Torvbädd??

M

Maccadam

Hur gör man för att få ett hållbart och bra resultat? Hur ska den sedan skötas? Hur länge kan bädden ligga innan man byter ut hela?
Har aldrig använt torv som strö förut och vet ingenting, men i år har vi tänkt att vi ska testa det.
 
Jag har en torvbädd. Gör så att långt innan hästen kommer in från sommarbetet, så lägger jag ut torven - så får den ligga ett tag. Sedan kommer hästen in, vid mockning tar jag ut bajset medan jag låter kisset vara kvar och "drar ut det" så att det inte ligger i en klump i mitten. Sedan använder jag regelbundet kalk.

Då bädden är lagd, bygger jag på den och tar endast i fortsättning endast ut en del kiss om det blir väldigt mycket.

Bädden ligger kvar under ca ett år, luktar aldrig och är inte blöt utan torr och fast. :)
 
Så den bör ligga till sig ett tag först??? Lägger du kalk i botten också? Hur mycket i så fall? på ett ungefär?
 
Ja, jag tycker det dammar mindre när hästen går in om den har fått ligga liter först (men detta är säkert endast en smakfråga).

Jag lägger kalk först när hästen börjar att kissa. Efter ca en veckas mockande häller jag in en halv säck kalk, vilket är ca 10 kg. Därefter häller jag i ungefär 5-10 dl (beroende på hur mkt han kissat) kalk vid varje mockningstillfälle.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
584
Senast: tanten
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 211
Senast: warg
·
Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 218
Senast: Fazeem
·
Hästvård Nu när jag tog in hblstoet för att borsta så upptäcker jag att hon har knölar över hela kroppen. Ser även ut som ödem under magen. Hon...
2
Svar
22
· Visningar
2 126
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp