Bukefalos 28 år!

Toscamoon?!

Sv: Toscamoon?!

Hingsten används ju andå en hel del. Även om den inte är godkänd så kan det väl vara av allmänintresse? Det är ju inte olagligt att betäcka med den.
 
Sv: Toscamoon?!

Om hingsten har ett stort fel som gör den obrukbar för ridning som nedärvs till avkommorna är det väl ändå ganska intressant? Nu är det antagligen inte denna hingsten som har det felet jag tänker på utan någon som redan har avlivats.
Den informationen jag fick om hingsten var att det inte var en avkomma som hade fått det heller, utan var ganska stor nedärvning. Sen så bor jag och bigganal typ grannar, så blir väl lätt att vi kom in på att vi känner folk som har avkommor och träffat hingsten i fråga då den står/ har stått nära oss.

bigganl: Ja, du får gärna kolla! Vore intressant och se om det endast är falska rykten eller ej.
 
Sv: Toscamoon?!

På ett sätt är det väl mer intressant då den inte är godkänd och det inte förs någon statistik på avkommorna.
 
Sv: Toscamoon?!

Fast ska man diskutera nedärvning av defekter bör man veta med säkerhet vad det är för individer man diskuterar. Ni sitter och gissar och tror och det leder ingenstans.
Har man valt att betäcka med eller köpa en häst med ogodkända föräldrar (oftast för att färgen är hipp, hästen är billig eller man skiter i papprena "man rider ändå inte på papprena") så vet man om att hästen kanske har svagheter som nedärvs. Köper man en häst med godkänd far vet man lite mer (det betyder inte att hästen har svagheter men chansen har minskat).
 
Senast ändrad:
Sv: Toscamoon?!

Vi sitter och gissar då det endast är rykten och även när jag har letat reda på personen jag fick informationen av från första början och skrivit den här kommer det fortfarande bara vara rykten.
Det finns ingen som kan kontrollera exaktheten i dessa rykten om inte ett flertal ägare till avkommor stiger fram och säger "Ja, så är det" eller om hingstägaren själv erkänner att felet existerar.

Jag tror du tror att folk är smartare än vad de egentligen är, efter ha hängt lite i hundvärlden förstår man att folk är väldigt dumma när det kommer till renraser, registrering och vad som är vad. Det kommer finnas folk som tror denna hingesten är MINST lika bra som briar (t.ex.) bara för att han är hingst, nu kan man hoppas att de googlar och hittar att han är triangelmärkt och det avskräcker dem. Men det tvivlar jag på.
Jag tror att om det finns någon grund i rykterna så måste det komma fram om hingsten fortfarande används, det gjorde han för tre års sedan och dessutom har han en son som verkar ha gått i avel.

Jag som inflyttad skulle aldrig kunna komma fram till om det finns någon grund själv, men förhoppningsvis går det med hjälp av bigganl:)
 
Sv: Toscamoon?!

Sen förstår jag om det inte är intressant för dig för fem öre, men vi bor ändå i landskapet där flest avkommor finns. Om det är något fel med vad vi säger eller hur vi skriver i tråden, ja då får moderatorn gärna säga till mig:)
 
Sv: Toscamoon?!

Jag är då en av de där "dumma" du pratar om som har en avkomma efter T. Trots att jag känner till honom. Jag vet också att han inte är Briar men jag gillar hans temprament och han har bra egna meriter. Jag bryr mig inte om färgen.
Såvitt jag vet är inte hans problem nedärvda. Jag känner inte till några ryggskador, men det kan ju vara så att det stämmer ändå.
 
Sv: Toscamoon?!

Jag är ägaren till Toscamoon som nu verkar va på tapeten. Varför ringer ingen till mej o frågar ist för att spekulera?

Toscamoon kom till mej som 4 åring och är utbildad o tävlad upp till Intermediare I m bra resultat. Han har alltid varit en mkt snäll o ridbar hingst,visst finns de extriört att önska men otroligt trevlig.

Han har inga ryggfel(vad jag vet/märkt) Han fick en senskada(gaffelband) som 14 åring och triangelmärktes för detta.

Jag har betäckt med honom och det har blivit lite blandade avkommor mkt beroende på ston antagligen.
Deamoon som gick MsvC som 6 åring hade en förträngning i halskotpearen ,troligtvis av nåt fall som ung. Togs bort.

Att man betäcker på "vilka ston som helst eller de m plånbok" Ja kanske de men man har oxå rätt att skaffa föl även m liten plånbok kan jag tycka. Om man nu älskar sitt sto....

Toscamoon lever och rids i skogen.

Tycker de är tråkigt att insändarna spekulerar o drar slutsatser när ett samtal är så lätt.
 
Sv: Toscamoon?!

Vad trevligt att du svarade personligen!
Jag funderade faktiskt på att ringa, men inte hittat mer än ditt förnamn och så ville jag höra med min bekant vad exakt hon hade hörttat mer än ditt
 
Sv: Toscamoon?!

Det handlar om en hingst som det avlats en hel del på. Det är väl den enkla förklaringen. Den som tråden handlar om alltså. Om det sker förväxlingar är det bra att reda ut dem.
 
Sv: Toscamoon?!

Fast ska man diskutera nedärvning av defekter bör man veta med säkerhet vad det är för individer man diskuterar. Ni sitter och gissar och tror och det leder ingenstans.
Jag har sagt att jag ska ta reda på om det är den hingst som stod hos min tränare det gäller. Det är inte att gissa. Det är att ta reda på fakta. (vilket jag tycker är relevant här)
 
Sv: Toscamoon?!

Att man betäcker på "vilka ston som helst eller de m plånbok" Ja kanske de men man har oxå rätt att skaffa föl även m liten plånbok kan jag tycka. Om man nu älskar sitt sto....
Håller med om det. Alla hästar som tas fram ska inte bli högpresterande tävlingshästar heller. De flesta ska ridas av ryttare på lägre nivåer och det är inte helt lätt att hitta hästar som är lämpliga till skogsmulleridning, lektionsverksamhet, handikappverksamhet eller en trygg häst att träna på för ryttare utan tävlingsambitioner. Prestationsavel behövs men det gör också den här sortens avel. (tycker jag).

KL
Jag har själv köpt en korsningsponny av ägaren till Toscamooon som jag är väldigt nöjd med. En väldigt trevlig ponny. Korsningasvel behöver inte alls vara fel.
Mitt eget korsningssto är dräktig med en korsningshingst. En planerad och genomtänk betäckning.
 

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
5
· Visningar
961
Senast: Hedwig
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
15
· Visningar
1 376
Senast: Freazer
·
Avel Hej Är det någon som har gjort en kombo ridponny / swb? Hur stora har de blivit o vad för stam? Har två swb ston dräktiga med Orchard...
Svar
8
· Visningar
1 367
Senast: ameo
·
Hemmet Hej! Är det någon händig själ där ute som svara på lite frågor angående slipning av bord. Det här bordet (se bild) skulle jag vilja...
Svar
2
· Visningar
314
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp