda reptömmarna istället?

Ja, det tycker jag. Även om lädertömmarna helt klart är att föredra så blir trycket så pass mycket större i en stång. Har du inget sidepull eller en grimma du kan tömköra i? Eller ni tömkör för att vänja vid hacket?

Liknande trådar

Träning Utbildning av ponny. Jag har nyligen köpt ett 6-årigt russ som inte gjort så mycket hittills. Han är snäll och min dotter kan rida...
Svar
14
· Visningar
1 090
Senast: TinyWiny
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
781
Senast: Lillefrun
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
3 977
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 650
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka