Tömkörningsutrustning.

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Hoppryttaren
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 2 110
H

Hoppryttaren

Idag var jag iväg och köpte mig en Tömkörningsgjort från Globus. :banana:
Men nu undrar jag vad behöver man mer?
Skriv gärna ner vad det brukar kosta cirka?

Tackar på förhand :bow:

Sv: Tömkörningsutrustning.

Har du svanskappa på din? Annars lär du behöva en! Kostar kanske 200 kr.
Tömmar, ca 16 m . Sånna som inte är i läder kostar ca 300 kr. I läder kostar de som jag har 600 kr, de är från Globus.
Sen kan du använda vanligt träns med bett, men jag föredrar ett sidepull eftersom man inte är medveter hur hård man är i handen vid tömkörning (man lär sej efterhand). Höök har ett för 200 kr som funkar helt ok!
Glöm inte att du inte ska ha svarta tömmar om de är i läder. Det har man bara vid begraving :p ;) .

Tycker att du fick en ganska bra lista på prylar ovanför mej men jag kan ju tillägga:

*kapson föredrar jag vid longering/tömkörning, men visst kan man ha träns.
*Benskydd har jag iaf när jag longerar och tömkör
*Brukar ha en polypad eller ett schabrak under gjorden mest för bekvämlighetens skull. ;)

Globus gjord säljs med svanskappa tror jag, annars måste du skaffa en! Lädertömmar tycker jag du ska skaffa (tycker själv det är en hemsk upplevelse att tömköra med vävribbstömmar!) och då finns dom från 500 kronor kanske och uppåt. De billigare brukar man behöva slita lite i början, dra dom i sand och grus mm. Tror inte det finns svarta lädertömkörningstömmar men det har mest betydelse när man kör vilken färg dom har. Det var nog inte så ofta man tömkörde till begravningen :D Kör du med bett ska du ha tränsbett och inget stångbett!! Lycka till :)

Det var nog inte så ofta man tömkörde till begravningen :D

Ibland tänker jag inte så långt :angel: ;) .
Men har man inte samma tömmar vid tömkör och vanlig körning?

Och sen som Vimzis sa: ha en pad/schabrak/liknande under, det är guld värt, så slipper gjorden bli smutsig. :bow:

Jag tycker att en körpisk ingår i tömkörningsutrustningen, har själv en ifrån piskmakaren som jag tycker är jättebra (lätt). Den kostade 2-300kr för ca 5 år sedan.

16 meters tömmar låter långt :confused: Jag har för mig 7 meter är lagom till tömkörning, men jag är inte säker

Med 7 meter hamnar du precis brevid hästen. Man vill väl ha lite avstånd?

Tänk också att med 16 meter tömmar kommer du max 8 meter från hästen som längst, efter som tömmarna dubblas, alltså går först från hästen->till människan som kör-> tillbaka till hästen.

Nej, jag kör då med 8 meterstömmar kanske och dom vill jag inte tömköra med... Tömkörningstömmarna brukar vara smalare än vanliga tömmar så man ska kunna hålla i allt.

Pisken glömde jag ju! Tror piskmakarens är rätt mycket dyrare nu. 800 kostade en måttbeställd en bekant köpte. jag köpte en pisk på hööks faktiskt. Den "dyrare" varianten för 200-300kronor som är super! Kanske kort dock, men perfekt för shettisekipage. Köp bara inte en pisk utan att provhålla den. Dom billigaste är ofta hemskt avvägda!!

Mina är 11 meter i plattläder... När jag börjar tömköra sätter jag på en förlängning, 5m. Men då jag vill komma henne närmare tar jag bort dem, och kör bara på 11m. Det blir mindre trassel och inte så tungt.

Tycker det är kanon bra och ha så.

/cj

Hur lång är en longerlina? Jag tömkör med longerlinor och de är alldeles lagom. (Har D-ponnyaraber)

Aha det visste jag inte! Fast det är ju ganska logiskt... Man lär sej något nytt varje dag :bow: .

Svanskappa kan vara att rekommendera. Tömmar, nu vet jag inte vad du har för häst men känn dig fram, hellre lite för långa än för korta. Körpisk, efter vad du och häst passar efter, kanske med lång flärp osv. Provhåll pisken, vissa billiga är för gräsliga :crazy:.

Om inte hästen behöver benskedd är d ju hemskt onödigt att sätta på det, men du gör som du vill! (: Glöm inte hjälmen på dig ;).

Jag har absolut för mig att jag har fått höra från 6-8 meter från Göran Lindstrand.
Fast då är det ju bara en töm som är så lång, ni menar förmodligen båda tömmarna tillsammans :idea:
Man ska ju aldrig ha dem ihopsatta, därför räknar jag meterna på en töm i taget, om ni fattar :angel:

Senast ändrad av en moderator:

Nyrelski skrev:
Jag har absolut för mig att jag har fått höra från 6-8 meter från Göran Lindstrand.
Fast då är det ju bara en töm som är så lång, ni menar förmodligen båda tömmarna tillsammans :idea:
Man ska ju aldrig ha dem ihopsatta, därför räknar jag meterna på en töm i taget, om ni fattar :angel:

Göran Lindstrand kör min häst varge vecka och han har ifl sakt till oss att det är 16 m

Ja precis! en töm som är 8 meter * 2 blir ju 16 meter ;) .

Det är att rekommendera 16 meter töm när man tömkör.

Varför envisas så många med att man ska ha svanskappa? Min häst flippar totalt med svanskappa. Nu har jag en bra gjord (Tärnsjö KG) så svanskappa känns bara överflödigt men inte ens när jag hade en kass textilgjord tyckte jag det behövdes.

Det är en stor risk att gjorden åker fram. Det är ju bra att den inte gör det på din häst!

Men alla hästar jag har tömkört med gjord utan svanskappa har legat på halsen efter 5 minuter. Det är irritarade att avbryta hela tiden för att dra tillbaka gjorden dessutom kommer man aldrig till arbete.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag ska införskaffa mig en ny transport och behöver råd på vilken jag ska söka efter. En totalvikt på max 1500kg, en lastvikt så...
Svar
4
· Visningar
282
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 224
Övr. Katt Våra katter vägrar äta blötmat och därför behöver jag hitta ett torrfoder som är okey. Vi har provat SMAAK Cat Adult Sterilised Kyckling...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: Keb71
·
Utrustning Jag köpte för dryg månad sedan en Lister Eclipse och använde den för första gången idag, ville ha en riktigt bra maskin efter att i alla... 2 3
Svar
44
· Visningar
1 189

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka