Bukefalos 28 år!

tornutskotten?

Sv: tornutskotten?

Snobben skrev:
Ok...Inte den lättaste undersökninjgen & göra då..
Tack för svar :)


Jorå, den är rätt lätt. Man lämnar hästen där, låter den stå kvar över natten och hämtar dagen efter. Inga problem alls :)

Om din häst har KS är det relativt lätt att få den utdömd. Skulle ha fått min ponny det om han inte hade varit så urgosig att han varit värd att satsa på. behandlade med kortison och scintade etc. i september. Sedan motionerade vi honom ett halvår för hand och ej inspänd, dvs. cykling, handhäst, löslongering etc.

var in för 1,5- 2 månader sedan och nu ska intervalltränar jag i galopp (ingen trav!!!) varannan dag, för hand varannan... Det är en otrolig skillnad! Får förhoppningsvis snart börja rida som vanligt så smått...

Symtom som min häst hade: Ömmar i ryggen, stötig gång, spänner halsen, går med halsen rakt upp, allmänt spänd under ridning, måste alltid ha täcke för att inte bli kall, halt på båda frambenen, spänd i munnen (ena sidan).

Vissa hästar kan också bli helt tokiga under ryttare, men han har ALDRIG bockat eller så....
 
Sv: tornutskotten?

Kissing Spine skrev:
Jorå, den är rätt lätt. Man lämnar hästen där, låter den stå kvar över natten och hämtar dagen efter. Inga problem alls :)

Om din häst har KS är det relativt lätt att få den utdömd. Skulle ha fått min ponny det om han inte hade varit så urgosig att han varit värd att satsa på. behandlade med kortison och scintade etc. i september. Sedan motionerade vi honom ett halvår för hand och ej inspänd, dvs. cykling, handhäst, löslongering etc.

var in för 1,5- 2 månader sedan och nu ska intervalltränar jag i galopp (ingen trav!!!) varannan dag, för hand varannan... Det är en otrolig skillnad! Får förhoppningsvis snart börja rida som vanligt så smått...

Symtom som min häst hade: Ömmar i ryggen, stötig gång, spänner halsen, går med halsen rakt upp, allmänt spänd under ridning, måste alltid ha täcke för att inte bli kall, halt på båda frambenen, spänd i munnen (ena sidan).

Vissa hästar kan också bli helt tokiga under ryttare, men han har ALDRIG bockat eller så....

Utdömd??? :eek: Ingen risk jag vill!
Min häst har inga så starka symtom som du skriver,är lite stel i början ibland under ridning,har huvudet ngt högt och fryser lätt,men vet inte om det är KS...Thermografin visade lite värme över rygg,men behöver ju inte vara KS(inget hemma vet eller massör tror)Han är fint musklad.Problemen kommer från tidigare sadel,hur mkt som kommer försvinna(Stoor skillnad till det bättre med ny sadel)får jag se.Vad kostar en sådan undersökning och var görs de?
 
Sv: tornutskotten?

Hejsan
tyværr har jag inte kunnat svara tidigare pga jag har varit på kurs hela helgen & ægnat mig åt djuren nær jag kommit hem.

Veterinæren en ældre gubbe, uppfattade han som den ældste på liniken. Han klæmde, kænde på min hæst. Kollade ryggreflexerna, palperade hans muskler både på ryggen & på bakdelen, kollade tænderna, kænde igenom benen.

Fick trava upp han før vet. Berætta hans livshistoria bland annat.

Dom hittade inget på hæsten, han hade fina muskler, men det skulle inte skada med mer muskulatur. Musklerna han hade var mjuka & fina.
Tænderna var ok enligt en snabb koll. Øgonen var klara & lugna och han tyckte min hælge var en pigg & vaken hæst samt væluppfostrad. ?? Ærligt talat tror jag næstan att han var drogad eller något, gick direkt på transporten båse hemma & på kliniken utan några som helst konstigheter.
Brukar annars få lægga hingstkedja på han før att få han på transporten. :confused:

Jag kunde få antiinflammatoriskt preparat utskrivet mest ifall det skulle vara något litet. Men vet trodde inte att det behøvdes så jag avbøjde eftersom det inte var nødvændigt.

Jag skulle se øver sadeln, Ge han B-vitamin och hålla noga koll på hans rygg & skritta mycket i kuperad terræng samt undvika nedsuttet arbete i trav & galopp innan han fått mer muskler i rygg & bakdel.
Han går nu som "fabror" bland 11 andra 1-2 åriga unghingstar

Dvs. Jag har en frisk hæst enligt vet. Han skall få ænnu en behandling med djupmassage sen får vi se vad som hænder..
 
Sv: tornutskotten?

I Måndags var han varm & fluffigt svullen området runt svansroten & æven svullen i lænden.??? :confused:

Något ær fel. :(
Har tid i Helsingborg næsta fredag

fan... kænner mig hjælpløs!!

Men han mår inte dåligt, ær som vanligt hur gò som helst & kramig.
Min ælskling....
 
Sv: tornutskotten?

Jobbigt... :crazy: Men bra om dom kollar honom ordentligt då.
Ska tänka på er! ;)


Kissing Spine:1500,ja det är ju ändå ganska "billigt" med tanke på vad det kostar med undersökningar(?)men görs inte på alla kliniker va eller?Vet du det?
 
Sv: tornutskotten?

Vad jobbigt:(
Ska hålla tummarna nästa Fredag.
Vilken "vet" ska du ha?
 
Sv: tornutskotten?

För 1500 får du nog ingen scint,tyvärr..
Jag fick remiss för scint av min häst hösten -03 och det skulle ha kostat 9000:- ca PLUS moms.
Vi skulle ha scintat ryggen (från manke till svansrot) och även ett bakknä.

Så att bara ryggen skulle kosta 1500:- har jag svårt att tro :crazy:
 
Sv: tornutskotten?

Vet inte om fler kliniker skaffat scint, men förut var det endast Ultuna och Flyinge som kunde göra det. Och jag TROR att det är så fortfarande.
 
Sv: tornutskotten?

majja22 skrev:
För 1500 får du nog ingen scint,tyvärr..
Jag fick remiss för scint av min häst hösten -03 och det skulle ha kostat 9000:- ca PLUS moms.
Vi skulle ha scintat ryggen (från manke till svansrot) och även ett bakknä.

Så att bara ryggen skulle kosta 1500:- har jag svårt att tro :crazy:

Oj! :eek: ja det brukar ju vara dyrt som f.. med undersökningar... :(
Vanlig röntgen på ryggen kostar väl med en del..
 
Sv: tornutskotten?

majja22 skrev:
För 1500 får du nog ingen scint,tyvärr..
Jag fick remiss för scint av min häst hösten -03 och det skulle ha kostat 9000:- ca PLUS moms.
Vi skulle ha scintat ryggen (från manke till svansrot) och även ett bakknä.

Så att bara ryggen skulle kosta 1500:- har jag svårt att tro :crazy:

Nope, den kostade INTE 9000:-... Men tittade efter nu hur mkt den kostade och den gick visst på 6000! Men då betalade ju försäkringsbolaget en hel del...
 
Sv: tornutskotten?

Hoppas det går bra,skriv gärna & berätta...


Allmän fråga:)Om man inte kan se på vanlig röntgen om det är KS,varför göra det då?(vanlig röntgen alltså)
 
Sv: tornutskotten?

Alexandra_W skrev:
Knapplån

Jag skulle INTE använda ridgjord på en KS-häst!

Sen, en liten varning till, med lindriga röntgenförändringar bör man scinta för att se om det verkligen är det som orsakar problemen. Det finns hästar soms er ut som f*n på röntgen men INTE har minsta lilla problem, sen finns det hästar med lindriga förändringar på röntgen som har jätteproblem. En scint talar om om det är problem från området eller ej.

Sen finns det en hel massa man kan göra, och en hel massa man gärna ska undvika med en KS-häst men det kan vi ta när du vet vad det är. Men i korthet så alltid varm utrustning på varm rygg, undvik uppsutten skritt på långa tyglar, och soms agt jag skulle absolut inte ha ridgjord på en KS-häst. Massage och stretch för musklerna runtomkring,s amt att en KS-häst helst INTE ska ha längre helvila så den tappar muskler. Det finns en hel del att göra för att få de lindriga fallen symptomfria som sagt, men nu väntar vi in vad klinikbesöket säger först, och jag håller tummarna det är något annat =)

/Alexandra - med häst med fula röntgenbilder på ryggen, dock inte scintad, behandlas som en KS-häst och har varit symptomfri helt och håller i *räknar* fyra år nu :bow:

Min tös har lindrig KS alltså inga stora förändringar på röntgen. Men hon har stora problem. Ridning fungerar inte så bra, hon blir smått tokig. Som tur är går hon ju att köra och det funkar bra. Men jag undrar varför du säjer att man inte ska skritta uppsuttet på långa tyglar? Bara nyfiken på varför.
 
Sv: tornutskotten?

kan ju prova på ett svar...

Är det inte så att när du rider på långa tyglar så jobbar inte hästen med ryggmusklerna så du sitter direkt på och trycker ihop tornutskotten? Till skillnad när hästen jobbar i form.
 
Sv: tornutskotten?

Snobben skrev:
Hoppas det går bra,skriv gärna & berätta...


Allmän fråga:)Om man inte kan se på vanlig röntgen om det är KS,varför göra det då?(vanlig röntgen alltså)

DU kan se att det är tätt mellan/intilligande/överridande utskott på röntgen. och även ev pålagringar. Däremot vad man INTE kan se på en röntgenplåt är om fynden är ORSAKEN till hästens problem. Man har i studier röntgat X antal (ffa fullblodsryggar) ryggar på hästar som kommit in till klinik, dvs även de utan minsta ryggproblem. Och hittat ganska hög grad av röntgenfynd rörande tornutskotten.

Så en röntgenplåt som visar på intilliggande tornutskott t ex behöver inte betyda att hästen har PROBLEM av det. Med scint ( t ex) kan man dock se om du har en process där, hästen 'lyser på scint' eller ej. 'Lyser' den indikerar det att det finns en process och antagligen smärta, och mest troligt är problemen därifrån.

Men det finns alltså ett ganska stort antal hästar som knallar omkring med upptäckta eller oupptäckta röntgenfynd rörande näraliggande tornutskott t ex som inte har minsta problem, och de hästar som HAR problem med ryggen kan ha röntgenfynden UTAN att det är DE som är orsaken till ryggproblemen.

Sen, tillräckligt stora fynd på rtg och man kan ställa en ganska säker prognos bara på bild, men de flesta räcker det INTE med bara rtg för att säga att ryggontet kommer från tornutskotten. (Sen kan man bland annat prova behandla etc och på andra vägar än scint söka svar)
 
Sv: tornutskotten?

SkorpSmulan skrev:
Min tös har lindrig KS alltså inga stora förändringar på röntgen. Men hon har stora problem. Ridning fungerar inte så bra, hon blir smått tokig. Som tur är går hon ju att köra och det funkar bra. Men jag undrar varför du säjer att man inte ska skritta uppsuttet på långa tyglar? Bara nyfiken på varför.

Om du har en oengagerad rygg så minskar rent naturligt avståndet mellan tornutskotten. På en engagerad rygg ökar de. Det är småååå avstånd vi talar om. Sen om man tänker barbackaridning så oengagerad rygg och du sitter mer på tornutskotten, engagerad rygg och du sitter på muskelfileerna (om hästen HAR några ryggmuskler vill säga *s*)

Ofta i rehabprogram för rygghästar så märker man att TRAV ganska ofta är i princip utelämnat, ffa uppsuttet. Det är för att trav är 'värre' för ryggen än galopp, och många KS-hästar fungerar bättre om de värms i galopp än i trav.

Sen, ang 'form' så en ärlig lång och låg unghästform fungerar bra, det som är viktigt är att hästens rygg är aktiverad, eller om man ska vara kinkig att hästen arbetar med sin bukmuskulatur, dvs att du kommer dit där det som vi ryttare upplever som att hästen 'rundar ryggen och den kommer upp' sker.. (det är inte riktigt vad som händer med ryggen, men det vet de flesta vad som avses med)
 
Sv: tornutskotten?

Ja, jo det låter ju väldigt logiskt. Men om man skrittar i skogen över stock och sten, eller klättrar. Då är ju ryggen aktiverad, så det borde ju funka. Eller?
Det där med att trav är värre för ryggen än gallop hade jag inte en aning om. Tack för svaret :)
 
Sv: tornutskotten?

Okej.Ganska onödigt med andra ord om hästen inte har jätteproblem då?Vet du vilka behandlingsformer som rekommenderas?Massage,BoT?

Svårt att undvika uppsitten skritt kan jag tänka.Men måste man så.
Vad gäller min pålle så visade ju thermografin värme över ryggen en bit sen sadeln innan antar jag & han är ju bättre,kopplar problemen till sadeln då det blir bättre & bättre,får även massage vilket verkar göra nytta.Är fint musklad! :)
 

Liknande trådar

Relationer Efter vi åkt hem ifrån min pojkvæns væns 40 årsfest kænner jag att jag behøver lite pepp, tips och idéer utifrån... eller så vill jag...
Svar
18
· Visningar
2 531
Senast: Petruska
·
J
Träning Vet inte var denna tråden ska vara men ændå! Nu ligger det till så att jag har en lilla syster vid namn Mathilda då. Mathild ahar ridit...
Svar
4
· Visningar
854
Senast: J3O
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp