Tömkörningsutrustning, HJÄLP!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Giganten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 1 286
G

Giganten

Ska börja tömköra min nordis snart tänkte jag.
Vart kan man köpa en bra tömkörningsgjord?
Ingen såndär halvtyg, dem glider bara runt...
Och så ska man kunna välja hur/om man ska spänna in hästen,
så det måste finnas fler ringar än dem där uppe på manken...
Och bra och långa tömmar oxå...

Tack på förhand!

Sv: Tömkörningsutrustning, HJÄLP!

Lädertömmar till bra pris är jag också på jakt efter. Har Hööks tömkörningsgjord av nylon/syntet. Och den har funkat bra. Men tappade en busig pålle för någon månad sedan och då trampade han på tömmen så en ring lossnade men den går att sätta dit igen.
Ska satsa på en i läder senare, blir stabilare med tror jag!

Jag har också Hööks gjord och den funkar kanon!

Jag använder ribbtömmar för tappar man hästen nån gång är det bättre att tömmarna flaxar efter än att de trasslar in sig i dem.

Jag använder en gammal travsele! Fungerar alldeles utmärkt. Vill man ha en "ordentlig" skulle jag nog rekommendera globus gjord. Den verkar mycket bra för det priset!
Använder kööks tömmar med repändar. Fungerar hyfsat. De är dåligt sydda bara.

Jag har Hööks tömkörningsgjord på min nordis. Fungerar jätte bra, eftersom han inte har så mycket manke. Om hästen däremot har högre manke skulle jag satsa på en gjord som är mer uppbyggd.
Jag har satt buntband(?) i nederkant på ringarna för att dom ska stå upp.
Tyvärr så har jag inte lädertömmar, ska investera i rålädertömmar när ekonomin tillåter. Använder nu hööks tömmar med repände.

Senast ändrad:

Jag har tömmar från Tärnsjö + deras KG-däckel. Den ligger still utan att man behöver dra den så hårt och har många olika lägen för tömsättning/inspänning.

Tärnsjö Garveri.

Jag skulle rekomendera en gjord med fast däckel, då sådanna utan stål, eller vad det nu kan tänkas vara i däckeln, lätt åker runt på hästar med lite rundare form. ;)
Chetak även Globus har en fin tömkörningsgjord, med fast däckel som inte är lika dyr som tex den från tärnsjö.

Jag väntar på min Globusgjord i läder, den borde komma när som helst nu. Men jag kan återkomma med en reccension när jag har provat den :)

Har ju tyvärr en ganska rund nordis å har en tömkörningsgjord, en sån där billig från Hööks, men vill sattsa på lite ordentligare saker då den glider runt... Har syntettömmar, men dem är för korta, känner inte att jag har ett säkert avstånd ifall han skulle sparka...
Har sett den där Globus gjorden, är den bra?
Har tyvärr inte råd med ngn gjord för över 2000:-,
då han ska ridas in sen oxå, och även ska ha en sadel så småningom...
Någon annan som har en gjord med flera inspänningsmöjligheter
och som ligger fritt på manken och som inte glider runt?

Tack för alla svar!

kom just på oxå att jag sett folk tömköra med två longerlinor, funkar det bra? För då kan man ju bestämma avståndet lite bättre själv oxå så att man inte hamnar för nära hästen...
Eller är det bara trassligt?

Jag tror att både Chetaks och Globus gjordar har ett pris under 2000:- annars kanske du kan hitta begagnat? Jag har tömkört med två longerlinor utan problem men jag föredrar lädertöm.

Jag köpte en Globus tömkörningsgjord och lädertömmar från Lillhästen i stav. Kommer inte ihåg exakt vad jag gav för det men ca 1500 kr. Helt ok pris för läder grejer.

har tittat på saker just hos Lillhästen men innan jag köper Globus gjorden så vill jag veta om den är bra och om den passar min nordis...
Har köpt så mycke grejer nu som inte passar... Nästan allt måste specialbeställas... suck...

Min nordis är mkt rund :angel: men jag har aldrig haft problem med att Hööks gjorden glider, har iof bytt själva gjorden (under magen) till en med resår i ändarna. Den som följde med räckte inte runt.. :o

Har du en sån med flera ringar eller en sån billig med bara två?

Senast ändrad:

Har du den där gjorden som kostar 399:-?
Jag har funderat på att köpa den det var ju bra att jag fick veta att den är bra i så fall om det är samma gjord vi pratar om.

Men om du kan lägga 2000:- för en gjord så kan du ju välja tärnsjös billigaste gjord, den ligger på 1800:-. Kolla deras hemsida!

Annars så finns ju möjligheten att sy upp en gjord efter ästen. Johnny på strömsholms sadelmakeri gör det. Jag mailade och frågade lite om en ev. uppsydd gjord och an svarade att han gör den i det utförande man vill ha den. Tror att den kostade 1600:- Kanske vore ngt, då get du ju att den passar också.

Jag kan ju skriva vad jag fick för intryck av globusgjorden också!

Jag gillar den ;). Den är rejäl och har många tömsättningsmjligheter. Däremot så är det ju självklart inte det ästa lädret i den, vilket meför att den är hård och stel, men det känns det som man får räkna med. Den såg inte slarvigt sydd ut, utan sömmarna såg bra ut.

Min häst gick jättebra med den, däremot så var det svårt att spänna den på henne eftersom hon har gjordkramp och det var seeegt att spänna! Men annars så låg den kanonbra på henne, åkte inte fram på manken som min andra hööksgjord.

Min häst har dock mkt manke men är ganska bred över ryggen.

mårran skrev:
Har du den där gjorden som kostar 399:-?
Jag har funderat på att köpa den det var ju bra att jag fick veta att den är bra i så fall om det är samma gjord vi pratar om.

Det är en sån jag har. Men som jag skrev tidigare, den sitter bäst på häst "utan" manke.

uj uj å så ska man svara alla oxå ;)!
Jag har en sån där extrembillig gjord med två ringar uppe å två d ringar på sidorna så det blir nog en Globusgjord.
Studiebidraget räcker ju inte till hur mycket som helst, tyvärr...
Men Globusgjorden ser rätt okej ut, å jag har pratat med en tjej som har en sån som har ett par år på nacken å den är lätthanterlig oxå,
eftersom den mjuknar med tiden lite granna.

Hoppas gjorden räcker runt magen bara ;).
Fast han är inte så jätterund, det är ju en 3 årig nordisbebis...

Jag har en chetak, den är jättebra! Glider inte runt och har många ringar..

Liknande trådar

Utrustning Tjo, provade mina nya Haglundtäcken på grabbarna igår, zebratäcke och kombitäcke. Min ordninarie passformsbollare har tagit ett par...
Svar
15
· Visningar
1 205
Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 294
Senast: Nota
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
819
Senast: Miingla
·
Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
335
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Fri tillgång på torrfoder?