Torr eller blötlagd betfor?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare knoppan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 748
K

knoppan

Min hö-analys har kommit nu, så jag sitter och försöker räkna med hjälp av hippocampus program. Det är första gången för mig, så jag är osäker.
Hästen jag räknar på äter betfor. Det ska jag skriva in i kg. Men är det vikten när den är torr eller när den är blötlagt jag ska skriva in. Det är ju en väldig skillnad i vikt före och efter.:crazy:

Sv: Torr eller blötlagd betfor?

Ok, tack.:bow:
Jag trodde det men ville vara säker.

Sv: Torr eller blötlagd betfor?

I beräkningarna använder du dej av ts-halten dvs torrsubstanshalten. Anledningen är att vattnet inte innehåller någonting annat än just vatten, naturligtvis! Det är lätt att blanda bort sej själv när man räknar i flera led. I vissa tabbeller står det ts-halt och andra inte, så man får räkna ut den själv varje gång. Man får ge akt så man inte börjar blanda ihop det så man räknar ts ibland och ibland inte! Lycka till!!!

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
931
Senast: Oknytt
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 413
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 479
  • Låst
Anläggning https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/pPv7B6/skracklarm-fran-djursholms-ridskola-hastar-plagas Halta hästar som tvingas gå lektioner... 19 20 21
Svar
409
· Visningar
24 219
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Födda 2022