Tömkörningsgjord

Shaggy

Trådstartare
I förmiddags satt jag och tittade på ett välkänt postordersföretags hemsida. En av produkterna jag var intresserad av var en tömkörningsgjord. Det som känns lite förbryllande är att den säljs i storlekarna cob och full. Hur vet man om ens häst drar cob eller full i storlek runt magen :confused:. Jag menar huvuden är ju en sak men tjockhet. Är det någon som har någon koll på längden på Hööks tömkörningsgjord i cob och i full?

Sv: Tömkörningsgjord

Nej det har jag inte men jag har en i storlek full och har en smäcker D-ponny på 142 cm och en liten häst på 152.

Okej då låter det som om full inte är helt fel att beställa.
Tack för svar.

Jag har den i cob. Passar bra till min fullblodsdam på 158 cm med ganska mycket mage. Men den passar även en väldigt stor ardenner!
Tycker den är väldigt stor i storleken...

Jag har den i strl full till min grova vbl travare. Spänner den på 3e hålen på varje sida så så stora vet jag inte om de äri strl. Men coben tyckte jag var stor när jag mätte de båda mot varann.. :D

Jag kom på att man kunde maila och fråga dom så det gjorde jag.
Svaret blev

Cob = Överdelen av gjorden är 93 cm och undergjorden 69 cm
Full = Överdelen av gjorden är 103 cm, undergjorden är 69 cm
remmarna som man kan justera gjorden med är ca 30 cm långa.

Storleksskillnaden är alltså bara 10 cm på de olika gjordarna.

....och passar det inte så sätt en billig dressyrgjord under istället för den som är med........

Jag har en gjor i storlek cob. Den pasde utmärkt till min förra häst som var halvblod/arab. ganska smäcker typ på drygt 500 kg. Nu har jag ett sto av kraftig modell, 600 kg. Hon kan också ha gjorden.(även om det är längst ut) så storleken är väldigt flexibel. Har du en stor häst kan du ha både cob och full.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 187
Senast: kma
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
8 011
Senast: Calmiche
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 822
Senast: QueenLilith
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om... 7 8 9
Svar
164
· Visningar
17 646

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka