Torvbädd=ekonomiskt???

Bellafjella

Trådstartare
Hej. Jag har en liten fråga till er som har torvbädd.

Jag har torvbädd till vår häst. Största anledningen till det är väl för att vi flyttade till ett stall där de andra hade torv och vi ville prova eftersom de andra sa att det var jättebra och lättskött. Dessutom sa de att det var bra ekonomiskt också.

Jag var först tveksam till det där med ekonomiskt eftersom en torvbal kostar 80 kr men de sa att det är bara i början när man fyller upp boxen med några balar som det blir dyrt. Sedan skulle det inte gå så mycket torv. De påstod att de gjorde av med ungefär 2 balar på 4 veckor. (Stora hästar)

Men nu när vi plockar in pållarna på nätterna så ser jag till min fasa :eek: att det går ca 1 torvbal i veckan!!! :crazy:

Så nu undrar jag: Ni som har torvbädd - hur ofta lägger ni in en ny bal? Är det jag som har en "storkissare" eller gör jag något fel?

För inte blir det speciellt billigt inte :(

Sv: Torvbädd=ekonomiskt???

Hmmm, inte så lätt att svara på..
För mig går det åt ca 2-3 torvbalar första veckorna vid uppfyllning och i väntan på att bädden ska "lägga sig". Brukar också kalka rejält på golvet för att undvika ammoniakbildning under vintern...
Sedan går det iallafall minst 2 v. innan jag behöver fylla på och då kanske med en ½ bal... det går nog inte mer än en till en och en halv bal på 4 v. hos mig. Men så följer absolut inget onödgit med ut heller, och jag gräver bara i bädden där det blir "kissgrop" som man kan se med blotta ögat, man kan inte leta igenom hela bädden varje dag då blir det liksom ingen bäddd.
Vissa hästar springer upp bädden så det går inte bra alls med bädd åt dom. Vet inte om det var nåt du kan ha nytta av men jag försökte iallfall :bump:

Hmmm..... Ditt svar tyder på att något är fel med min bädd.

Det har bildats en fast bädd och pållen brukar normalt inte gräva men förmodligen så åker för mycket ut när jag mockar :confused:

Jag har en liten tanke om vad som kan vara felet. Jag har lagt in lite halm i en hörna för att han skulle ha något att pyssla med under natten men för det mesta så äter han inte upp det utan verkar bara röra runt halmen. Så när jag sedan ska mocka så är det ett helsike för halmen sitter nedstucken överallt och är äcklig så jag måste kasta ut det. Förmodligen åker alldeles för mycket av torven med då också.

Ska prova att ge lite mer hö till kvällen i stället och ingen halm. Höet håller han nämligen inte på och "joxar" med. Problemet är bara det att höet äter han upp jättefort och har sedan inget att tugga på resten av natten.

Nåväl tack för hjälpen :)

Där jag har min häst ingrå det en torvbal i veckan, och jag tycker det är ganska lagom. Under vintern går det absolut åt! Och under vår/sommar brukar det räcka med 1 torvbal på två veckor.

Pröva och lägg halmen i ett hönät istället.
När jag mockar tar jag bara bort om det ligger kiss "uppe på", annars endast bajset. Men eftersom min häst drar ut ALLT hö (har fri tillgång) ur hönätet och hökrubban, åker det ju med en del torv när jag måste slänga höet. Så dryga 1 bal i veckan. Beror på årstid och hur väl bädden lagt sig.

Jag tar inte bort kisset så ofta, alltså det understa lagret som blivit rätt hårt. utan låter det bildas ett hårt lager underst och fyller sedan bara på "ytskiktet". Jag vet inte hur många balar som går åt för mig, eftersom vi har löstorv. Men jag brukar lägga in en storskottkärra i veckan.

Har ni löstorv? Alltså det har jag försökt få tag på eftersom jag inbillar mig att det kanske blir billigare. Var kan man köpa löstorv?Någon som vet nåt ställe i nordvästskåne?

Men grejen är att de andra i stallet fyller på en bal torv på två veckor (på höst/vinter) så det var därför jag reagerade.

Men jag har testat nu att ge mer hö till natten och bara lite halm och det verkar funka. Ligger det för mycket halm så rör han bara runt det så det ser ut som "plockepinn" i torven på morgonen.

Samma här. Det går nog åt en bal torv i veckan. Minst... jag lägger även in ca 1/4 sågspån också. Gör jag inte det så blir det bara en hård bädd utan något "löst" ytskick alls.
Har en visp som ser till att sprida ut bajshögarna så det åker ut ganska mycket, eller inte. Fyller jag på en i veckan bygger det på för mycket så med jämna mellanum har jag skalat av lite.
Mitt problem är inte att det blir för blött utan att jag tycker det blir så platt och hårt. Hmm, det är kanske bara jag som tycker det är lite trevligare när det ligger litet fluffig lager ovan den hårda bädden. Hästen hade kanske tycker det var ok ändå...

Får glädja mig åt att våra torvbalar är något billigare. Runt 70 kommer vi undan med.

Ja där har du problemet exakt! Dom gånger min häst kladdat med höet blir det lite mer som åker ut så det är nog det som är boven hos dig...
Ni andra vet jag inte hur ni gör... Jag har perfekt rent hos min häst men ALDRIG att det skull gå en bal i veckan ändå, huuu va dyrt!
Kram // M

Helt klart hade det varit bättre om man inte behövde lägga in torv så ofta... men hur ser era bäddar ut efter en vecka?

Fast torr bädd? har ni någon "lös" yta?

Mitt "problem är inte att jag tar ut så pass mycket att jag behöver fylla på utan att efter en vecka är det en kompakt, hård bädd (dock torr) kvar. Hon kissar bara på två ställen så resten håller sig torrt. Mosade bajspluppar binder det kanske bra :-)

Jag har två islandshästar, och det går åt max 1 bal/vecka till båda. Jag betalar 75 kr för en bal. Jag strör 1 gång i veckan. Jag har haft torvbädd i flera år och vill inte byta. En annan i mitt stall hade spån och det gick åt massor. Nu hade hon inte bädd, så det gick säkert åt mer än nödvändigt. Vitsen med torvbädd tycker jag är ju att det blir hårt. Då håller den bättre, och är svårare för hästen att gräva sönder. Dessutom blir det nästan ingen gödselhög ute, spånhögen är fortfarande lika stor och hon flyttade för fyra år sedan. Jag tar bara bort gödselhögarna och fyller på torv där det blir kissigt. Jag strör också med Boxnytta på kissfläckarna.Torvgödslet tar jag hand om på hösten och lägger i mina rabatter och i trädgårdslandet. Snacka om mycket potatis och fina blommor.

Hade samma "problem" de första månaderna som jag hade torv till pållen... Gick åt på tok för mycket (en riktig visp också :devil: ) kanske 1-1/2 bal i veckan... Sedan plötsligt tvärvände det och det gick inte åt mer än en 1/2 bal i veckan... Vet ej varför, men glad blev jag :)

Nej, torv är väl inte speciellt ekonomiskt om man inte har en renlig häst, inte om man jämför med exempelvis lösspån som man hämtar själv på sågverket, har haft en spånkostnad på ca 50:- i månaden det senaste året :bump:

Jag försöker hålla bädden ca 20 cm tjock och det lösa ovanpå ca 10 cm "tjockt". För min del innebär det att jag får skrapa på bädden ibland för att den inte ska bli FÖR hög.
Bädden gör ju så att det blir mjukare underlag för hästen och man behöver inte ha så mkt löst material...
Jag kan ibland ha problem med att det blir för torrt och börjar damma men då vattnar jag.
Lägger också in lite spån (ca 25%)och blandar runt i det översta lösa lagret med jämna mellanrum, det blir väldigt lättmockat då utan att det förstör snabbheten i förmultningen ute på stacken.
Hörni, vilken vetenskap det här är egentligen :rofl:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
8 043
Senast: Calmiche
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 663
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Har haft hund hela mitt liv, uppväxt med golden retriver, sen dvärgpudel, flyttade hemifrån och skaffade en labrador/bordercollie... 2
Svar
39
· Visningar
5 134
Senast: Milosari
·
Kropp & Själ Jag har nystartsjobb, vilket betyder att det är som ett vanligt jobb med vanliga anställningsvillkor förutom att arbetsgivaren får... 6 7 8
Svar
142
· Visningar
10 469
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka