Bukefalos 28 år!

Torrschampo?

Centaur

Trådstartare
Min häst är så skitig.. :p Har inte varit tvättad på väldigt länge. Han var fin så länge han hade sommarpäls, men nu som den har blivit lite längre har han blivit helt GRÅ. Borstar och borstar men tycker inte det blir så mkt bättre, han är fortfarande dammig och fet, det sitter ju liksom inne i pälsen. :crazy:

Jag kan inte tvätta honom innan han flyttar till mitt nya stall i dec/jan, det är alldeles för kallt där han står nu, vill inte att han ska bli förkyld ju. :(

Så funderar på att testa nån torrschampo! Någon som provat det? Vilken sort? Hur funkade det?

Han är fux, så inga skimmelshampon... :p
 
Senast ändrad:
Sv: Torrschampo?

Jag har använt Horsewise torrshampo, finns bla på B*rjes. Det fungerar, men lite väl odrygt för att använda på en hel häst.
Jag brukar ha det till pannluggen som jag inte kan tvätta på vanligt vis. (Har en nordsvensk som har enorm pannlugg)
 
Sv: Torrschampo?

Ja, det har jag, det fungerar utmärkt. Men som sagt, jag har för mig att jag betalade 119:- för en halv liter och det är inte särskilt drygt...
 
Sv: Torrschampo?

Men hur fungerar det?
Får man bort shampot sen, eller hamnar alla kemikalier kvar i pälsen/manen?

Vi har ingen tillgång till spolspilta och nu på vintern är det ju knepigt att tex tvätta svansen. Speciellt uppe vid svansroten.
Har en kille som kliar av sig taglet vid svansroten, skulle man våga sig på att tvätta med ett torrshampo tro?
(han är avmaskad, har inte ohyra vad jag kan se och jag borstar och gör rent så gott det går.)
 
Sv: Torrschampo?

Man kan borsta in potatis mjöl i pälsen med, sugerbort fett jätte bra. gjorde i alla fall vi när vi höll på med kattutställning när man ville skona långhårskatternas päls från bad.
 
Sv: Torrschampo?

Hejsan, lite trådkapning här... :angel:

Min arab- skimmel är väääldigt flottig i pannlugg, i pälsen på huvudet och på öronen.. Några tips på vad som kan göras?

Nu är det ju omöjligt att duscha, och huvudet vill jag gärna inte duscha på sommaren heller eftersom han hatar vatten.. Torrschampoo kanske? Vilken sort i så fall?

Tack på förhand! /Fanny.
 
Sv: Torrschampo?

Det finns ngt som heter ngt med Silver. Minns ej vad det heter helt.
Dock jobbar jag som frisör och det är en del som kommer in och köper silverchampoo åt sina skimmel pållar ;)
 
Sv: Torrschampo?

jag tvättar mitt hår med skimmelschampo :p

men som sagt, han är INTE skimmel ju, men fux! det är det vita dammet i pälsen jag vill ha bort... kanske Måste tvätta med vatten....
 
Sv: Torrschampo?

Jag hade heltvättat hästen, jag anväde Effol på min fux, blev skitbra, fast lite kallt å tvätta nu kanske :crazy:
 
Sv: Torrschampo?

Vi har nått i en grön flaska.... men vi hade det på vår skitiga skimmel, men de gick typ åt en hel flaska åt en tvätt.. men ren blev hon!!:idea: Det kostar ju inte asmkt heller så de går ju! :) :banana:
 
Sv: Torrschampo?

oom du tvättar och klär på honom från topp till hov - kan du inte tvätta honom med vatten då?
Det har gjort med min på vintern och han har aldrig blivit förkyld.
Jag hjar dock gjort det mitt på dagen och när det varit sol..sen har vi gått och gått tills han torkat.

Jag blev däremot förkyld för jag slabbade ner mig rejält och hade intye torra kläder..
 
Sv: Torrschampo?

Gör det. det är säkert billigare än torrschampo och har säkert samma effekt ungefär. fungrrar bra till kissfläckar på skimmlar med, men har för mig att jag då brukar fukta områder först och sen pudra i potatismjöl och massera in det :)
 
Sv: Torrschampo?

Näää, ditt eget hår med skimmelschampo för häst?? Hur blir det jämfört med vanliga blondschampon?
 
Sv: Torrschampo?

Aramis: Man sprayar på, arbetar upp ett lödder och låter det torka. Sen borstar man.

Jag tycker det fungerar utmärkt på damm och fett, vill man rengöra ansiktet kan man spraya på en svamp först så slipper man riskera att hästen får det i ögonen.
 
Sv: Torrschampo?

Tack för svaret!

Ska kika efter något torrshampo nästa gång jag är i lämplig butik.
Synd att jag redan lagt iväg en beställning från börjes, men till nästa gång får jag passa på.

Låter ju klart värt att prova i alla fall.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 433
Senast: Calmiche
·
Hästvård Jag är inne på att byta stall till min häst pga hagarna. De är dränerade men det är ändå lera nästan till knäna, magen ballar ur totalt...
2
Svar
27
· Visningar
2 161
Senast: Emine
·
Kropp & Själ Ja som topic lyder. Jag har haft det här problemet länge och tänkte be om tips för vilka schampon som funkar för just er (kanske något...
2
Svar
32
· Visningar
5 079
Senast: a1agnlju
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
7 622
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp