Bukefalos 28 år!

Hej!

Jag behöver hjälp med mitt ena barns hy.

Hen har egentligen inte akne, men mycket pormaskar, speciellt på kinderna precis nedanför ögonen. Det har bildats små knölar där allt fett samlats, men porerna är så små så det är i stort sett omöjligt att klämma ut pormaskarna. Jag har testat med varma omslag, peeling, acetylsalisylsyra och ansiktsmasker utan framgång. Hen vill INTE gå vare sig på ansiktsbehandling eller till läkare, VÄGRAR att någon utomstående hjälper henom. Jag vet dock att detta plågar henom, och hen klämmer själv, vilket leder till sår och ärr.

Hen tvättar sig med Basiderm Foam wash, peelar sig med Neutrogena Pink grapefruit scrub och smörjer sig med Neutrogena oil-free moisturizer.

Det finns säkert bättre produkter, men jag är lite vilse i djungeln.

Har ni några tips?
Ofta gör man tankevurpan att huden är fet och det är därför det blir olika typer av hudproblem typ acne. Men det är i tonåren ofta tvärtom, att huden blir för torr och det bildas små sprickor i huden där smuts lätt stannar och det blir pormaskar och annat. Så förklarade hudläkaren vi var till med juniors hud som började får prickar och pormaskar men det såg inte ut som acne. Och det var en typ av acne som är vanlig i tonåren pga hormonerna + att han har torr hud.
Vi fick salva utskriven men faktum är att den typ av tvål som vi blev rekomenderad hjälper enbart den. Den heter Cetaphil och finns på apoteket.
 
Antibiotika kur eller kräm för pormaskar?
Förstår inte din fråga riktigt, hudläkaren kan skriva ut kräm med antibiotika för lokalbehandling mot akne och antibiotika i tablett form. Den sortens antibiotika är specifik riktad mot akne, tex Tetralysal. Ibland räcker det med krämen men i andra fall så behövs båda samtidigt.
 
Nu låter det som ganska lindriga problem ändå? Då tycker jag Basiron är värt att testa. Finns receptfritt på apoteket. Man behöver ge det 3-4 veckors behandling för att se effekten, men det gäller de flesta preparaten mot akne. Glöm inte solskydd dock! Det är exfolierande, så man behöver skydda sig extra (och även det gäller i princip allt mot akne, även antibiotikan och framför allt licenspreparatet).
 
Förstår inte din fråga riktigt, hudläkaren kan skriva ut kräm med antibiotika för lokalbehandling mot akne och antibiotika i tablett form. Den sortens antibiotika är specifik riktad mot akne, tex Tetralysal. Ibland räcker det med krämen men i andra fall så behövs båda samtidigt.

Antibiotikan man får är inte specifik mot akne, tvärtom är det en bredspektrumantibiotika.
 
Hej!

Jag behöver hjälp med mitt ena barns hy.

Hen har egentligen inte akne, men mycket pormaskar, speciellt på kinderna precis nedanför ögonen. Det har bildats små knölar där allt fett samlats, men porerna är så små så det är i stort sett omöjligt att klämma ut pormaskarna. Jag har testat med varma omslag, peeling, acetylsalisylsyra och ansiktsmasker utan framgång. Hen vill INTE gå vare sig på ansiktsbehandling eller till läkare, VÄGRAR att någon utomstående hjälper henom. Jag vet dock att detta plågar henom, och hen klämmer själv, vilket leder till sår och ärr.

Hen tvättar sig med Basiderm Foam wash, peelar sig med Neutrogena Pink grapefruit scrub och smörjer sig med Neutrogena oil-free moisturizer.

Det finns säkert bättre produkter, men jag är lite vilse i djungeln.

Har ni några tips?
Av de receptfria medlen har Basiron gett bäst effekt. Bha och salicylsyra har vi testat, effekten sådär.
Blivit rekommenderade att undvika mjölk och sover men inte testat, rädd för krångel med maten.
Nianciamid från Ordinary kör min ena tonåring med och tycker är bra.
Oil free moisturizer från Neutrogena.
Paulas choise som många rekommenderar hjälpte inget alls.
 
Av de receptfria medlen har Basiron gett bäst effekt. Bha och salicylsyra har vi testat, effekten sådär.
Blivit rekommenderade att undvika mjölk och sover men inte testat, rädd för krångel med maten.
Nianciamid från Ordinary kör min ena tonåring med och tycker är bra.
Oil free moisturizer från Neutrogena.
Paulas choise som många rekommenderar hjälpte inget alls.
Obs, solskydd är viktigt om ni använder Basiron!

Som fuktkräm använder vi både Neutrogena och Cerave som är riktigt bra
 
Jag tror inte alls på att det hjälper med en massa dyra krämer. Har man hudproblem är det en hudläkare som kan hjälpa. Det behövs nog riktig medicin/salva.

Alltid säger folk att jaaa men huden är nog för torr och producerar extra fett, smörj mer! Vilket ofta gör det värre. Eller oooh jag köpte superekologiska blahiblaha och det hjälper så bra. Jag tror inte på det helt enkelt. Kanske till normal frisk hy ja.
 
Det kan kanske vara milier vilket inte är samma sak som pormaskar. Det är små vita kulor som sitter under huden och inte går att klämma ofta runt ögonen. Man kan ta ut dem med hjälp av en nål eller lanset. Men då borde man sökt hjälp först
 
Göamglow
Tack för bra tips, nu har jag shoppat för en massa pengar!

Tyvärr verkar glamglows supermud utgått, men jag köpte Maria Åkerbloms mask mot pormaskar. Hoppas det blir bra. Den och Dermalogica, plus en AHA/BHA peeling. Har även jojobaolja som jag läst nånstans ska vara bra för tonårshud.

Hoppas detta funkar nu, i väntan på att ungdomen ska växa till sig lite och våga söks proffshjälp.

Glamglow har inte utgått men finns sällan då den är populär, på Kicks eller Sephora hittar du den :) Men annars toppenprodukter 👌🏻👌🏻 Hoppas att denna person nu uppskattar hur fint du hjälper till! 😘
 
Ett hyggskott som vilka andra - går ju att prova på en liten fläck konsekvent ett tag och se om där blir nåt av det. Ättika. Luktar förvisso ordentligt men det lugnar sig snart, kan dock svida lite.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp