Aceton på hoven?

L

lkn02001

halloj! har en pålla som har dåliga hovar, letat mycket info om detta och vad jag kan göra för att förbättra (förutom bra hovis naturligtvis) och det finns ju många tips... :angel:

har funderat mycket på fodret.. för det borde ju ha betydelse. har ett bra hö och hon får inget kraft nu utan bara 1dl betfor (torr) och kli och mineraler (har haft kolik så äter blandningen för magen på vets inrådan). Hon klarar sig bra på det i måttligt arbete. Läste på en sida om ensilage (kor) att om man torkar ensilaget ett dygn innan man balar så försvinner mycket fett från produkten. Tänkte då att hur mycket försvinner då om man torkar det till hö? drog således ner högivan (hon står på halm så hon kan glufsa ändå) och tillsatte tre deciliter rapsolja om dagen. läste sedan Helena Handbergs inlägg om detta i en tråd här vilket bekräftade min tanke.
Vi får se om det har effekt...:D

tänkte ändå att jag kanske borde stabilisera upp hoven på något sätt ganska fort, så att den itne trasar sig totalt. hittade detta på nätet:

"Äntligen finns det en hovvårdsprodukt som också tjänstgör som en kosmetisk produkt, och det är en tuff kombination att slå. Den kallas TUFF STUFF®. Den är så effektiv att efter att ha behandlat ett ägg med den, kan du faktiskt driva en spik genom skalet utan att det spricker.
Om det har den effekten på ett ägg, tänk Er då hur bra den kommer att fungera på en hästs hovar.
- För att förstärka sköra, mjuka och spruckna hovväggar.
- För att skydda slitna tår.
- För att förebygga svampbildning, frätning och bakterieangrepp.
- För att bevara hovarnas naturliga fuktbalans.
TUFF STUFF® hjälper till att göra hästägarens liv lättare och hovslagarens arbete mer effektivt. Den gör det bättre än någon annan hovvårdsprodukt.
Den är bättre än oljebaserade produkter som faktiskt blockerar fuktabsorptionen. TUFF STUFF® är acetonbaserad och bevarar fuktighetsbalansen inifrån och ut.
Eftersom TUFF STUFF® innehåller cellulosa-bindemedel bevarar den fuktighetsbalansen i hovväggen. Hoven blir faktiskt starkare efter varje applicering.
TUFF STUFF® appliceras 1 gg/vecka på varje hov ½"-1" ovanför sömnitningen ned till skon/markytan. 1 flaska á 220 ml räcker till ca 8-9 appliceringar.
Förpackas i kartonger 12x220 ml."

Låter ju bra.. men ACETON? kan det vara bra för hoven?

jag har tidigare gett biotin i lång period (2 år), foderjäst har hon fått fram tills i höstas - har inte haft behov faktiskt, kiselgur har jag gett som kur och hornet blev bättre men inte tillräckligt bra. Just nu vattnar jag hoven och smörjer sedan med torsklevertran i kronranden.

jag VET att det finns massor med trådar om detta.. vill i första hand veta vad ni tycker om aceton i hovprodukt... :)
 
Sv: Aceton på hoven?

Hmm.. låter som nagellack.. det är väl acetonbaserat? Låter lite skumt, men jag är som standard skepisk till "mirakel" grejer.. :grin:
 
Sv: Aceton på hoven?

Du tycks sköta hovarna mycket bra, med tran och vatten.Det räcker med det.Tyvärr så är nog TUFF STUFF bara en ny grej att lura pengar av okunniga hästägare.Det är dyrt som det är att ha häst ändå utan att köpa mirakelkurer som ändå inte hjälper.Man skall inte kleta in saker med eller utan aceton på hovens glasyrlager.
 
Sv: Aceton på hoven?

Nu har jag inte läst hela din tråd men ett tips på fodertillskott som verkligen fungerar, är Hiltons Hoof & Health. Funkar SUPER! Får hovarna att växa mkt bättre och efter ett tag ser man påtagligt förbättrad kvalitet. Ger det till min gamla häst som annars har kassa hovar, i vintras så dåliga att det inte gick att sko (med risk för att de skulle gå sönder ännu mer av sömtagen och röta hade hon också).
Nu har hon skor runt om igen och hovarna är jättefina! Tre av dem är helt hela, bara en liten bit har gått väck på ena framhoven men det är under det gamla sömhålet.
Skorna sitter stenhårt och sömmen har inte orsakat en enda liten spricka :bow:

Hon får 2,5 msk av dessa örter, en gång per dag. Det är inte särskilt dyrt, 4 kg för typ 350-400 kr och det är mycket drygt. Köpte 4 kg i höstas och har fortfarande en hel del kvar!

Sen är jag mycket noga med skötsel, kratsa och borsta lera av varje dag och spraya med typ Jodopax, eller ett annat sprej mot hovröta jag har från Schaettes, undertill ett par ggr i veckan för att till varje pris undvika röta. Är de alldeles för torra så blir vattenbad en stund bra. Man kan även massera kronranden med Arnikaliniment eller något annat.
Olja och en massa annat pensla-på-mojs fungerar inte för mig.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Aceton på hoven?

TUFF STUFF prövade jag redan 1998 på min dåvarande hovis rek., utan märkbart resultat. tyckte varken det gjorde till eller ifrån mer än att hoven blev blank och fin (snyggt till tävling ;)) så tyckte även hovis.
 
Sv: Aceton på hoven?

Köp dodson & horell's tillskott "Sure foot"! Jag använde det på min unghäst när han slet av sig hela hovväggen på yttersidan, höger bak. Det såg bedrövligt ut och man såg alla mjukdelar inuti hoven, ungefär som ett skalat hårkokt ägg :(

Gav Sure foot under 1,5 månad och med hjälp av det och en duktig hovslagare som lade om hoven en gång i veckan så läkte det ut helt och idag syns inte ett spår av skadan. Det var många som sa att det nog aldrig skulle gå att fixa!

Vi gav ganska mycket högre dos av Sure foot i början av behandlingen, och hoven växte så det knakade! Inget farligt heller, så gör man på människor också ibland, som en startdos för att få igång systemet så snabbt som möjligt. Jag rekomenderar detta starkt!

http://www.dodsonandhorrell.com/uk/dh/horse/herbal/surefoot
 
Sv: Aceton på hoven?

*kl*

nej, jag tyckte inte heller det lät så bra.. så jag skippar nog det.
jo, jag hade kommit fram till att vattning och tran skulle vara det bästa. men jag har hållit på med det i över ett år nu och visst har det växt ner bättre horn, men det är inte tillräckligt. Hon tappar fortfarande skorna i 5-6 v. pga att hornet inte kan hålla kvar sömmen. pappershovar kallar ni det.

provade en annan hovis denna skoning, får vi se om det är någon skillnad...

annars är det ju många bud vad gäller tillskott. vet att man måste se över foderstaten, i nuvarande stallet finns ingen spårämnesanalys. Tidigare har jag haft fullständiga analyser och räknat på spårämnena, det har ju inte haft någon effekt.

vad gäller tillskott, så är frågan, surefoot, hiltons eller enzion... inget av dom är ju direkt billigt så jag vill börja med det som verkar bäst. har funderat mycket på enzion men funderar på vad i det som gör att resultat ska visa sig inom 3-4 veckor... tycker det verkar lite mysko. örter känns ju naturligt... surefoot verkar mest innehålla en massa biotin, och biotin har jag nu som sagt redan provat.

Något förslag?
 
Sv: Aceton på hoven?

hittade detta skrivet i en tråd här
"Dålig hovkvalité sammanknippas ofta (i alternativmedicinska sammanhang) med dålig mage/tarmsystem. Alltså näringsupptaget är inte vad det borde vara. Antingen kan det vara så att det är något som hästen saknar i kosten (eller får för mycket av) eller så är det helt enkelt en obalans i organen som gör att hästen inte tar upp det den får i sig. "

känns ju vettigt... Lillan hade ju kolik förra våren två gånger, berodde på kraftig infektion av bandmask (blodprov, fick i dagarna höra att koliken i det stallet helt försvunnit efter att vi avmaskat alla mot bandmask...) kanske har det påverkat hovkvalitén då hon hade kolikbesvär redan innan jag köpte henne (2 år sedan). *hmm*
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp