Tömkörningsgjord i läder

Ackio

Trådstartare
Efter mailat på alla jag hittat på hästnet (bla globus) utan respons samt konstaterat att den på Börjes var slut söker jag tips. Vill ha en stabil, tålig tömkörningsgjord till min 2 åring och vill inte ha typ/neoprone osv osv som tex Hööks har i sin billiga. Söker en för helst under 1000 kr dock O_o Förslag?

Senast ändrad:
Sv: Tömkörningsgjord i läder

Är det en gjord eller en däckel du söker? (För att förtydliga: Gjordarna är de som oftast går att få billigt; de har inget hårt i sig. En däckel har ett järn som gör den stabil i sin form, men de kostar också i regel en slant extra. Det finns billigare modeller även av däcklar, förstås, men alltför ofta ser jag tömkörningsdäcklar med på tok för smalt utrymme mellan bossorna (:() ).

Tror däckel va?

Hittat Globus med nån "bom" mellan bossorna. Den verkar ligga på runt 2500 samt en billigare utan "mellanbommen". Den i sin tur ligger på runt 1500-2000. Frågan är hur dessa är?

Har bara haft den billiga skitversionen från Hööks förut men vill ha en RIKTIG nu :p

Men tror jag får sträcka mig till 2000 kr.

Ja, har den något hårt i sig så är det ett järn = däckel. Finns också tömkörningsdäcklar med däckelbåge :) . Globus har en med järn för drygt 1500:-, och en bågdäckel för knappt 2500:-. Det är de billigaste jag känner till, som ser ok ut. Som sagt; det viktiga är att avståndet mellan bossorna är tillräckligt för hästen, så att däckeln inte klämmer vid manken/ryggraden. En bågdäckel är ofta mer lämplig för bredare hästar än en med fast järn (om man tittar på de billigare/färdiga däcklarna. Det går förstås att specialbeställa.). Globus är ju generellt inte toppkvalité, men helt ok och ofta prisvärt iaf. Kläm, känn och prova! Det är ofta bra att ha ryggstycke + svanskappa också.

Jo Globus har med svanskappa som ingår. De billigare har två olika längder på gjord. Den dyrare bara för full. Men den dyrare lockar mer.

Ska se om nån i krokarna säljer dem så man kan åka och klämma på dem. Mer sugen på den dyrare då han är unghäst och kommer breddas. Vill ju ha en som funkar även när han är vuxen :)

Jag har hööks däckel, köpte den begagnad för 1000 kr, fungerar till alla mina hästar. Jag har gjort extra hål i stropparna så den fungerade till de yngre hästarna.

Försökt hitta den men inte hittat begagnad och de säljs inte längre. Klämde på en för flera år sedan :)

Börjes tömkörningsgjord kommer in i nästa vecka. Lägger du en order nu så blir den restad o kommer sen när den är i lager igen.

Ett tips om det är en sån du vill ha :)

Nu har jag visserligen en Tärnsjö men globus variant fungerar nog den också.

Jag tömkör mycket och ofta och har haft både dyra och billiga gjordar. Just nu har jag en billig syntetgjord och den funkar ypperligt till den typ av tömkörning jag gör nu (både i skogen och på banan).

Annars dyker det upp billiga gjordar titt som tätt på typ hästnet.

Jag tömkör mycket och ofta och har haft både dyra och billiga gjordar. Just nu har jag en billig syntetgjord och den funkar ypperligt till den typ av tömkörning jag gör nu (både i skogen och på banan).

Annars dyker det upp billiga gjordar titt som tätt på typ hästnet.

Om man köper en kvalitetsgjord så behöver man bara köpa en på en livstid.

Beror på vad man har för hästar. Jag har haft allt från a-ponny till grov nordsvensk på 1.60. ;-)

Lite trådkap, är det någon som testat Börjes tömkörningsgjord i läder? För/nackdelar? Hållbarheten på den?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 121
Kropp & Själ Jag har hamnat i ett dilemma med mig själv ang trådrubriken. Jag har alltid haft lite svårt för att bli bjuden på saker, ekonomiskt... 2
Svar
34
· Visningar
5 676
Senast: _Taggis_
·
Utrustning Söker lite tips på modeller som kan vara värda att titta på inför veckan då vi ska besöka sadelprovare. Då både jag och häst är ganska...
Svar
3
· Visningar
1 830
Senast: tuaphua
·
Utrustning Jag måste byta min älskade Fautras JMS eftersom det börjar bli allt för krångligt att inte kunna köra båda hästarna på samma gång. Har... 2
Svar
23
· Visningar
2 663
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår