Torr hy på kvällen - något som inte fläckar?

Nahar

Trådstartare
Som rubriken säger: Vad ska jag använda på mitt torra ansikte som inte gör mina fina vita kuddar alldeles pissgula?:meh: Gillar annars NIODs Hydration Vaccine. Använder Bruns Grönelixir på sommaren men på vintern räcker det inte, ansiktet är snustorrt konstant. Tvättar för övrigt örngotten i 90c, så det är inte tvätten det är fel på. Själva kuddarna går ju dock inte så varmt, men att de är gula gör väl inte så mycket. Pris spelar ingen roll men gillar plastfria förpackningar, parfymfritt, och hälsosamt. Kan dock tumma på de första två om jag slipper gula örngott.
 
Hur torr är du? Jag använder Cerave moisturizing cream i ansiktet och tycker den håller mina "torrfläckar" borta. Går snabbt in i huden också så om du bara ger det några minuter efter smörj så är det "torrt".

Jag får eksem i knäveck och armveck på vintern när det är torr luft. Använder Locobase repair till detta, verkligen en mirakelkräm! Det är dock REJÄLT fet och kladdig. Jag har inte märkt några fläckar på mina vita lakan så det borde gå bra men däremot vet jag inte hur den är att ha i fejset, väldigt fet som sagt.
 
L300 Face serum för torr hy använder jag. Går in i huden direkt så har svårt att se att den skulle ge fläckar (men använder inte vita örngott själv så har inte testat). Säljs bl.a på apoteket.
 
Som rubriken säger: Vad ska jag använda på mitt torra ansikte som inte gör mina fina vita kuddar alldeles pissgula?:meh: Gillar annars NIODs Hydration Vaccine. Använder Bruns Grönelixir på sommaren men på vintern räcker det inte, ansiktet är snustorrt konstant. Tvättar för övrigt örngotten i 90c, så det är inte tvätten det är fel på. Själva kuddarna går ju dock inte så varmt, men att de är gula gör väl inte så mycket. Pris spelar ingen roll men gillar plastfria förpackningar, parfymfritt, och hälsosamt. Kan dock tumma på de första två om jag slipper gula örngott.

K-beauty, tex Klairs Rich Moist Soothing-serie (vegansk), Make P:prem Save me-serie eller Cosrx för torr hud (de har flera lämpliga krämer). Inte plastfritt men lämnar garanterat inga gula fläckar och har ingen till mild doft.
 
Hur torr är du?
Bild på mitt ansikte på vintern:

Mummy-Returns_01.jpg
 
Hudläkare brukar rekommendera Canoderm. Går även att få på recept.
Kiehl's har också en riktigt fet kräm som funkar bra på vintern.

H. En annan förtorkad varelse.

Oj, läste för snabbt. Såg inte att du ville att förpackningen ska vara plastfri. Då kan jag inte hjälpa till, tyvärr.
 
Hudläkare brukar rekommendera Canoderm. Går även att få på recept.
Kiehl's har också en riktigt fet kräm som funkar bra på vintern.

H. En annan förtorkad varelse.

Oj, läste för snabbt. Såg inte att du ville att förpackningen ska vara plastfri. Då kan jag inte hjälpa till, tyvärr.
Det viktigaste är att de inte fläckar mina örngott så förbaskat. Ska jag hålla på med blekmedel av olika slag blir det nog mer plast förbrukat än en bra kräm:laugh:
 
Bild på mitt ansikte på vintern:

Mummy-Returns_01.jpg

I det där läget skulle jag definitivt börja med en bra fuktkälla, du verkar ju inte ha någon egen fukt kvar i huden för den feta krämen att ta hand om! 😱

Dr Ceuracle's hyual reyouth brukar vara uppskattad, själv kör jag budgetvarianten med The Ordinarys hyaluronsyra. Sen Klair's på det.
 
Avène Hydrance Intense Serum gillar jag mycket! Glasflaska med pump.
Använder även Avène tolerance extrema cream på de extra torra partierna.


Upplever inget färgande av kuddar/tyg
 
Som rubriken säger: Vad ska jag använda på mitt torra ansikte som inte gör mina fina vita kuddar alldeles pissgula?:meh: Gillar annars NIODs Hydration Vaccine. Använder Bruns Grönelixir på sommaren men på vintern räcker det inte, ansiktet är snustorrt konstant. Tvättar för övrigt örngotten i 90c, så det är inte tvätten det är fel på. Själva kuddarna går ju dock inte så varmt, men att de är gula gör väl inte så mycket. Pris spelar ingen roll men gillar plastfria förpackningar, parfymfritt, och hälsosamt. Kan dock tumma på de första två om jag slipper gula örngott.
Nivea, den vanliga blåa plåtburken.
 
Nivea, den vanliga blåa plåtburken.
Nu vet jag inte vilken typ av torr hy @Nahar har, men den typen av feta krämer är döden för min hud. De funkar som skydd ”ovanpå” om man ska vara ute i väder (t.ex kyla) som påverkar huden negativt, men som återfuktare är de värdelösa då de bara är feta och lägger sig som ett lager ovanpå som inte släpper in fukt.
Om det är fukt man har brist på funkar sällan feta krämer, utan då är det ju just fukt som behöver tillsättas.
 
Nu vet jag inte vilken typ av torr hy @Nahar har, men den typen av feta krämer är döden för min hud. De funkar som skydd ”ovanpå” om man ska vara ute i väder (t.ex kyla) som påverkar huden negativt, men som återfuktare är de värdelösa då de bara är feta och lägger sig som ett lager ovanpå som inte släpper in fukt.
Om det är fukt man har brist på funkar sällan feta krämer, utan då är det ju just fukt som behöver tillsättas.
Det är precis så; allt lägger sig som en hinna ovanpå och under stramar det och efter ett tag flagar det och har sig ändå. Behöver definitivt något som kan gå djupt in i huden.
 
Det är precis så; allt lägger sig som en hinna ovanpå och under stramar det och efter ett tag flagar det och har sig ändå. Behöver definitivt något som kan gå djupt in i huden.
Det är så L300 serum funkar för mig. Finns creme i samma serie också om man behöver komplettera med skydd (som jag vill påstå går bra in i huden för att vara creme, men såklart inte på samma nivå som serumet som ”försvinner” direkt). Det är dock inte gratis - 30 ml serum kostar ca 130 kr, men det är det som funkar överlägset bäst för mig av allt jag testat.
 
Det är precis så; allt lägger sig som en hinna ovanpå och under stramar det och efter ett tag flagar det och har sig ändå. Behöver definitivt något som kan gå djupt in i huden.
Canoderm innehåller 5 % karbamidsyra och 22 % fett. Dvs den mjukgör på djupet. Använd morgon och kväll.

Om huden är i väldigt dåligt skick kan det svida lite i början men det blir bättre.

Undvik tvål i ansiktet, det torkar ut. Använd enbart produkter för torr och känslig hud.
 
Jag är verkligen ingen expert, det är väl bäst att inleda med...

Har haft fet och problemfri hy hela livet. Men ju längre min njursvikt progresserat desto torrare har jag blivit.

Det som hittills funkat bäst är HTH följt av en fetare kräm.
 
Nu vet jag inte vilken typ av torr hy @Nahar har, men den typen av feta krämer är döden för min hud. De funkar som skydd ”ovanpå” om man ska vara ute i väder (t.ex kyla) som påverkar huden negativt, men som återfuktare är de värdelösa då de bara är feta och lägger sig som ett lager ovanpå som inte släpper in fukt.
Om det är fukt man har brist på funkar sällan feta krämer, utan då är det ju just fukt som behöver tillsättas.
För mig funkar det bättre än alla andra fuktkrämer, serum och masker jag testat ☺️ Tycker den ändå drar in rätt fort, inga problem att sminka sig 10 minuter efter applicering.
 
I det där läget skulle jag definitivt börja med en bra fuktkälla, du verkar ju inte ha någon egen fukt kvar i huden för den feta krämen att ta hand om! 😱

Dr Ceuracle's hyual reyouth brukar vara uppskattad, själv kör jag budgetvarianten med The Ordinarys hyaluronsyra. Sen Klair's på det.
Gör hyaluronsyra något för torrheten? För i sådana fall har NIOD ett serum men jag har aldrig riktigt förstått vitsen med det:o
 

Liknande trådar

Övr. Hund INFÖR VALPKÖPET Häll ut pölar av kall äpplejuice på golvet och mattorna och gå sedan runt barfota med ljuset släckt Gå till...
Svar
3
· Visningar
1 099
Senast: Cezzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp