Torvströ, bra eller dåligt?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare kazam
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 77
  • Visningar Visningar 7 239
K

kazam

Har en längre tid funderat på att börja med torvströ till min gamla lipizzaner som har luftrörsproblem. Tar gärna emot för och nackdelar.

Är det lika halt som spån kan vara?

Är det lika drygt eller kanske drygare?

Ska man ta det i balar (dyrt) eller kan man förvara det löst?

Hur är det att mocka jämfört med spån?

Bor utanför Eslöv, kan man köpa lösvikt någonstans i närheten?

Kan just tänka mig hur min fina vita "lilla gubbe" kan se ut efter en natt i torvströ :eek:

Tacksam för hjälp
Kazam

Sv: Torvströ, bra eller dåligt?

Torv är jättebra tycker jag ! Hygieniskt och lättmockat. Det suger upp kisset bra så att det behöver inte bli ngra fläckar på vit pålle. Däremot ser det inte ¨lika fräscht ut som spån

Föreslår INTE torv som strö till en häst med luftrörsproblem. Det blir väldigt mycket damm av det. Hovbölder är tydligen vanligare bland hästar som står på torv också.

Känns som om det skulle kunna vara mer naturvänligt än spån.
Den gamle har halkat några gånger / haft svårt att komma upp med spån och jag har haft otur att få en del spånbalar som dammar ganska mycket.

Spån dammar ingenting i jämförelse med torv tycker jag.
Vi har torv, och man kommer aldrig hem ren. Torv har man ända in på kroppen, mitt i vintern när man har dubbla lager byxor och jackor och stumpor! För att inte tala om hur sktig en vit häst blir på torv... :angel:
Nääe du. Torv är inget jag tycker om. ;)

jag älskar torv. tycker att det är enkelt att mocka i och känns alltid mjukt och fräscht (dock SER det ju inte så fräscht ut). men om det är bra för hästar med luftvägsproblem vet jag inte.

kanske kan du göra en blanding av spån och torv? ha torv underst och så spån ovanpå? så får din gammel hjälp med fotfästet men att du tar ner dammet mha spånet? + att det blir ljusare och trevligare så sätt.

Va ? Tvärt om, torven är mycket mindre dammigt än spån. Vad gör du när du får in torv överallt rullar dig i torven ;-) ?

Hade torv till halvfoderhästen, och jag måste säga att alla mina gamla fördomar om torv blev ordentligt motbevisade. Det är underbart lättmockat, särskilt om man har en häst som, som pållen i fråga, stökar till sin box. Det suger upp kisset bättre och luktar inte lika mycket som spån kan göra, det ligger mer "still" vilket för pållens del innebar att de liggsår han fått på sina haser efter att ha stått på spån försvann sedan vi börjat med torv. Dessutom blev det mycket drygare och därmed billigare än spån, eftersom han som sagt inte lyckades röra till det lika mycket.
Vi köpte i bal, och personligen tycker jag att det är smidigast, lättare att hantera och förvara.

Torv är väl typ det dammigaste som finns?
Står man och skottar torven, då blir man skitig in på bara skinnet. :eek:
Vad vet jag? :angel:
Jag tycker spån är både fräschare, ljusare och mer lättmockat än torv. Då är jag mest van vid att mocka torv ändå.

Tack snälla för alla synpunkter, både för och emot av er som har erfarenhet av torv och spån :)

Torv låter ju jättepositivt, han har ibland fått typ liggsår, skrapsår på has/framkota, vet inte om det är när han ligger eller ska resa sig upp. Som den gamle man han är (han är ju myndig) så gör han ju som han vill, vilket innebär att det kan vara en spännande upplevelse att mocka hos honom, man vet inte riktigt vad man ska hitta och framförallt inte var och sprider gärna spånet omkring sig
:devil:

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker torv är det bästa, har iofs inte provat pappersströ men men.
Torven dammar betydligt mindre än spånet, lättare att hålla fräscht, lätt att göra en bra och jämn bädd och det suger upp kisset bäst.
Min häst kan varken stå på spån eller halm då han knallar omkring förmycket innan han lägger sig, så han får alltid liggsår på haserna om man inte har torvbädd. Spåndammet är "torrare" på nåpgot sätt, torven känns mer fuktig.

Naktdelen är väl att det kan kännas lite mörkt..

Det är för att du är van vid det malda skräpet som säljs platsförpackat. Riven torv ska det vara.

Det är större dammpartiklar i torven så de stanner i näsan, därför är det bättre än halm och spån till hästar med luftrörsproblem. Dammet kommer liksom aldrig ner i luftrören. Har man sedan bädd dammar det ingenting.

Det är väldigt enkelt att få till en bra bädd av det! och eftersom det alltid är lite fuktigt är det bra för hästar med torra hovar. Det är också mycket drygt, jag använder ca 1-1,5 balar i veckan.

Jag tycker att det är bra! Tycker bättre om torv än spån, eftersom spånet snarare sätter sig överallt och kliar :crazy: En "torvig" häst behöver man bara borsta av ju, och det är lättare att slippa pissfläckar på skimmlar.

Det jag har hört är att torv är bra för hästar med luftvägsproblem men att det även är väldigt bra på att ta bort amoniak lukten som faktiskt kan vara farlig.

Ska börja med torv nu eftersom min pålle också vill stöka till och dessutom äter väldigt mycket halm som jag haft tidigare.

Vi har alltid haft torv hemma i stallet så jag är väl egentligen ganska partisk, dock har vi nu under sommaren stått på bete i ett annat stall där de använder spån. Det som jag upptäckte var att det var mycket svårare att mocka än torv. Kisset packades inte ihop på samma sätt som i torven, det var svårt att få rent! Sen såg det alltid lite halvskitigt ut förutom den dagen man hade spånat. Jag tycker att det dammade och luktade mer ammoniak än i torv också. Speciellt drygt tycker jag inte att det var (kan också bero på att jag verkligen INTE kunde mocka i spån....) Hemma använder jag drygt 3-4 balar i månaden, men här spånade jag tre balar och då hade jag bara inne min häst i sammanlagt några dagar plus att det fanns en tjock bädd när vi kom.

Lättast tycker jag är att köpa torv i bal, om man nu unte har möjlighet att förvara containern med torv på ett varmt ställe under vintern. Det är ett he**ete att hacka loss djupfryst torv ur en container, mycket smidigare att lägga en bal torv på något varmt ställe.

Vissa företag säljer pallar med torv, ju fler pallar man köper desto billigare blir det!

trazel skrev:
Torv är väl typ det dammigaste som finns?

Huh? Jag tycker inte att våran torv dammar övht, och då har ändå min häst stått på torv i snart sex år. Spånet däremot, det dammar så att man har lust att spy! (eller hosta snarare ;) )

Jag skulle definitivt rekommendera torv till en häst som har känsliga luftvägar! :)

Har haft torv i 2 år nu och trivs kanon med det! Jag fattar inte varför man har torv om man inte tänkt att ha bädd! Bädd med torv måste vara det smidigaste som finns. Torven dammar inte! Man kan tro det men det är ju själva torven som yr runt lite och inget damm! Börjes säljer jättebilliga torvbalar. Jag ger 84 på granngården och 56 på Börjes. Även om det är några mil dit så lönar det sig att ta hästsläpet och lasta in en pall!

trowall skrev:
Har haft torv i 2 år nu och trivs kanon med det! Jag fattar inte varför man har torv om man inte tänkt att ha bädd! Bädd med torv måste vara det smidigaste som finns. Torven dammar inte! Man kan tro det men det är ju själva torven som yr runt lite och inget damm! Börjes säljer jättebilliga torvbalar. 84 på granngården och 56 på Börjes. Även om det är några mil dit så lönar det sigJag ger att ta hästsläpet och lasta in en pall!
Hur många balar är det på en pall, jag har också nära till sistnämda affären? Funderar också på torv efter att alltid strött med spån? Borde ju bli bättre ned torvbädd än vad det är med spånbädd där det gärna luktar lite?

Elektron skrev:
Det är för att du är van vid det malda skräpet som säljs platsförpackat. Riven torv ska det vara.

Var kan man få tag i riven torv?

/Hanna (som nog bara haft det malda skräpet)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka