Torvströ, bra eller dåligt?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare kazam
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 77
  • Visningar Visningar 7 183
Sv: Torvströ, bra eller dåligt?

Elektron skrev:
Njae, jag vet inte om jag tycker det är så intressant men om jag kommer ihåg ska jag fråga. Det var ett tag sen jag köpte torv öht.

Den rivna toven säljs som stallströ. Varför den inte finns i hela landet (det kanske den gör om man vet var man ska leta) kan jag ju bara gissa, den kanske är svårare och dyrare att tillverka. Den är iaf dyrare att köpa. Om den inte finns på marknaden så efterfrågas den inte heller och den andra dammtorven fortsätter säljas.

Sen dammar all torv men den rivna dammar mindre.

DU kanske inte tycker det, men det är ju flera HÄR som är intresserade?

Och man kan inte efterfråga något som man inte vet att det finns (och att folk inte vet att det finns är ju för den där dammtorven är vad som finns, erbjuds och säljs överallt)

Jag har inte sett att nån annan än du varit intresserad av själva tillverkningen och tycker inte det är min skyldighet att ta reda på skillnaden mellan riven torv och den andra sorten bara för att jag själv föredrar den rivna varianten - tycker du det?

Jag har däremot vidarebefodrat numret till han jag köper den rivna torven av till de som varit intresserade.

Och det var ju precis det jag menade, så länge den rivna varianten inte efterfrågas eftersom ingen verkar veta att den finns så är det inte konstigt att den andra säljs.

Senast ändrad:

Jag kan rekommendera torv tille n häst med luftvägsproblem. Torven är lite fuktigare än spånet och därför blir dammet lite annorlunda, det åker liksom inte ända ner i lungorna på en. Däremot så kommer man själv hem efter en trevlig dag i stallet och snyter sig så är snoret brunt. Torven stannar liksom i näsan. (lite äcklligt kan tänkas)
Torven är brun hela tiden och känns lite trist så och den lägger sig överallt i stallet. (mellan galler i boxarna och så) Med torv får man bort amoniakdoften (på bara ett par dagar om alla hästar har torv). När hästarna kissar bildas det liksom en klump i torven, den fungerar nästan som kattsand kan man säga!!!
Vi har haft både halm, spån och torv till våra hästar och torven var klart bäst. Släktingarna har en häst med ganska svåra luftrörsproblem och hon har mått allra bäst på torv. (Hon ska få utebox till vintern)
Torv är lätt att borsta bort och som jag såg att någon skrivit, man får inte riktigt lika mkt pissfläckar... Men det beror ju på hurdan häst man har, om mman har en kritvit häst som lägger sig mitt i pisset så riskerar man att få en stor "skitfläck" istället. Huggest som stucket kanske?
Om man däremot har en häst som har lätt för att få strålröta ska man akta sig för torven! Torven är ju som sagt lite våt och strålröta behöver torka ut. Har man strålröta på sin häst rekommenderas spån.
Hur som helst, mugg kan bero på spånallregi. (Har haft en sån häst, på bara ett par dagar är hon alldeles trasig i karlederna).

Lycka til med din häst!

Torv är INTE dammigt. Min veterinär har rekommenderat att min häst , som behandlas för akut luftvägsinflammation, ska stå på torv eller spån. Jag håller därför just på med att anlägga en bädd med torv som botten och sedan ska jag lägga spån ovanpå.

Själv har jag aldrig haft någon häst på torv tidigare, men mockat en hel del torvboxar. Jag tycker att det är otroligt lättarbetat! Nackdelen är att det kan se lite mörkt och trist ut. Jag har inte sett någon vit häst som legat i torv, men väl isabeller som blivit rena på ett kick med rotborsten.

Jag har köpt torv i 40-kilosbalar, på förra stället tog de hem i lösvikt ett par, tre gånger/år. Det går åt lika mycket torv som spån, skulle jag vilja påstå.

Halt? Absolut inte.

Immer

Då torven har en alldeles ypperlig uppsugningsförmåga blir det för dj***ligt tungt att hantera...
Är du fulltfrisk kanske du inte märker någon skillnad ifall du mockar torv eller spån...
Men en annan som har svårt att hålla 1 glas med vätska i, blir det en nästan oöverstiglig tung börda....
Och att då mocka till 3 hästar går bara inte utan hjälp....

Vad jag hört är att om hästen pissar mycket blir en torvbädd svampig och det luktar riktigt äckligt. Så jag kan inte ha torv...

Torvbädd luktar snarare mindre än andra och det baserar jag inte på hörsägen utan egen erfarenhet.

Jag pratade med min stallägare då jag funderade på att byta till spån då jag nu måste byta min spånbädd varannan vecka, och han, som har haft torvbädd, sa att när min häst pissar såpass mycket kommer det bara bli ännu värre om jag byter till torv.

Tänkte bara haka på med en fråga eftersom jag just ska börja använda torv för första gången. Hur anlägger man en torvbädd på ett bra sätt och hur många balar brukar det gå åt till det?

Jag har inte provat med torv, just efter att han sa vad han sa och att torv är så dyrt här (85:-/säck) så då fick jag lära mig leva med spånet istället.

Fördelar:
* Jag tycker det dammar mindre (torv är ju lite fuktigt, vilket inte spån är). Jättebra för mig som är känslig för damm!
* Lättmockat! Har en pålle som alltid skitar ner jättemycket i sin box, men han är riktigt renlig med torv. :)
* Suger upp kisset jättebra, det sprider inte ut sig lika mycket som det gör i spån (det blir mindre att ta ut)
* Drygt (drygare än spån)
* Det känns fräscht och luftigt (men då tycker jag att man måste "fluffa" upp det då det lätt packar ihop sig när hästarna rör sig mycket)
* Det ligger kvar på plats! Det är ungefär lika mycket som jag lämnat på mitten inne hos min röriga häst- med spån eller halm blir det alltid en kal fläck mitt på :smirk:
* Det är ekologiskt! Jättebra att använda gödslet som blomgödsel sen! :banana:

Nackdelar:
* Ser inte lika fräscht ut som spån... Det blir mörkare och lite tristare.
nåt annat har jag inte hittat än :p

Vad kostar den rivna torven då? Och hur skulle den passa som underunderlag under ett lager halm?
pm gärna också om du har lust :)

Fullt frisk vet jag inte om jag är, men jag är ingen ungdom längre och jag har smärre justeringar både här och där. Trots det tycker jag att torv är lättmockat.

Immer

Kompisen hade torv under några år, men till slut så vart det alldeles för dyrt och tungjobbat...
Hon la in 1 säck varannan dag...
Det han inte pissade ner till en äcklig sörja, det åt han upp....
Nu står han på spån och alla är nöjda och glada....

Spån är minst lika ekologiskt då bönderna använder det väl brunna gödslet på åkrarna...

Dessutom kan du ju göra ett vikttest..
Ta 1 liter spån och 1 liter torv...
Häll på 2 liter vatten på varje hög och vänta tills det sugits in och väg det sedan...

Jag med!!

Tycker att det luktar mycket ammoniak vid spånbädd, dock har jag aldrig känt den fräna lukten i torven...

palle skrev:
Dessutom kan du ju göra ett vikttest..
Ta 1 liter spån och 1 liter torv...
Häll på 2 liter vatten på varje hög och vänta tills det sugits in och väg det sedan...

Vad är viktskillnaden mellan 1 liter spån och 1 liter torv?
För 2 liter vatten väger alltid lika mycket, oavsett om du häller det på spån eller torv. :D
Dock suger torven upp betydligt bättre och det är torrare på platsen när du avlägsnat torvhögen. Spånhögen, däremot, är mycket lättare men en stor del av vattnet ligger kvar....

Immer

Har man torven förvarad i säckar så blir det nog tungt ja men när det gäller mockning tycker jag inte det är nån större skillnad på om jag har spån eller torv, mer än att jag måste mocka ut spånet oftare eftersom uppsugningsförmågan är sämre (och ammoniaklukten starkare). Sen som Immer säger - två liter vatten är två liter vatten oavsett var du häller det...

Om det blir en äcklig sörja av torvbädden så är det för lite strö inlagt. Jag har riktiga skitgrisar men det är inte svårare att hålla torv fräscht än nåt annat. Har lagt in en halv bal i veckan när jag haft torv (riven) och då har jag en torr fin bädd.

Nu använder jag halm och har torv eller spån under och båda funkar bra men det blir en stadigare bädd av torven, bra om man har hästar som gärna bäddar själva.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Tillbaka