Torrt eller blött foder

ankic

Trådstartare
Hur länge ger/ gav ni eran valp blötlagt foder? Lill-Tjejen har nu blivit 14 veckor och jag tänkte fortsätta ett tag till med blötlagt. Är det kanske klokt att vänta tills hon tappat valptänderna eller har det ingen betydelse?

Sv: Torrt eller blött foder

vår ena tik som e 7mån nu slutade vi med att ge blöttfoder vid ca 3mån, men våran nya hund på 4mån vägrar äta maten helt torr så vi kommer att fortsätta i ng veckor till iallafall

Vår uppfödare hade vant in valparna på torrfodret alldeles innan vi hämtade så vår valp käkade torrt från vecka åtta.

Vad har ni för raser?

Det var inte många dagar han fick det...

Totte fick börja med torrt ganska tidigt, minns inte exakt ålder, men han åt det iaf bättre torrt än blött.

Jag hällde på lite vatten på torrfodret under hela sommaren, mest för att vara säker på att hon skulle få i sig tillräckligt med vatten.
Jag har aldrig "blötlagt" så att fodret blivit mjukare, däremot har jag hällt på lite vatten i syfte att få henne att äta lite lugnare. (Hon åt ett litet tag så fort att hon började hosta)

KL

Jag blöter alltid upp fodret med 1 del mat= 2 delar vatten, minst 1 timme innan dom ska äta, extra noga är jag på sommaren.

De foder jag ger sväller upp 3 gånger sin storlek (:eek:), att äta 8dl av de som sen sväller i magen kan omöjligt vara nyttigt. De borde innebära att hundarna måste dricka 1,6L bara för att blöta upp fodret.
Så, mina hundar får uppblött foder och dricker nästan ingenting utöver den vätska dom får i sej av maten.

Alla mina får sitt foder torrt, även valpen på 12 veckor, gör som någon annan gjorde, häller på vatten över valpens foder då han äter jättefort annars, nu går de undan ändå, men han glömmer iaf inte bort att andas nu. :D

Chico är 9 månader nu och han får fortfarahnde blötlagt just för att han inte ska sätta i halsen.

Ixi fick mjukt ett tag, inte så länge. Men hon slutade äta så jag gav henne torrt då åt hon mycket mer. Hon har alltid druckigt mycket vatten så nog får hon i sig det hon behöver. Men nu brukar jag blanda ut maten med filmjölk då äter hon bättre:)

I början blötlagde jag maten men så märkte jag att han inte åt det blöta torrfodret så provade jag med torrt foder och det älskar han. Och min valp är nu 10 veckor

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
6 501
Senast: fixi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 750
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom... 2
Svar
33
· Visningar
5 699
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 469
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka