M

maximilia

Min häst har tunna mjuka sulor, speciellt fram. Hornet i sulan "släpper" från strålen för tidigt och det blir som en liten kant framför strålen/upp mot skon. Hon har även antydan till fånghovar, efter ett lindrigt anfall för två år sedan. Även problem med bärrandsröta emellanåt.
Hon står på torv, och mina hovisar menar att torven kan bidra till de mjuka sulorna och bärrandsrötan. Pga gödselhanteringen är det inget alternativ just nu att byta strö, men det finns ju olika märken på torv. Hovis antydde att vissa sorter verkade bättre än andra, men vilka kunde han inte säga. Hur är det med torvmixen(?), är det lika svårt att bli av med som spån/halm? Finns ju lite olika "konstistens" och fuktighet på torv, vilket kan vara bäst?

Tjärar hovarna ett par gånger i veckan, och masserar kronranden med Cornucrescine. Kiselgur eller biotin får hon oxå. Skos var 6-7 vecka, hovväggen växer okej men sulorna dåligt.

Någon som har liknande problem? Tips? Barfota inget alternativ, så slipper vi den diskussionen ;) Kan försöka fixa kort i helgen då det är lite svårt att förklara bra i en text.
 
Sv: Torvhovar

Vad säger hovis? Tänkte på tjäran, kan inte den bidra till problemen?
 
Sv: Torvhovar

Hovis menar att tjäran hjälper till att göra sulorna hårdare, "torka ur". Vad är dina erfarenheter?
 
Sv: Torvhovar

Så är mina erfarenheter iallafall (om jag får lägga mig i lite :angel:), så har jag lärt mig i det stall jag håller till. Och jag tycker att det funkar!
 
Sv: Torvhovar

Ja, det tycker jag oxå. Sulorna har blivit lite bättre, om än inte bra. Dock är torven ett problem, någon som har tips om det?
 
Sv: Torvhovar

Använder tyvärr inte torv.. Har inte heller någon större kunskap om det.. Är det stor prisskillnad?
Ang tjäran så tänkte jag mer att så vitt jag vet så ska man ju inte heller sätta på för mycket.. Det kan inte funka med bara vattenbad?
 

Liknande trådar

Hästvård Vet knappt vart jag ska börja... Min lilla åring blir 15 månader på söndag. Han står för tillfället med sin tolfte hovböld. Han har...
2
Svar
32
· Visningar
4 581
Hästvård Hej! Jag skriver här då jag inte riktigt vet vad jag ska göra längre. Min häst, en nordsvensk, hans hovar har börjat gå sönder igen...
Svar
18
· Visningar
2 413
Senast: Memphis Belle
·
Hästvård Lägger ut den ur fångtråden då den riskerar att inte få svar i fångtråden (jag har tagit delar av frågorna där men inga svar). Det är ju...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 748
Senast: gubbtjyv
·
Hästvård Min häst har av diverse anledningar fått lite trasiga hovar det senaste året, så hovis har lite svårt att slå fast skorna på ett bra...
2
Svar
21
· Visningar
2 513
Senast: Kiin82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp