Torra hovar?

På hovslagarens inrådan torrborstar jag hovarna och smörjer sen på rikligt med Kevin Bacon-fett från kronranden och ner. Hästen får stå på stallgången 15-20 minuter så det tränger in ordentligt innan jag släpper ut så det inte smälter bort i solen direkt.
 
Jag blöter ner hovarna antingen med slang eller svamp när jag tvättar/svampar av hästen efter ridning. Därefter penslar jag på vanlig matolja över hela hovarna.

/B
 
Nu tar jag in mina dagtid pga värmen och insekterna och bara det har gjort stor skillnad då de är ute nattetid och får fukt av daggen. Min hovslagare har dock varnat för att pensla hovarna och sen släppa ut dem i starkt solsken, bättre att göra det på kvällen så oljan inte bränner i solen istället.
 
Min hovslagare så att jag skulle blöta hoven ordentligt och sen pensla kronranden med hovolja. Oljan skulle göra så att fukten hålls kvar i hoven.
 
Min ena får stå i vattenbad i hink vilket går jättebra. Den andra är inte lika pepp på hinkbaden så då har jag lagt blöt bomull och lindat två varv klisterlinda över och så har fått stå så över natten (de står inne), hjälper toppenbra! Just den hästen har haft så torra hovar att de knakat när hon gått...
 
Spolar hoven både utanpå och på sulan/strålen och sen kleta på ett rikligt lager med alosin över hela hoven. Fungerar toppen och hästen gick från att ha riktiga problemhovar sommartid till att ha riktigt fina hovar. Även vattenbad i hink är effektivt men det var den här herren inte så förtjust i. :cool:
 
På hovslagarens inrådan torrborstar jag hovarna och smörjer sen på rikligt med Kevin Bacon-fett från kronranden och ner. Hästen får stå på stallgången 15-20 minuter så det tränger in ordentligt innan jag släpper ut så det inte smälter bort i solen direkt.

Jag gör nästan som du. 1-2 ggr/v. borstar/tvättar rent, Smörjer kronrand, hov och hela sulan/strålen och ballarna.
 
Min ena får stå i vattenbad i hink vilket går jättebra. Den andra är inte lika pepp på hinkbaden så då har jag lagt blöt bomull och lindat två varv klisterlinda över och så har fått stå så över natten (de står inne), hjälper toppenbra! Just den hästen har haft så torra hovar att de knakat när hon gått...
Det knakar och knarrar om Fendis hovar också. Låter värre än en gammal osmord sadel. Jag penslar in med hovolja (hade en burk kvar ifrån 80-talet... inköpt av min syrra som slutade rida för 25 år sen) och idag hördes äntligen inget knarrande.
Nu är hovoljan slut så det blir rapsolja för jag hörde att det skulle fungera lika bra.
Jag penslar hela hoven, undersida plus utsida.
 
Vad gör ni åt torra hovar i torkan? Någon som har tips?

Min häst står i fotbad minst 30min/dag och han älskar det 😊 Vatten med grönsåpa, för grönsåpa är återfuktande.
7C7DEF2A-40F8-46B6-862B-DFE1E7402F4E.jpeg
 
Jag ser till att blöta ner Hovarna när jag ändå svampar, låter eventuell lera sitta kvar i hoven vid kratsning. Hästarna har en blöt fläck vid vattenkoppen som de kliver i. Och så har jag NAF hoof moist som jag använder någon gång i veckan/när jag hinner/när det ser ut att behövas.

Intressant är att jag har gjort likadant alla somrar med denna häst men sedan stallbytet i våras har Hovarna hållit sin fukt mycket bättre på egen hand trots denna värme och torka.
 
Får stå 5 till 10min i vattenbad och sedan torka av och på med någon matolja eller torskleverolja.
Eller så på med olja på morgonen om hovarna är fuktiga av dagg.
 
Vi har ju fruktansvärt torrt här men jag märker inte alls på hovarna att det är för torrt.
Kan det inte bero på något annat?
 
Trots torkan har min herre och avelsstona haft fina hovar.Köpt sallaten från granngården som innehöll elektrolyter och biotin 😃
 
Har sett många bilder på fula hovar nu, i de fall jag sett efterfrågas tips på produkter men hästarna behöver verkligen verkas. De växer snabbt nu och det blir snabbt sprickor kring sömhål eller så går barfotahovar sönder för att de vuxit för mycket och inte raspats. Min har skor fram och behöver skos om nästa vecka endast fyra veckor efter senaste besöket. Och då fick jag ändå trimma bakhovarna för några dagar sedan för de vuxit så mkt att de var på väg att börja flisa sig på sidorna.

Däremot kan man underlätta för hovslagaren genom att blöta hovarna innan besök så det blir enklare att verka. De är riktigt stenhårda nu! Men marken är lika hård, hovarna motsvarar den miljö de vistas i. Med våra torra marker är det i min värld inte rätt att ha mjuka hovar, de lär bli ömma snarare.
 
Blöter hovarna i vatten och penslar på vegetabilisk olja sedan.

Sen är min erf att torka i sig faktiskt inte per automatik visar sig på hovar kvalitetsmässigt i sak.

Om hästen har ok hovar så brukar inte torrt väder bli någon större faktor för den. Om man har en häst med sköra hovar/sämre hovstatus så ja - då blir det sämre ytterligare för den individen.

Finns HUR mycket trådar som helst att söka på i ämnet f.ö 😄
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 048
Senast: super
·
Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
9 283
Senast: Morces
·
Foder & Strö Min häst hade lyckats rymma från boxen inatt och nu under kvällen upptäckte vi att han kommit åt en tunna med torr mash som han ätit ur...
Svar
8
· Visningar
1 358
Senast: Robina
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 206
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp