Torrfoderfunderingar

Hazel

Trådstartare
Jag har ingen katt själv :p men är allmänt foderintresserad, hunden får färskfoder men ändå sitter jag ofta och tittar igenom olika sorters torrfoder (kalla mig tönt om ni vill :D ) foderbilen har ju en del roliga sorters mat och mina funderingar är många.

1, betmassa verkar mest finnas i amerikanska foder. Vad är det bra för ingentligen?

2, Jag brukar rata foder med massor av ingredienser. Men nu verkar det modernt att byta ut konstgjorde vitaminer mot allehanda växter (ringblommor och svarta vinbär är bara några av de roliga saker jag hittar) Acana grassland skryter med 65% kött men innehåller MASSOR av växter. Bra eller dåligt? jag antar att man blandar i dom pågrund av dess vitaminer?

3, majs och majsmjöl brukar jag rata. Rätt eller fel igentligen? hunden tål inte majs så det kanske är därför jag brukar sortera bort det.

Svara gärna eller fyll på med nya funderingar! detta är alltså inte en "hata eller älska torrfoder" tråd utan bara allmänna funderingar
 
Sv: Torrfoderfunderingar

1, betmassa verkar mest finnas i amerikanska foder. Vad är det bra för ingentligen? Betmassa/betfiber används som fiberkälla i många foder.

2, Jag brukar rata foder med massor av ingredienser. Men nu verkar det modernt att byta ut konstgjorde vitaminer mot allehanda växter (ringblommor och svarta vinbär är bara några av de roliga saker jag hittar) Acana grassland skryter med 65% kött men, innehåller MASSOR av växter. Bra eller dåligt? jag antar att man blandar i dom pågrund av dess vitaminer? Jag är skeptisk till allehanda bös i maten, fler saker som kan orsaka olika reaktioner hos katten.

3, majs och majsmjöl brukar jag rata. Rätt eller fel igentligen? hunden tål inte majs så det kanske är därför jag brukar sortera bort det. Majsmjöl används för att höja proteinhalten. Jag föredra foder med mycket kött så att man inte behöver boosta med vegetabiliskt protein (som inte är lika lättillgängligt som animaliskt).

Det är dock svårt att få tag på torrfoder utan majs eftersom katten har ett så stort behov av protein och det är svårt att hålla uppe kötthalten för att det ska bli tillräckligt med protein.
 

Liknande trådar

  • Låst
Katthälsa Jag är inte den som brukar skriva en massa inlägg om problem jag har här på forumet, men nu har jag en katt på 6 år som mår dåligt och...
2
Svar
21
· Visningar
9 322
Senast: TinyWiny
·
Övr. Katt Mina katter äter nu Royal Canin Indoor longhair 35 och verkar må förhållandevis bra på det fodret. Min ena katt har under våren...
Svar
8
· Visningar
1 438
Senast: fluffig
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 051
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp