Töntigaste tråden men ändå....

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Jensan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 501
J

Jensan

...Har precis blivit med häst för första gången i vuxen ålder. Men nu har ett stort kaos infunnit sig. Vad fasen behöver jag köpa för utrustning? Mer än sadel, träns o div. borstar???

Täcken? Hur många olika vilken sort är bäst etc...
Tömlörningsgjord - tömmar - tärnsjö eller vad???
Och sjuklåda vad ska den innhålla?(mer än jodopax socatyl och termometer)
Benlindor eller strykkappor???
Transportskydd vilka är bäst???
Läder grimma eller nylon för transport???

Hjälp!

Och Hur införskaffar man prylarna på bästa sätt? Gå till en affär och få en offert på allt eller??

Och det finns ju så många olika sorter av allt!!... :crazy:

Sv: Töntigaste tråden men ändå....

jag köpte min första för 8 månader sen... hade råtur, utförsäljning 40% på täcken... fiiina :)

jag skulle säga:
bomullstäcke (sommaren i stallet/hagen mot mygg å sånt)
mellantäcke -inne
tjockare täcke - inne
regnskal
fleecetäcke -efter bad
svettäcke - efter ridning/bad
nån form av ridtäcke?
måste ju alltid ha ombyten ;)
man kan ju ha en yllefilt som back-up om det blir svinkallt...

lättast att bylta på dem olika tjocklekar under ett skal än att ha vintertäcken hej å hå hit å dit... + att det bara är det som blir sönderbitet av kompisarna, inte massa olika ;)

jag har ett träns till tömkörning å ett till ridning (mest för att jag inte orkar byta tyglar å sånt)... en tömkörningsgjord, två longerlinor..

borstar... det e väl som man vill ;)
rotborste, piggborste, hovkrats... ryktborste...

apoteket:
temp, heloson, idomin, vasselin, hibitan (asbra mot mugg), blåspray, jodopax, vettrap/vetflex (kärt barn har många namn... självhäftande lindor helt enkelt), gasbinda, kompress...

ridutrustning är väl som man vill,,,

tips: det finns mkt begagnat till bra priser... gå till affären å kolla ut täcken som kan tänkas sitta bra (typ skal ska ju gärna va en bit upp på halsen, å vanliga täcken ska ju helst inte ligga å skava på manken, eller åka bakom manken)... bogveck e nice... å "stjärtlapp"...

det kan löna sig att köpa "dyra" grejjer som håller å är vattentäta.. men som sagt, begagnat e niiice :D

lycka till med pålle

Jensan skrev:
...Har precis blivit med häst för första gången i vuxen ålder. Men nu har ett stort kaos infunnit sig. Vad fasen behöver jag köpa för utrustning? Mer än sadel, träns o div. borstar???

Täcken? Hur många olika vilken sort är bäst etc...
Tömlörningsgjord - tömmar - tärnsjö eller vad???
Och sjuklåda vad ska den innhålla?(mer än jodopax socatyl och termometer)
Benlindor eller strykkappor???
Transportskydd vilka är bäst???
Läder grimma eller nylon för transport???

Hjälp!

Och Hur införskaffar man prylarna på bästa sätt? Gå till en affär och få en offert på allt eller??

Och det finns ju så många olika sorter av allt!!... :crazy:

Hej o grattis till hästen!

Dom här sakerna tycker jag är viktigast (men det beror ju på vad det är för häst, vissa behöver tex aldrig täcken)

- Svettäcke
- Regntäcke
- Vintertäcke (ett ute o ett inne)
- Mellansäsongstäcken (lite tunnare inne o ute)
- Ländtäcke på vintern
- Tex ett ylletäcke att åka transport i när det är lite kallare eller ha under vinteräcket ute om det är riktigt kallt.

- Tömkörningsgjord och tömmar är ju ett stort + men kanske inget måste, det enda måstet är att kunna tömköra :p

-Messys första hjälpen låda var bra, kolla hennes inlägg!

- Senskydd är ju alltid bra för att dom skyddar senan + att de också fungerar som strykkappor, men det beror ju på om hästen behöver det eller ej. Den kanske inte stryker sej eller så. Men det skadar ju aldrig o skydda dom små benen :)

- Det finns massa olika transportskydd, både långa o korta. Det märker man vad hästen tycker om bäst, min häst kan tex inte ha långa!

- Tycker absolut att du ska ha lädergrimma om du åker transport! Om du har nylon och hästen får panik går den inte sönder lika lätt som en läder.

När vi köpte våran åkte vi innan o köpte nästan alla saker på ett ställe, och om man köper allt på samma kan man nog få lite rabatt också! ;) Sen finns det nog duktig personal som kan hjälpa dej med det du undrar över! Lycka till med nya hästen o hoppas att ja kkunde hjälpa till lite iaf! :)

Grattis till hästköpet! Man kan samla på sig hur mycket prylar som helst, men lite förslag på basic-grejor kommer här. Vissa av dem behöver du ju inte köpa nu på stört, t ex vintertäcke.

Täcken:
Beror på var du bor och om du vill ha täcke på hästen ute eller ej och om du tänker klippa hästen eller ej. Köp täcken av bra kvalitet om du har råd.

- Fleece-täcke eller typ Hansbos randiga kombitäcke att lägga på hästen om den är svettig eller blöt.

Exempel - oklippt häst med täcke (=min häst):
Jag har ett tunnt regntäcke som används när det är från några minusgrader upp till +10-15. Jmf regn/vindjacka på folk. Om det verkar bli mera minus åker ett vattentätt täcke med 200 g fyllning på. Länd- eller ridtäcke på uteritt när det är minus. Inget stalltäcke utom när det är minus ute och då ett som är så gott som ofodrat. Hästen har inte sett frusen ut. Om du har råd - dubbel uppsättning utetäcken så att du har att byta med om täcket är dyngsurt.
Om hästen klipps behöver den tjockare täcken, men folk har ofta en tendens att klä på hästarna för mycket. (tycker jag...)

Tömkörning: Beror på om du har tänkt tömköra. Tärnsjö har jättebra grejor, men är dyra. Om du inte tömköra ofta duger billigare.

Sjuklåda:
- Heller koksaltlösning resp. Lactacydtvål än Jodopax att tvätta med.
- Socatyl är kanon, men receptbelagd.
- Bomull, gasbinda, elastisk linda
- Helosan eller Idominsalva
- Sax
- Eltejp eller silvertejp
Finns nog mer man bör ha, men jag är dålig på sjukvårdsbiten.

Benlindor, strykkappor:
Om hästen faktiskt behöver det, annars slöseri med pengar. Jag gillar inte lindor, men smaken är ju olika.

Transportskydd och grimma:
Finns många trådar om det. Delade meningar om vilka som är bäst. Jag kör med lädergrimma, men inga skydd.

Annat som är bra att ha är ett 2-3 schabrak/vojlockar så att du kan byta till en ren emellanåt.

Var ska du handla? Antingen rubbet i en lokal affär och då kanske du kan pruta lite. Alternativt surfa runt bland webshoparna inkl. Börjes och Hööks och jämför priser, kan variera en hel del.

Senast ändrad:

RADERAD.......

Senast ändrad av en moderator:

allt beror på hur mkt pengar du är villig att slösa ;)
ang. apoteket så har jag det mesta man kan behöva och det används faktiskt;
jodopax
alsolsprit
gasbinda
kompresser
bomull - för omslag (stor rulle)
bomull - för rengöring (liten från t.ex. Ica)
hirudoid - för ödem eller vad katten det heter, underbara salva!
zinklindor
co-flex bandage
socatyl
plasthandskar
pincett
väteperioxid - kokar ur sår , helt oslagbart
helosan
idomin
tarplaster - tjärplåster på sprayburk, bra för ytliga sår vid benen o så
och massa annat...
min häst är en hejjare på att åka på div. olika mystiska saker, sår o sådant så jag har allt som man kan köpa tror jag :p

TÄCKEN - Det beror på vart någonstanns i landet du bor, och hur frusen häst du har.
Samt hur hästen kommer stå uppstallad. Försök kolla med fd. ägare hurvida hästen är frusen eller ej. Och tror du att du kommer klippa hästen eller ej?
Men jag har ett halvblod och till henne har jag bl.a.

Två regntäcken i fall att det ena skulle bli blött eller gå sönder, båda är ofodrade.
Thermotäcke med 200 g fyllning - bra att ha i stallet eller under regntäcket i hagen när det börjar bli kallare ute. Tänkte även gardera mig med ett 150 g täcke också.
Sedan så får vi se hur det blir, hon har ett 280 g täcke med tillhörande hals och det klarar hon sig normalt utmärkt med. Men nu är så att jag kommre klippa henne och ev. får hon stå i utebox också, så ev. kommer hon få ett med runt 370 el. 400 g fyllning i också.
Sedan så har jag div. fleecetäcken, ullfilt (golden stripe), bomullstäcke osv.
Ett ridtäcke.
Ska köpa något lite finare täcke som tävlingstäcke också. Står mellan Mia´s Ylletäcke (blir troligen detta) eller alternativ Horsewares Rambo Cotton Cooler.

TÖMKÖRNINGSGJORD - Skulle föredra en tömkörningsgjord med så många ringar som möjligt på eftersom du då kan ändra tömmarnas läge bäst då. Sedan skulle jag föredra vanliga, släta lädertömmar eftersom dessa löper bäst i ringarna. Skulle även föredra ett par som är relativt långa. Tärnsjö har jättebra kvalité på sina grejer och tänker du tömköra mycket och ofta så är det säkert ett bra alternativ, annars finns det lite billigare och prisvärda gjordar, tömmar m.m. att få tag på. Men det är helt upp till dig vad du är redo att betala och hur ofta du tänker tömköra etc. Dessutom så kanske du prioriterar ridningen i första hand och då kanske det är inte är första prioritet och köpa den finaste tömkörningsgjorden du kan hitta, t.ex. sadeln får ju gå före.

SJUKLÅDA/STALLAPOTEK:
Jag har jodopax, helosansalva, febertermometer, en extra hovkrats, silvertejp, självhäftande linda, sax, bomull och lila eller om det är blåspray som det kallas för, hittills i mitt stallapotek, även lindor och tjocka stallpaddar så du kan lägga omslag om det skulle behövas. Försöker dock att samla på mig lite då och då, har inte haft råd och ladda upp hela stallapoteket på en gång. Men det finns en jättebra bok, eller snarare ett Häfte på Apoteket som du kan köpa. Tror att det kostar en femtiolapp, där står det om olika saker i sjukvårdsväg för häst. Det står även en Lång och bra lista med förslag på vad som är bra att ha i stallapoteket m.m. Detta häfte finns även för hund och katt. Tyvärr minns jag inte vad det heter, men kolla på närmaste Apotek.
Det är väldigt praktiskt och ha liggandes i stallapoteket.

BENLINDOR/STRYKKAPPOR. Jag har senskydd till min häst, eller det är det som jag använder allra mest. Ska även köpa sk. "dressyrskydd" till min häst. Dessa har ju ungefär samma funktion som lindorna, men mycket smidigare och enklare att bara ta på/av. Dock så lindar jag själv emellanåt vid ridning, mest bara för att det är snyggt.
Men vad har hästen haft för skydd förut då? Även täcken o dyl. du kan ju även fråga varför, Då får du ju veta vilken form av skydd (resp. täcken) som hästen är i behov av. Det är ju jättesvårt och veta, när vi inte vet vad det är för häst du köpt.

TRANSPORTSKYDD - Tycker att Mark Todds verkar allra bäst. De finns på www.henrikssonsridsport.se , finns även liknande kopior som är mycket billigare på t.ex. Börjes och Hööks.

I TRANSPORTEN - rekommenderar jag Lädergrimma. Men åker du med hästen i nylongrimma så ta med en kniv i bilen så du kan skära upp grimman Om det händer något. Lädergrimman har man ju endast pga. säkerhetsskäl.

Tack alla!!! Jag har skrivit en låååååång lista och börjar kuska runt här i stan imorgon. Jag som aldrig brukar bäva inför lite "shopping" :smirk: Känner mig lite knäsvag, men det ska nog gå bra. Tack igen!

Om du vill spara pengar ( hästaffärer i "stan" brukar ha hutlösa priser, iaf där jag bor) så rekommenderar jag Börjes i Tingsryd! Har du ingen möjlighet att åka dit kan du alltid beställa. Dom har allt till jättebra priser! :)

Vad du ska ha för täcken beror främst på hästen och dess behov.
Rent generellt kan det räcka gott och väl med ett regntäcke, och kanske ett fodrat vintertäcke. Vid behov ett tunnare svettabsorberande täcke vid transport och att lägga på blöt häst.

Tömkörningsprylar kan man köpa om man planerar att nyttja dem väl. Ska du bara tömköra enstaka gång går det bra med billigare varianter än tärnsjö.

Sjukvårdslåda: jodopax, termometer, sax, sterila kompresser, bomullsvadd, co-flex lindor, en vanlig sårspray, alsolsprit, helosan eller skillingarydssalva eller liknande, liniment, tvål?

Strykkappor, neoprenridskydd eller senskydd är praktiskare än benlindor till vardags.

Vilka transportskydd du behöver beror på hur hästen beter sig i finkan. Höga, tjocka tar upp alla stötar och skyddar bäst, men kan vara för otympliga för hästens smak. Föredrar att använda paddar och lindor + boots istället, är smidigare.

Lädergrimma vid transport minimerar risken för skavsår / brännmärken om hästen sliter sig, men man kan transportera med en vanlig nylongrimma också.

Vad gäller sadel är det bra att kunna köpa med hästens gamla om den ligger bra på denne, eller få en utprovad av en sadelutprovare.
Bett får man mäta sig fram till rätt storlek och pröva sig fram till rätt modell.

Du behöver inte ha allting i stallet när du hämtar hem hästen, utan det går minst lika bra att fylla på med prylar lite i taget, efter behov och ekonomi. Och färgsmak :D

Mycket kan man låna vid enstaka bruk om man har trevliga stallkompisar, men en longerlina, grimma, sadel, träns, voljock, benskydd om hästen kräver det, borstar och lite sjukvårdsartiklar är väl ungefär det man vill ha när hästen landar på gården.

Sällar mig till kören: GRATTIS TILL HÄSTEN!!!

Hur går det med shoppandet? :)

Blev själv 1:agångshästägare nu i våras. Det är bara toppen :bump:

Att få "spazz out" ;) med EN färg till hästen och genomföra det... :D Toppenkul!

Många bra synpunkter ovan, lägger till lite till:

Ett bra apotek är guld värt, vilket familjen jag har hästen hos upptäckte när barnet steg på en kniv :eek: Då var det bara att gå i hästlådan o rota fram bandage och skjutsa till akuten... Så; lite människoplåster rekommenderar jag att lägga ner i låddan! Apotekets engångsampuller med steril koksaltlösning är MYCKET bekväma! Finns i storpack till lägre styckepris. Termometertips: knyt snöre i bakändan (jag filade försiktigt en liten skåra runt om bakändan, någon cm in för att undvika att snöret gled) och knyt andra ändan i en klädnypa. Smidigt att nypa fast i pålles svans!

Billiga tömmar KAN man göra själv i rep (hampa eller dyl), men nog är det en annan känsla i läder... Tärnsjö gör bra grejor.

Apropå transport, så ha ALLTID en vass kniv med, oavsett grimtyp. Man vet aldrig, tyvärr händer en olycka så fort, så fort. Bra o kunna skära loss.

Beställde mitt "grundkit" på postorder. Var dock medveten om att de lägre priserna kan vara lägre pga lägre kvalité. Får man gå och känna på grejorna så vet man vad man köper på ett annat sätt.

Lycka till!

Wee, bra att du frågar, jag har tidigare tänkt skriva detsamma men det har inte blivit av! Jag blev själv lite ställd och tänkte "vad katten ska jag BÖRJA?" Jag behövde ju allt!! Åkte till Hööks och köpte en hovkrats.. hahaha.. alltid en början. Nu fick jag ganska mkt från tidigare ägaren *tackar å bugar* vilket var kanon, men det är ju ändå en hel del till som ska till. Nu löste det sig pga han åkte på stryk av en annan häst, så jag har ett bra apotek vad det gäller sårvård i alla fall.. *suck* ;)

Jättestort lycka till med hästen. visst är det en häftig känsla? Jag har ännu inte fattat att jag är hästägare.. :D

Efter att ha haft i snart sju år så har jag kommit fram till att jag absolut INTE behöver en hel massa täcken! Så ett tips är att inte shoppa som en galning nu i början utan vartefter du behöver dem. Allt beror ju på hur hästen klarar kyla,snö, regn och på sommaren kanske flugor om det nu är extremt mycket av dem...

Jag har två vintertäcken ett lite tjockare för riktigt kalla dagar och sedan ett med tunnare fleece fodring de dagar som de kanske inte är så kallt men som det snöar. Att ha två vintertäcken är ett måste för mig då jag hatar att sätta på hästen ett täcke som inte hunnit torka ordentligt. Men som sagt båda två behöver ju inte vara lika tjocka.

Sen har jag :
Regntäcken 2st
Ulltäcke/transport 1 st
Svettäcke 1st.
+ en massa andra täcken som jag inte använder...

Handla klokt och varefter du behöver grejerna som sagt. Det är inge roligt att slänga ut en massa pengar på saker som det senare visar sig att man bara använder en gång...

Lycka till med hästägandet!

MVH
Sofia

Tärnsjö är dyrt... Finns en bra tömkörningsgjord på L*llhästenistav.
Kostar 860:- helt i läder med svanskappa. Jag har både textil tömmar och lädertömmar, men använder bara lädertömmarna. Dock är textiltömmarna lättare i vikt.

Sen håller jag med övriga i gänget, shoppa inte ihjäl dig. Utan handla vartefter behovet kommer. Men ett vintertäcke till vintern, lädergrimma för transport, textil för vardagsbruk, transportskydd broende på hur ofta du ska resa (kvalitet/pris).

Köp lite begagnat om du kan. Man behöver inte allt nytt.

p.s det finns töntigare trådar än din! :)

/cj

Liknande trådar

P
Utrustning Många hästägare har ju minst 20 olika sårrengöringsmedel, 10 olika typer av bandage och 15 olika salvor i sjuklådan samt 7 olika bett, 6... 2
Svar
32
· Visningar
3 141
Senast: Graendal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka