Torvbädd - hur?

hejzan

Trådstartare
Ska i år för första gången anv. torv till permanentbädd. Kan nämligen inte ha pållan på obegränsad tillgång till halm eftersom hon blir tjock som en boll (tänker däremot lägga in lite som hon kan pilla med under natten).
Nu har jag strött Stalosan på golvet och sedan lagt in 6 balar med torv och strött ut i boxen - sedan då??
Jag vill ha en så luktfri bädd som möjligt som samtidigt är ekonomisk och så lätt att underhålla som möjligt - hur gör man då? Jag har läst att man ska vända ner skiten den första veckan för att få igång förbränningen, men då är det väl onödigt att vattna och trampa till torven nu eftersom jag ändå måste röra till den hela första veckan? Jag tänkte lägga in mer torv sedan när hon stått på den en vecka, så bädden blir tjockare.
Hjälp en okunnig torvbäddsfixare!!??!! :crazy:
 
Hej!

Läs inlägg: Kan ni förklara hur en bra bädd anläggs?

Jag kan tyvärr inte så mycket utan jag mockar rent varje dag. Varför kan inte du mocka rent varje dag med torv? Iallafall så tycker jag att du ska plocka bort skithögarna.
Det är ju bra att ha högt i tak när man har permanent bädd. Kommer ihåg att i ett stall där de hade sån bädd var det inte långt kvar till taket om man va i boxen...

M. v. h. Lisa
 
Jag vill inte mocka rent varje dag - jag vill ha en varm och luktfri bädd vilket jag inte tycker man får om man röjer runt i den varje dag. Skiten tänker jag ta bort sedan, men ej kisset. Vi har högt i tak, men det är ju inte meningen att hästen ska hoppa upp i boxen utan blir det förhöjningar i bädden tar man väl av lite där!?
Jag vet hur vi tidigare gjort spån + halmbädd, men är det någon skillnad med torv? Bästa tipsen mottages tacksamt!
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 179
Utrustning Hej! Jag rider en häst som är väldigt känslig och lyhörd för hjälperna. Han är en mycket trevlig häst när han kommer till ro, ryttaren...
Svar
6
· Visningar
2 032
Senast: viltmilla
·
Hästvård Som det ser ut i dagsläget kommer min häst stallas in första Mars, jag vill ha bädd åt honom i boxen,dels för att det ger lite värme,och...
Svar
5
· Visningar
1 258
Senast: MonteRose
·
Hästmänniskan (Jag vet inte om detta hamnar rätt annars vore det snällt om det flyttas dit där det hör hemma.) Jag ska flytta mina hästar från...
Svar
11
· Visningar
1 673

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vikt och hälsotråd 2024
  • Köpa billig bil?
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • OS i Paris 2024 (dressyr)
  • Fautras
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp