Tömkörningsgjord

Svartfot

Trådstartare
Jag har fastnat för tömkörning och vill köpa mig en hyfsat bra gjord. Helst vill jag ha en gjord med två eller fler par stående, fasta ringar. Då ekonomin just nu inte är på topp så skulle jag vilja veta om det finns något märke som är billigare än Globus. Ni får även gärna komma med tips på andra gjordar både i budget och mellan prisklassen. Även om de inte uppfyller mina önskemål.

Sv: Tömkörningsgjord

Chetakgjorden som är identisk med Globus brukar i alla fall vara en hundralapp billigare!

jag har en h**ks gjord tror jag den kommer ifårn iaf. har typ 3-4 ringar på varje sida, fungerar bra, sen beror det väl på hur mkt man ska tömköra. Tömkör inte så ofta köpte mer för att hästen skulle sättas igång efter en skada. en kostar typ 450 kr på h**ks iaf.

Har också ganska nyligen fastnat för tömkörning och tömkör mycket (flera gånger i veckan) då min häst p g a en skada inte tål alltför mycket ridning. Har varit på en del kurser samt tränar för auktoriserad tränare och beträffande utrustningen så har jag lärt mig att det är viktigt att ha bra utrustning om man vill kunna göra ett bra jobb. En stadig gjord med däckel av järn och helst även svanskappa så att den verkligen ligger stilla är helt klart att föredra. Började "min karriär" med en enkel och mjukare gjord som inte låg stilla utan åkta fram på manken med påföljden att hästen "tokbockade" - inte lätt att göra ett bra jobb då! Lädertömmar är dessutom oslagbart bäst, har du provat såna kommer du aldrig mer att vilja använda textiltömmar.

Har själv unnat mig utrustning från Tärnsjö; otroligt bra grejor men långt ifrån billigt. Vet att Globus har en kopia av Tärnsjös gjord och vad jag har hört så ska den vara helt OK. Undrar om det är en sån som du visar på bild, den som kostar 1198 kr? Skulle absolut avråda från gjorden som kostar 390 kr. Den är alldeles för vek och kommer inte att ligga stilla.

Jag tömkör med båda pållarnas travselar. Tar bort svanskappan och bröstan. Nackdelen är väl att det bara finns två ringar att fästa tömmarna i, men det funkar.

Jag har fastnat för tömkörning och vill köpa mig en hyfsat bra gjord. Helst vill jag ha en gjord med två eller fler par stående, fasta ringar. Då ekonomin just nu inte är på topp så skulle jag vilja veta om det finns något märke som är billigare än Globus. Ni får även gärna komma med tips på andra gjordar både i budget och mellan prisklassen. Även om de inte uppfyller mina önskemål.

börjes har ju en, nu vet jag inte riktigt hur många ringar det är men ja tror det är 2 på varje sida :)

Lägger till: Båda selarna är från Finn-tack. Ringarna är stående.

Liknande trådar

Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 282
Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock... 2
Svar
20
· Visningar
1 088
Senast: tara
·
Kläder & Bli fin Vi gjorde misstaget att köpa en förlovningsring som bara var guldpläterad så den är rejält avskavd redan efter 1,5 år så vi funderar på...
Svar
18
· Visningar
1 433
Senast: Lyan
·
Småbarn Sonen har ett stort behov av att utforska med händerna/känselsinnet. Han vill klämma, känna, bygga, plocka, hälla och skruva. Har han...
Svar
17
· Visningar
1 086

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka