Tömkörningsutrustning.

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Hoppryttaren
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 2 110
Sv: Tömkörningsutrustning.

Jag håller med.
Jaghar heller aldrig haft svanskappa när jag tömkört.
Fungerar alldeles utmärkt utan och jag har aldrig märk att gjorden skulle åka fram.
Däremot kan jag mycket väl tänka mig att risken finns när man använder för mycket inspänning men eftersom jag inte gör det har jag heller inga problem :)

Vad har du för crappig gjord då? Det handlar inte om e n häst jag tömkört utan svanskappa utan flera och jag har aldrig haft problemet att gjorden skull åka f r a m, däremot kan den åka snett (textilgjord) men det beror på hur jag satt tömmen.

Min sk "crappiga" gjord är från Tärnsjö.
Dock har jag tömkört med andra gjordar, tex den från Hööks, och andra billiga gjordar. Och tänka sej; gjorden har åkt fram!
Därimot vet jag att en del hästar klarar sej utan svanskappa, andra inte. Lika bra att du inser det också.

Som jag fattade så har har alla dina gjordar åkt fram på alla hästar du tömkört och min erfarenhet är den rent motsatta, det var därför jag frågade. Jag borde naturligtvis förstått att du skulle ta det som du gjorde och bli sur. Eller nåt.

Jag är inte ett dugg sur. Därimot blir jag irriterad över att du inte inser att jag kan ha rätt i att en del hästar går inte att tömköra utan svanskappa.

Annars är ditt första svar lätt att uppfatta som motsatsen dvs att alla hästar måste ha svanskappa:
"Har du svanskappa på din? Annars lär du behöva en!"

Men då är vi överens då. Jag har f ö Tärnsjös KG-däckel. Ligger som limmad.

Okej, jag förstår dej. Men jag har som sagt aldrig tömkört med en gjord utan svanskappa som inte har åkt fram, därav skrev jag att man lär behöva en svanskappa.

Annars är en svanskappa att föredra även om däckeln inte ligger på manken = den kan trycka ändå. Hindrar ofta hästens frambensrörelser. Vissa hästar kan det kanske funka på ändå om dom har rätt muskler som håller gjorden på plats. Med träning fungerar dom flesta med svanskappa. Dock ligger ju en typ tärnsjögjord mycket bättre än en billig tyggjord! Och tyvärr får man med svanskappa till dom bra men inte dom dåliga. Och jättemånga gånger har jag sett gjordar sitta alldeles för långt fram så jag tar det generellt att man ska ha det. Men är man tillräckligt duktig att se att den ligger bra ändå kan man kanske låta bli, själv tycker jag det är onödigt... Hur man spänner tömmarna har ju också betydelse.

lånar knapp

Jag har en loksele, man måste väl kunna koppla bort lokorna och använda resten när man tömkör? Med eller utan svanskappa... ;)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag ska införskaffa mig en ny transport och behöver råd på vilken jag ska söka efter. En totalvikt på max 1500kg, en lastvikt så...
Svar
4
· Visningar
282
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 224
Övr. Katt Våra katter vägrar äta blötmat och därför behöver jag hitta ett torrfoder som är okey. Vi har provat SMAAK Cat Adult Sterilised Kyckling...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: Keb71
·
Utrustning Jag köpte för dryg månad sedan en Lister Eclipse och använde den för första gången idag, ville ha en riktigt bra maskin efter att i alla... 2 3
Svar
44
· Visningar
1 189

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka