Tömköra med sidepull??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare CherryRåby
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 2 229
C

CherryRåby

Är det lämpligt att tömköra med sidepull??
Jag rider med sidepull dagligen men undrar nu ifall det är lämligt att tömköra med den. :confused: :confused: :confused:

Sv: Tömköra med sidepull??

Hm, är det lämpligt att rida på en sidepull? Svaret bli ju ja, så då är det la okey att tömköra på sidepull oxå, om hästen funkar på det vill säga.

Ja det kan man. För mig att han som är känd på sånt, (Anders Eriksson kanske) eller så va de någon annan som sa att det var bra. Det var något repotage om det på hästliv tror jag? Men om man kan rida på de måst det ju gå att tömköra? =)

Trocadero_lover skrev:
Ja det kan man. För mig att han som är känd på sånt, (Anders Eriksson kanske) eller så va de någon annan som sa att det var bra. Det var något repotage om det på hästliv tror jag? Men om man kan rida på de måst det ju gå att tömköra? =)

Ja, Anders Eriksson tycker att de är bra. Sa han till mig när jag var på kurs för honm.

Det går säkert alldeles utmärkt.

Jag har tömkört medryttarhästen på hackamore, men bytte till vanligt bett eftersom jag kände att jag inte fick riktig kontakt.

Ja, det är många som tävlingskör som rekommenderar att tömköra på sidepull i stället för med vanligt träns.

Jag tömkör alltid med sidepull, rider dock blandat med bett och sidepull. Tycker att man blir så "stark" när man har långa tömmar - pga hävstångverkan - och att man därför bör välja ett så skonsamt betsel som möjligt - dvs sidepull framför bett. Nu har jag ett sidepull modell Lindell med läderrem plus mudd över nosen.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag letar sidepull just nu och undrade om det här hade någon hävstångs effekt? Förlåt i förväg om det är en dum fråga😅
Svar
14
· Visningar
1 355
Senast: iliedtoday
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
457
Senast: Sryoqwe
·
Utrustning Sitter å lurar på att införskaffa ett sidepull för att prova på grabbarna, men funderar på det här med designen på nosdelen Hur stor...
Svar
12
· Visningar
975
Senast: Shixle
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
765
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka