Bukefalos 28 år!

Safira

Trådstartare
Ni som har ett separat torkrum till blöta täcken, hur har ni gjort? Har ni bara värme där inne eller har ni bara en luftavfuktarmaskin eller någon annan lösning. Jag vill ha ett torkrum så att täckena blir helt torra på ett par timmar om det går annars så får dom hänga där hela natten så att man kan använda dom morgonen efter. Hur stort rum har ni och hur många täcken får plats där? Gärna bilder på hur det ser ut hos er.
 
Sv: Torkrum

Utan en rejäl avfuktare är det värdelöst. Det är verkligen A & O att hantera fukten, annars sitter den ju i väggararna och taket, och det tar evigheter att få torrt.

Kolla med hyrställen, de brukar sälja utrangerade rejäla apparater till bra pris. Fullt fungerande, men dax att byta.
 
Sv: Torkrum

Vi har värme, samt en utsugsfläkt som går igång om fukten ökar. Sedan finns en avfuktare om det nu skulle bli för :devil: men dit har vi inte kommit ännu trots att 8 blöta täcken bars in samtidigt.
 
Sv: Torkrum

Är ju lite så att fukten måste komma bort från torkrummet på ett bra sätt. Oavsett om man löser det med varmluftfläkt eller avfuktare behövs det ventilation och avlopp. Annars har man bara en dålig bastu och snart ett stort mögelproblem...

Avfuktare är i allmänhet effektivare och energisnålare...
 
Sv: Torkrum

Nja, du behöver ju inte ha avlopp för att köra avfuktare. Vi kör med behållare, och det fungerar mycket bra. 2 tjocka helhalstäcken (droppvåta) blir torra på tre timmar. Nu har vi ingen jättestor avfuktare (800 w), det går att få bättre effekt.
 
Sv: Torkrum

Utan en rejäl avfuktare är det värdelöst. Det är verkligen A & O att hantera fukten, annars sitter den ju i väggararna och taket, och det tar evigheter att få torrt.

Kolla med hyrställen, de brukar sälja utrangerade rejäla apparater till bra pris. Fullt fungerande, men dax att byta.

Behövs det nån värme då eller räcker det att isolera rummet?
 
Sv: Torkrum

Nu går en del av överskottsvärmen från vår bod som leds in så 14-15 grader, det finns friskluftsintag samt ett utsugsfläkt som har fuktsensor och täcker ett stort våtrum. Dessa finns att köpa på en vanlig affär med VVS sortering.
 
Sv: Torkrum

Nu går en del av överskottsvärmen från vår bod som leds in så 14-15 grader, det finns friskluftsintag samt ett utsugsfläkt som har fuktsensor och täcker ett stort våtrum. Dessa finns att köpa på en vanlig affär med VVS sortering.

Det ska stå 4-5 grader, ibland kan det bli varmare men det hänger på hur kallt det är ute.
 
Sv: Torkrum

jag har ett täckesrum på ca 25 kvm. I taket har jag linor och linblock (som linorna går igenom) och ca 250cm länga träribbor. Jag hissar ner ribban ( hur låter det) och händer det blöta täcket över detta. Hissar upp ribban i taket igen. Jag har ganska högt i taket vilket gör att täckena kommer upp så högt att man kan gå under. Jag har plats för 20 täcken.

Två element som ser till att värmen hamnar på 5-6 grader. En luftavfuktare är superviktig och tillsammans med värmen torkar täckena på om inte nolltid, så under natten. Innan jag köpte nuvarande avfuktare kompletterade jag med en timerstyrd bordsfläkt för att få luften att cikulera mellan alla täcken och påskynda torkprocessen.
 
Sv: Torkrum

Nja, du behöver ju inte ha avlopp för att köra avfuktare. Vi kör med behållare, och det fungerar mycket bra. 2 tjocka helhalstäcken (droppvåta) blir torra på tre timmar. Nu har vi ingen jättestor avfuktare (800 w), det går att få bättre effekt.

Det beror på typen av avfuktare. Alla är inte utrustade med behållare. De finns de som kör avfuktaren med spann men det leder bara till att det blir rundgång. Fukten måste ut på något sätt, antingen "bäras ut med behållare" eller dräneras via avlopp...
 
Sv: Torkrum

Behövs det nån värme då eller räcker det att isolera rummet?

Vi har en kondensavfuktare i stallet, finns en annan sort som används ex till krypgrunder och andra kalla utrymmen men har glömt vad de kallas. Vår avfuktare börjar efter ett tag att avge endel värme som bieffekt. Problemet med kondensavfuktare är att de blir mindre effektiva ju lägre temperatur det är.

Just denna har inte så hög effekt, 380w har jag för mig, men vi torkar inte så många täcken åt gången. Står i sadelkammaren och där finns också ett litet element som står på underhållsvärme. Fukten samlas i en behållare men man kan koppla den direkt till ett avlopp om man skulle vilja, fast behållaren är på 5 liter så det klarar sig ett tag.

Hemma har jag två likadana, en till badrummet och en till hallen där vi torkar vår tvätt.

Har man inte möjlighet att bygga ett separat torkrum så kan det funka ok med denna typen om det är ett mindre stall. Bra att få bort fukten från sadelkammaren.
 
Senast ändrad:
Sv: Torkrum

Tack för alla svar. Har fått lite kött på benen nu och vet lite mer till när det är dags att bygga men det blir inte förrän till hösten. Ska bara vara ett litet torkrum till max 4 täcken samtidigt.
 
Sv: Torkrum

Vi är i slutskedet av vårt stallbygge nu och de som vi jobbar på just nu är tvättrummet. Därinne är det runt 10-15 grader, där har vi tvättmaskin och vattenpumpen samt varmvattenberedaren
har köpt en beggad industriavfuktare (nypris runt 25) som torkar täckena på nolltid!

Rummet är väl ungefär som en box i strl, jag har 2 hästar (men jag tvättar mkt för jag hatar skitiga saker :D )
 
Sv: Torkrum

Jag har ett rum på ca 2*3 m. Jag har 4 st täckeshängare med värme i och en utsugsfläkt. Den har jag bara på om täckena är jätteblöta dock.
Jag har en timer på hängarna så att man inte glömmer och låter värmen stå på i onödan. Fungerar utmärkt!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 522
Senast: Hazel
·
Övr. Djur Hej. Har två kaniner som jag har svårt att lyckas klippa klorna på. Vet att man kan åka till en del zoobutiker etc. för hjälp med detta...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 815
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 219
Senast: iNTOHiMO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp