Halmåtgång

Jimma

Trådstartare
(Jag vet inte om detta hamnar rätt annars vore det snällt om det flyttas dit där det hör hemma.)
Jag ska flytta mina hästar från inackorderingstall till eget stall på gården. Som inhyrda har mina hästar stått på spån och torv som jag inhandlat från Granngården vart efter jag behövt. Nu kommer jag inte längre ha möjlighet att göra det utan måste hitta en mer ekonomisk lösning på strö. Den ena fröken kan stöka runt och grisa ner ganska häftigt i sin box och hos henne kan man med lätthet lägga in en bal torv varannan dag. Så har jag då fått tag i en gullig hö och halmbonde som jag kan beställa av. Problemet är nu att han inte pressar halmen om han inte redan vet att han har en köpare till den och därför behöver veta hur mycket jag vill köpa under året. Men mina hästar har aldrig stått på halm och jag har ingen bekant som har det heller. Därav kommer så då äntligen min fråga =) Hur mycket halm ca behöver jag beräkna per häst? Det är en D- ponny,en A-ponny och två stora damer om 165 och 170 cm Mh. De kommer allihopa stå i väl tilltagna boxar och jag vill gärna bädda tjockt åt dem.:love:


Jimma
 
Sv: Halmåtgång

Hur stora balar blir det i så fall?

Min "normalstora" kuse gör av med en liten bal om dan, ungefär, när hon står på halm. Hon äter upp en ansenlig mängd av det. Dock är jag inte helt förtjust i att mocka i halm, trots att hon är renlig av sig, men hon kissar rejält mycket, så får alltid ha spån eller torv i kisshörnorna i boxen. Annars får man en daglig överdos av ammoniakångor när man sorterar ut det blöta. :crazy:
 
Sv: Halmåtgång

Vet inte hur det funkar där du bor men här finns det ingen bonde som vill ta emot en dyngstack med halm längre så det kostar rätt mycket att bli av med en sådan stack. Spån är inte poppulärt heller, kostar en del det med. Torven är däremot efterfrågad eftersom den är kanon på grödorna och inte kräver flisning innan så den stacken får vi t.o.m betalt för. Det gör att torven ändå blir billigaste allternativet (plus en oändligt mycket mindre stack)

Finns det inte möjlighet att köpa löstorv på konteiner där du bor? Mycket billigare och mer lätthanderligt än torv på bal.

Har kört halm på bal (lätta balar) i ca 1 mån då stoet fölade. I uppströad stor fölbox fick jag lägga in ca 5-6 balar i veckan på befintlig bädd allt eftersom jag mockade ur. Hon är en pålla på 163 cm och ganska renslig av sig.
 
Sv: Halmåtgång

Håller med om att det luktar med halmen och det känns alltid vått i botten på bädden. Hade torvbädden kvar inunder halmen och bättrade på med torv ibland. Urknöligt att mocka. Skönt att det bara blev en månad. Efter betet är den enkelmockad torv igen :laugh:
 
Sv: Halmåtgång

När jag hade permanentbädd lade jag in 7-8 balar i månaden på 9 kvm. Plus starten förstås. Sen tog jag bara bort skitarna och lade på ny halm efter behov. Men jag hade ingen vispande häst som grävde.
 
Sv: Halmåtgång

Min vispande häst förbrukade med lätthet minst 2 balar halm/dag. Då åt hon en hel del och kissade/vattenslabbade helt enkelt ner resten... Min andra, nogranna häst strödde jag kanske 2 balar i veckan till.

När det gäller gödseln har jag inte haft några större problem med den, bönderna hämtar visst den. Men det bästa tipset är såklart att slänga ut så lite halm som möjligt och att verkligen sortera. Sen har jag en platta som är dimensionerad till ett ganska stort stall, men har få hästar. Detta gör att gödseln kan ligga och bränna i fred och efter 1-2 år har jag superb gödsel som folk gärna hämtar!
 
Sv: Halmåtgång

Jag använder halm och det är ett bra strö tycker jag om man har djupströbädd. På hösten strör jag kalk på golvet och lägger ett lager spån över. Uppe på detta läggs ett tjockt lager med halm. Vi har haft 3 halvblod och 2 ponnyer (shettis och b-ponny) och det har gått åt ca 2 rundbalar i mån och då har dom ätit av den också. I början innan bädden har satt sig går det åt lite mer. Jag mockar bara ut skiten och rör inte botten, när botten är fast är det enkelt att mocka och det blir ca 2 kärror/dag som hamnar på stacken, strör gör jag vid behov. Mitt sto har alltid varit rörig men jag tycker att skiten ligger mer still än vad den gör i spån. Unghästen har grävt innan men det har han slutat med, kanske för att han har halmen att äta av:laugh: Jag har aldrig tyckt att det har luktat illa men vi har bra luft och hästarna går ute ca 12 tim/dag. Det är visserligen jobbigt att mocka ur bäddarna på våren men man sparar ju en del arbete under vintern!!!! Jag brukar boka 20 balar och dom brukar räcka.

MVH Camilla
 
Sv: Halmåtgång

Hej!

Mina hästar har stått på halm båda 2 i perioder.

Båda har haft permanentbädd- tycker det är lättare att sköta.

Den förra var extremt renlig, där la jag in 1 skottkärra varannan/var tredje dag. (och tog ut kanske 1/2 varje dag- tog max 5 min att mocka!).

Nya pållan är en gris som vänder upp och ner på allt och kissar och bajsar överallt! Tror jag la in 2 skottkärror/dag till henne, ibland mer och tog ut ungefär lika mycket (och då hade jag sorterat dessutom).

Med skottkärra menad överfull såklart! I vikt vet jag inte hur mycket det kunde bli, vi hade rundbalar.

/Lavinia
 
Sv: Halmåtgång

Vi ska få köra vårt gödsel till en granne som också använder halm så det är redan löst. Vi måste bara hitta en kärra att köra det på som är lätt att tömma på hans stack. =) Torv tycker jag annars har varit toppen till den tjejen som inte grisar, men hos blaskfia är det rena lervällingen var morgon. Jag hoppas att halmen ska vara lite underhållande så hon får annat att tänka på än att dra runt med vatten i hela boxen.

// Jimma
 
Sv: Halmåtgång

Jag vet inte vilken typ av balar "min" bonde hade tänkt att pressa. Hur mycket väger dina rundbalar? Jag kanske ska ta i lite i överkant så jag inte blir stående utan.

// Jimma
 
Sv: Halmåtgång

Halm kan hålla sig fräsch i flera år om den fått torka ordentligt och lagras rätt. Så det är nog bättre att du tar till lite i år
 
Sv: Halmåtgång

Förra vintern hade jag halv permanentbädd. Mockade ur allt 2 gånger annars plockade jag bara ur bajsarna och strödde med mer halm när det översta såg fuktigt ut, till mina hästar gick det då åt ungefär 700 kg ungefär (2 shettisar och en d-ponny). I år ska jag köpa mer halm 800 kg tror jag det blir i år för jag tyckte 700 kg var på gränsen vad jag klarade mig med hade 2 balar kvar när hästarna släpptes på betet.
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
2 879
Senast: Valle
·
Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 243
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 277
Senast: Whirlie
·
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
3 695
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp