Torra ögon

Använder också viscotears, har nedsatt blinkfunktion på ena ögat sedan ganska många år och har provat många sorter, men alltid återgått till viscotears. Fuktar bra, har bra effekt och ger inte någon dimsyn.
 
Jag använder viscotears men brukar få en brännande känsla ibland så tar den oftast bara morgon och kväll när ögonen är som torrast.

Viscotears kan du nog få på recept @tanten

Har provat:
Tears again - värdelös, dessutom svår att dosera, dåligt utformad flaska. Man måste ha starka fingrar.
Oxyal triple action - funkar okej, kan svida lite om ögonen är torra och rinniga samtidigt. Använder den några gånger/dag och annars viscotears.
Optive - den första jag provade. Slutade när jag förstod att konserveringsmedlet i den kunde göra det värre.
Har även använt en som jag inte minns namnet på men den innehöll borax eller borsyra så slutade med den. Blev irriterad i ögonen av den.
 
Jag brukar ställa ut några skålar med vatten för att fukta när det blir för torrt klimat i huset. Jag tycker det hjälper en del. Annars använder jag olika typer av ögondroppar. Jag har inte märkt någon skillnad direkt på olika alternativ. Jag tvättar ibland ögonen med Blephaclean. Jag brukar vara försiktig med sminksorter, och smörjer mig i ansiktet med olivolja kring ögonen. Jag har lite dyr olivolja som jag har i en kopp på vid sminket. Då slipper jag massa kemikalier som krämerna har runt ögonen.
 
Åsså kommer då ett svar från den snart färdigutbildade apoteksteknikern :)
Först - det finns ingen sort som är bäst för alla. Tyvärr, för det hade gjort mitt jobb betydligt enklare på den fronten... Hyllan på apoteket där ögondroppar för torra ögon huserar innehåller många olika sorter och den krassa sanningen är att man behöver prova sig fram för att hitta den sort som passar en själv bäst. Jag håller själv på att prova mig igenom hyllan, delvis pga att jag vill veta vad det är jag ska sälja till mina kunder.
Det är inte särskilt ovanligt att tårvätskan blir "sämre" när vi blir äldre och dropparna fungerar genom att förbättra detta på olika sätt.
Mina egna favoriter just nu är Oxyal triple action eller Thealoz duo.
 
Vill även tipsa om membrasin! Gjorde en enorm skillnad på mig! Trycket i ögonen sjönk, och betydligt mer smörja i ögonen!
 
Har du diskuterat med läkare? Tårersättning i all ära (det är såklart mycket bättre än torra ögon) men jag hade velat veta om det går att utreda och behandla grundorsaken till den försämrade tårproduktionen.
 
Åsså kommer då ett svar från den snart färdigutbildade apoteksteknikern :)
Först - det finns ingen sort som är bäst för alla. Tyvärr, för det hade gjort mitt jobb betydligt enklare på den fronten... Hyllan på apoteket där ögondroppar för torra ögon huserar innehåller många olika sorter och den krassa sanningen är att man behöver prova sig fram för att hitta den sort som passar en själv bäst. Jag håller själv på att prova mig igenom hyllan, delvis pga att jag vill veta vad det är jag ska sälja till mina kunder.
Det är inte särskilt ovanligt att tårvätskan blir "sämre" när vi blir äldre och dropparna fungerar genom att förbättra detta på olika sätt.
Mina egna favoriter just nu är Oxyal triple action eller Thealoz duo.
Jag har haft perioder med torra ögon förr. Med tio års mellanrum typ.

Detta har kommit ganska plötsligt och brutalt. Jag äter stora mängder mediciner och tror att det kan ha samband. Har itne orkat lusläsa alla bipacksedlar för att se vilken som är skyldig men det skulle ju inte göra nån skillnad i alla fall. Jag äter de jag måste äta.

Ska börja testa av de som tipsats om här i tråden :)
 
Om det är så att din tår- och/eller smörjproduktion minskat, vilket kan ske av olika skäl, så kan du ofta hjälpa upp produktion och distribution genom litet självhjälp. Punkt 7 i den här länken ger ledning.
Nu har jag testat. Och ja, det gör en påtaglig lindring!
Ögonen är fortfarande torra men den där klistriga hinnan som gör att jag inte ser ordentligt, den kan jag massera bort.
Tack!
 

Liknande trådar

Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 153
Senast: skiesabove
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
876
Senast: Nova123
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 598
Senast: Blyger
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
411
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Kattbilder #9
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp