Torvmix - varför?

Bellafjella

Trådstartare
Hej. Jag skulle vilja höra från er som har torvmix i boxen varför ni har det? Är det enbart för att det ska se "bättre" och ljusare ut eller fyller det någon annan funktion också? :)

Fördelar/nackdelar?

Sv: Torvmix - varför?

Du menar istället för att enbart ha torv?

Jag har torv och spån blandat, men dock inte den färdigblandade då jag tycker att den innehåller för lite spån. Anledningen till blandningen är att lufta upp torven och i viss mån förhindra att den fryser på vintern.
Jag vill ha det luftiga och mjuka från spånet, plus att det inte fryser på vintern, sen vill jag ha torvens uppsugningsförmåga.
Min häst kan inte stå på halm, han skulle föräta sej.

Du menar istället för att enbart ha torv?

Jag har torv och spån blandat, men dock inte den färdigblandade då jag tycker att den innehåller för lite spån. Anledningen till blandningen är att lufta upp torven och i viss mån förhindra att den fryser på vintern.
Jag vill ha det luftiga och mjuka från spånet, plus att det inte fryser på vintern, sen vill jag ha torvens uppsugningsförmåga.
Min häst kan inte stå på halm, han skulle föräta sej.

Håller med om detta. Blir lite lättare att mocka när man blandar.

Lade först torv i botten till bädd och nu blandar jag spån och torv i topplagret.

Har torvmix av den anledningen att det blir lite ljusare och så får man lite av spånlukten i stallet. Det luktar ju så gott :)
Ingen annan anledning egentligen, kostar lika mycket gör det också.
Tror nog att det fryser lika lätt som den vanliga torven tyvärr.

Liknande trådar

Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så... 2
Svar
39
· Visningar
4 020
Senast: jemeni
·
Hästvård Hej! Tänkte höra om någon hade liknande erfarenheter. Mitt kallblod har återkommande problematik med magsår just vintertid av någon...
Svar
16
· Visningar
1 383
Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
394
Senast: Bison
·
Skola & Jobb Jag startar en ny tråd för att få mer input. Början finns i sommarföräldrar -25. Jo, jag är gravid i v 24 och fick igår beviljad...
Svar
18
· Visningar
849
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejt
  • Lekstuga
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur