Torsion Western!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Jossan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 2 775
Sv: Torsion Western!

Nu finns det paddar för western och light!!! :banana:

Jossan: Jag känner precis likadant. Var mest inne på trekking och de modellerna, tills jag fick höra svea berätta om lightsadeln. Jag rider utan träns och helst också utan stigbyglar. Så nu måste jag ta och höra med torsion om hur den är. Förmodligen blir det en sväng ner att provrida de olika sadlarna.

Vad jag vet kan man använda vanlig gjord till, men inte vanliga stigläder då dessa nyps. Man får använda fendrar istället. ---> svea???

/Z

Ja, TN Equalizer finns till light och western, men den padden är ju ganska klumpig. Säkert bra till distans och långa ritter, men till dressyr vill man ju ha en så nätt pad som möjligt.

Man kan använda vanlig gjord till, och vanliga stigläder funkar om man rider med stövlar eller shortchaps (vinteroverall går också bra :idea: )

Jaha, så stiglädren nyper OSS, inte hästarna? Mig stör det inte att ha fendrar, tycker det är ganska läckert.

Vilken padd ska man ha om man vill ha en lite tunnare, avsedd för dressyr, då?

MVH/

Josefine

Jag tror att den bästa man kan få tag på just nu är merinopadden till lighten. Torsion i Sverige borde kunna ta hem en, annars finns de t ex på www.hufkratzer.de

För att komma extra nära med skänklarna kan man sedan göra utskärningar för låren i filtinläggen i den padden.

Man kan nog i och för sig också göra såna utskärningar i inläggen till TN equalizer. Fast det är ju rätt dyrt material att experimentera med :angel:

Tack Svea!

Du har påverkat mig till att jag numera har Torsion Light som favorit (ihop med Espanolan, fortfarande).
Var inne på den tyska sidan och tittade på Merinopaden...
Kan inte tyska, men den SÅG ju bra ut :)
Känns bara lite krångligt att beställa från Tyskland bara, men blir det aktuellt ska jag höra med Torsion om de kan ta hem den.
Berätta gärna utförligare skillnaden mellan den och Equlisern?
Den är tunnare, bara?
Har den kanal för ryggraden?
Lika bra tryckfördelning?
Vad rider du i din Light? Hur tycker du det funkar?

MVH/

Josefine

Senast ändrad av en moderator:

Skillnaden mellan merinopaden och TN Equalizer är att den sistnämnda är fylld med skumgummi medan den förstnämnda är i naturmaterial. Båda har kanal för ryggraden.

Fördelarna med TN Equalizer är att den är lättare att tvätta och hålla ren och snygg.

Fördelen med merinopaden är att den andas bättre. Dessutom tycker jag personligen bättre om inlägg av hårdpressad ullfilt till dressyrridning, än skumgummi. Har man en pad med tjockt skumgummi blir signalerna från sätet mer diffusa, och så kan man behöva efterdra gjorden eftersom skumgummi sjunker ihop när det blir varmt.

Ok, tack, Svea!!

Jag har mailat till Torsion och frågat om de kan ta hem Merinopadden eller motsvarande tunnare padd, med ryggkanal och naturmaterial.

Nu till nästa problem, kan jag helt kallt köpa hem en Torsion Light (med dressyrsätet) och lita på att den passar?
Hästen har kort, bred, svängd (svank) rygg, är överbyggd bak...
Kan sadlarna verkligen passa alla hästar?
Jag längtar ihjäl mig efter en ny sadel, så jag orkar helst inte vänta på en provsadel i flera månader och sen ytterligare för att få hem min egen.

Provade en Freeform igår på min häst, den satt för jäkligt. (Jag var inte spekulant, provade bara av nyfikenhet...)

MVH/

Josefine

Hej!
Precis som du har jag blivit mer och mer pigg på Torsion Light istället....

Men Torsion passar INTE alla hästar! Bland annat kan fram- och bakträet trycka. Ta hem sadeln som provsadel, så kan du skicka tillbaks den om den inte skulle passa. Alla sadlar måste provas innan köp, sadlar är inte direkt billiga....

Lycka till med sadelletandet och håll oss uppdaterade.

svea ---> Hur tycker du det funkar med lighten? Har du några bilder?

/Z

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej!Är en 21 årig tjej som haft uppehåll 1 år är en rutinerad ryttare .. Nu är de så behöver lite råd var och provred en välriden fin... 2 3
Svar
40
· Visningar
4 610
Senast: Thatgirl
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt... 2 3
Svar
49
· Visningar
12 905
Senast: Karminnie
·
Utrustning Nu har jag letat sadel så länge att hästen tappat muskler och inte alls ser ut som han gjorde när jag började leta. Jag är...
Svar
2
· Visningar
1 202
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Sonen har väll alltid suttit på häst någon gång då och då sedan han föddes (ett par minuter åt gången typ) men senaste veckan har han...
Svar
9
· Visningar
4 511
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka