Tömkörningsutrustning

cactuspower

Trådstartare
Jag har tänkt börja tömköra mitt sto och tänkte önska mig lite tömkörningsutrustning i julklapp! :) Men vad för utrustning ska man införskaffa då?

Vad har ni för tömkörningsgjordar och vilka tömmar använder ni?
Jag har spanat in en tömkörningsgjord från Globus (även kallad Chetak hos vissa interbutiker tror jag), som ser ut såhär:
spec3.jpg

Är det någon här som har en sådan? Jag tyckte själv att den verkade prisvärd, och att det såg ut att finnas många inspänningsmöjligheter på den. Men hur är kvalitén på den osv. tycker ni?

Skulle självklart vilja ha en från Tärnsjö, men den är tyvärr lite för dyr för mig och det blir nog inte lätt att få tag på någon beg. sådan heller.

Men även andra bra, vettiga tömkörningsgjordar i 1000 kr-klassen modtages gärna. :D

Sedan är jag nyfiken på vilka tömmar ni använder er av, när ni tömkör? Vilken sort har ni, längd, ev. märke, vart kommer dom från samt pris? Har ni "snabbknäppen" med "hakar" på, på era tömmar
eller har ni vanliga sånna knäppen, som man har på vanliga tyglar.. om ni nu förstår vad jag menar...
Själv har jag hört att lädertömmar är att rekommendera, stämmer detta? Vart hittar jag hyfsade sådana i så fall, till vettigt pris?

Sv: Tömkörningsutrustning

860:- + frakt kostar den där jag har kollat. Tror den är billigat där.
Sedan går väll frakten och postförskott (?) på någonstanns mellan 100-200:- tror jag.
Dom hade lädertömmar där också, men 16 m tömmarna i läder kostar närmare tusenlappen :crazy: Dvs. de är dyrare än vad själva gjorden är...

Den gjorden har jag (av märket Chetac) - den är jättebra! Bra läderkvalitet, ligger bra och still på hästen, snygg! Helt enkelt en billigare kopia av Tärnsjögjorden.
Jag köpte Globustömmar också - 16 m (släta, utan stoppar, vanliga spännen, leka i mitten så det är lätt att snurra upp ev. trassel) för ca 600 kr - det borde gå att hitta någonstans. Rekommenderas! Jag gillar lädertömmarna pga tyngden - min dam kan behöva övertygas om att vi ska gå framåt om vi är ensamma i skogen och med lädertömmarna kan jag driva bättre och behöver ingen pisk. De fladdrar heller inte omkring som jag tycker att vävbandstömmarna gör. Däremot är de rätt tunga att kånka runt på, men det är väl en vanesak.
/A

Jag har den! Jättebra är den, som tärnsjös bara inte samma läder typ... Fast jag tycker ändå lädret är mycket bra! Många inspänningsmöjligheter, två gjordar för olika storlekar på häst, svanskappa och stålförstärkt! Jag har också Globus tömkörningtömmar, 16 m tror jag. Kostade 500-600 och dom är jättebra nu efter lite användning, som alla tömmar...

Tack för era svar! :bow:
Då får det bli till att önska sig en sådan gjord i julklapp då. :bow:
Ska spana vidare på tömmar också.. :)

Liknande trådar

Utrustning Jag vill börja jobba min häst mer på marken med t.ex. tömkörning för att kunna kompletera med ridningen. Tycker det verkar mycket... 2
Svar
24
· Visningar
2 114
Senast: dear_jessie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka