Bukefalos 28 år!

Torra hovar

Sv: Torra hovar

Det är ju så att dom här diskussionerna dyker upp på sommaren och det har ju sin orsak; Hovarna blir torrare när det är torrt ute. Mao har vätan en positiv inverkan på elasticiteten i hornet. Hoven blir dock mer lucker och sulan mer känslig för tryck av för mycket fukt.

Jag smörjer med vegetabilisk olja för att jag inte orkar hålla på och slabba med vatten + att jag tror att det är effektivare/ger snabbare resultat. Vattnet dunstar ju rätt fort.

Sen är det ju som så att lera som får torka på hovarna gör dem torrare. Så, lera är en bra fuktgivare om den inte får tillfälle att torka på hoven.

Hoven har ingen fettproduktion och det man vill förhindra är helt enkelt att fukten dunstar. Det kan man göra genom att hålla hoven fuktig med vatten eller genom att lägga på ett lager olja som hindrar avdunstningen och samtidigt tillför väta till det yttersta lagret.

Tror inte att det är svart eller vitt i det här fallet.
 
Senast ändrad:
Sv: Torra hovar

Ja men kan du då på ett fysiologiskt sätt förklara varförför vatten torkar ut hovar?
 
Sv: Torra hovar

Här en länk med en förklaring.

Här menar man att optimal fuktprocent i hoven är 25 %, ganska låg.
Problemen uppstår när hovarna får torka för snabbt enligt den här artikeln.

"When hoof horn is saturated it swells to accommodate excess water molecules. The swelling causes the surface cracks and defects to disappear leading the uninformed observer to believe hooves are at their best when they are wet. Although they may look better, the horn is actually very weak when saturated with water - just like your keratin based fingernails after you have sat in the bath for too long, when they can be easily bent and torn.

Given that hoof horn is strongest when it has a low moisture content of 25% one might assume that as hooves dry out after a wet Winter that they will become stronger as they dry. In reality we all know that the reverse is more normal with the hooves becoming brittle and cracking. How can this be? Is it genetic? Partly, maybe, in certain breeds. Is it Nutritional? Usually not. The simple answer, coming from extensive scientific research, is that it is caused by a change in the molecular structure resulting from excess water drying out of the horn too quickly. "

http://my.execpc.com/~wwha/harden_hoofs.html
 
Sv: Torra hovar

Vi använder Cornucrescine (finns på Granngården) när hovarna blir torra.
Mkt bra resultat! :)
 
Sv: Torra hovar

Är ju ingen expert på det här nu men...
Har man en snällare häst brukar det väl fungera rätt bra att sätta hovarna (en i taget) i en spann med vatten. Kanske kan man också linda med en fuktig linda...
Som du säger så ger nog för mycket hovfett resultat av att tillslut få torrare hovar...
 
Sv: Torra hovar

Hm...ok....hon har gått på samma foderstat i tre månader + lite ökning sedan fölet kom. Har gått på bete i en vecka, kanske det som är orsaken då?
 
Sv: Torra hovar

ch791022 skrev:
Det min hovis tipsade mig om var att ställa hästen i fotbad i minst 10min (min häst står med fötterna i hinkar) innan man smörjer med hovfett. Han sa att hovfett innan vattenbad stänger fukt ute, men efter fotbad stänger man fukt inne. Jag gjorde det ca 1 gång i veckan och min hästs hovar blev bättre efter det.

Mvh

Camilla

Har också hört samma sak av en utbildad hovslagare...
 
Sv: Torra hovar

Jag tvättar min hästs hovar fria från smuts
o smörjer sedan med olivolja!

Upp till 2 ggr dag..
Kanske före och efter ridturen.

Det fungerar otroligt bra.

Jag var nere hos Jens Fredricson och jobbade ett tag.
Har aldrig i hela mitt liv sett så fina hovar på ALLA hästar han hade även på gamle isac!

Min hovslagare har sagt att min hästs hovar ser otroligt bra ut nu. då hon har haft torra o spruckna förut.

Tänk på att VATTEN torkar ut!!

Så prova det!!! :)
 
Senast ändrad:
Sv: Torra hovar

stuv skrev:

Klipp och klistrade en del åt er som inte orkar gå dit och läsa...

"Många av oss har fått lära sig att man kan fukta torra hovar genom att låta hästens fötter stå i vattenbad. Ove Wattle, leg vet, berättade under ett hästhållningsseminarium på Djursholms Ridklubb att detta inte stämmer.
- Hoven fuktas inifrån. Externt tillsatt fukt dunstar bort och har alltså ingen bestående effekt, säger han."
 
Sv: Torra hovar

Min hovslagare rekommenderade vattenbad i åtminstone fem min på varje hov. sen smörjar jag in med elastisk hov ibland.

Häromdagen köpte jag en lera som man ska smörja på undersidan av hoven efter att man blött hoven. detta ska göra så att vattnet stannar kvar så att säga. hurvida leran är bra vet jag inte än..

Sen när man sköljer benen på hästarna oså så har jag märkt att mina hästars hovar blivit bättre också..

Smurfmodesty skrev:
Japp nu är det dags igen :crazy:

Min häst får väldigt torra hovar på sommaren och nu i år har det börjat ännu tidigare än vanliga fall.

Vad kan man göra för att förhindra att dom blir så torra?
Jag har alltid hört att tex hovfett osv inte är bra att använda för att hästarna slutar producera det själv och slutresultatet blir ännu sämre hovar om man slutar.

Har hört talas om filtboots som man kan blöta upp och ha på hästen, är det någon som provat det? Fungerar det isåfall?
Har idag slängt på han dom vanliga bootsen i neoprene efter att jag dränkt dom i vatten.

Han får extra biotin och har bra hovar under vinterhalvåret.

Nu har jag dragit av skorna, för att inte riskera att han sliter sönder hoven mer om han trampar av sig skon på den hoven där han är som torrast och styggast.

I vanliga fall så går han i en hage med en hel del lera och gräs så han borde vara fuktig om hovarna där. Just nu (sen 2 dgr) går han i en grushage för att hagen ska få en chans att få upp några grässtrån.

Så hit med tips!! :)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 243
Senast: super
·
Hästvård Hej alla! Min stora halvblodskille skadade sig på något konstigt sätt i hagen i april. Han var först tjock om hela benet. Några dagar...
Svar
13
· Visningar
3 855
Senast: lil-sis
·
Hästvård Hästen har fått lite torra hovar. Hovis tyckte jag skulle smörja dem med nått fuktgivande. Så vad är bäst? Hovolja, hovfett, vanlig...
Svar
3
· Visningar
650
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 610
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp