Torrfoder utan spannmål eller FISK

Morran

Trådstartare
Vår kastrerade hankatt på 8 år har hela livet haft problem till och från med kliande öron , svarthaka och stort pälssläpp. (Men får inte kala fläckar. Hårar bara som att AS året runt)
Han är utredd för foderallergi för 6 år sedan, då framför allt vete upptäcktes. (Hela katten svullnade upp i ansikte och tassar)

Vi har sen dess testat olika foder utan vete och annat spannmål, men öronen har bara blivit mer eller mindre bra, aldrig helt bra. Efter en liten incident för 4 veckor sedan, som resulterade i tratt och med det till viss del matvägran, så försökte jag muta med tonfisk och det sa PANG. Öronen började klia nåt så in i....

Jag tog bort allt torrfoder och gav enbart Mjau på tetra och i kombination med kortisondroppar för öronen, så har han aldrig varit så fin. Nu droppar vi inte ens längre.

Vi fodrar både med blöt- och torrmat till alla kissar (totalt tre, de andra två utan allergier och med plåtmage), då torrmatsskålen står framme när vi inte är hemma.
Hankatten föredrar torrmat och kan sura till rejält om det inte erbjuds jämte blötmaten.

Nu vill vi få tag på ett spannmålsfritt torrfoder utan fisk, men det är inte lätt. Och om man inte kan välja bort ris och majs, vilket är då "bäst"?

Han har tidigare ätit RC, Hill's (så allergin upptäcktes), Orijen, Eukanuba och nu Four Friends (provpåse och fiskfritt, men jag är inte helt nöjd med innehållsförteckningen?)

BARF är inte aktuellt då ingen av katterna äter rått kött av någon anledning, dessutom skulle hunden gå bärsärk för att få tag på resterna. (vi bor i en tvåa med öppen planlösning, ingen möjlighet att stänga in till köket)

Några andra tips? :angel:
 
Sv: Torrfoder utan spannmål eller FISK

Kolla Oliver's. Vet att en av deras torrfodersorter är med lamm och anka (oliver's indoor cat), men tyvärr verkar det vara slut i lager för tillfället .. Kan vara värt att kika på dock. Det är iofs havre i, men inget vete eller majs eller så.
 
Sv: Torrfoder utan spannmål eller FISK

Hrm, tack för tipset, men blev tveksam då det verkar innehålla ännu mindre andel kött än fodret vi provar nu och en väääldigt långt "utfyllnadslista" med både betfibrer och potatis. Sen har jag inte stenkoll på energivärden osv, men "Indoor" känns lite klent då alla katter går in och ut som de vill och den yngsta är dessutom bara 6 månader.
 
Sv: Torrfoder utan spannmål eller FISK

Kollat Applaws då? Jag har kikat på det och funderar att byta över. Nu har jag givetvis nyss köpt en 8kilossäck av mitt vanliga foder, så det får vänta lite
 
Sv: Torrfoder utan spannmål eller FISK

ZiwiPeak. Dyrt men helt fritt från vegetabilier och fisk.
 
Sv: Torrfoder utan spannmål eller FISK

Ja, dyrt var bara förnamnet. Kan det verkligen stämma att det inte finns större förpackningarär 400g? Det räcker 1-2 dagar här hemma...

Jag hittade faktiskt Applaws och beställde häromdagen. Vi får se hur det funkar :)
 
Sv: Torrfoder utan spannmål eller FISK

James Wellbeloved Lambs & Vegetables / Turkey & Vegetables innehåller inget spannmål, dock omega olja men beror ju på HUR känslig han är på just det.

Lamm:
Lammköttmjöl, potatisflingor, olivolja, ärtprotein, lammfett, ärtstärkelse, potatisprotein, lammsås, tomatpure, hela linfrön, grönsaksbuljong, kaliumklorid, omega olja, cikoriaextrakt, kalciumkarbonat, morot, natriumklorid, tranbärsextrakt, yucca extrakt.

Kalkon:
Kalkonköttmjöl, potatisfliingor, kalkonfettt, ärtstärkelse, kalkonbuljong, potatisprotein, tomatpure, ärtprotein, hela linfrön, grönsaksbuljong, kaliumklorid, omega olja, cikoriaextrakt, kalciumkarbonat, morot, natriumklorid, tranbärsextrakt, yucca extrakt.

Vad jag vet så säljs dom än så länge bara i påsar om 1,5 kg, men kan vara bra att ha i åtanke om det andra inte funkar!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp