Bukefalos 28 år!

Total avskimmling som föl är det vanligt ?

gylle

Trådstartare
I helgen började minstingen släppa sin fölpäls, och jag såg ut så här :confused: hon är helt ljusgrå nästan vit redan i sin vanliga päls (i stort sett samma färg som pappa nu har 5 år gammal). Är det vanligt att de skimmlar så extremt direkt ? Har själv aldrig sett det därav min undran, pappan var fortfarande mkt mörk när jag köpte honom 2,5 år gammal och den stora fölisen som också blir skimmel hon är nästan svart med vita stickelhår nu efter sin fällning.
Denna lilla föddes ju riktigt blåsvart men med ganska mkt vita stickelhår i pälsen redan då. Blektes sedan till en fesen solblekt brun för att nu alltså bli ljusgrå :eek:
Är det som sagt vanligt att de skimmlar av så kraftigt direkt ? Vad är det egentligen som styr avskimmlingen (med tanke på att både pappa och halvsyster inte gjort det)?
Skimmelanlaget kommer ju från pappa (mamma mbrun) hur kan det då bli så olika ?
Här en liten bild på min "apaloosa" eller brun och skimmel skäck, kan säga att hon ser inte klok ut här kan man lugnt snacka om skabbig.
Photo0156.jpg
 
Sv: Total avskimmling som föl är det vanligt ?

Ja det är hyfsat vanligt! (även om det är vanligare med långsam skimmling)

Tex. så brukar Aerline H's skimmelavkommor tendera till att skimmla av tidigt tycker jag det verkar som, utifrån de skimmelföl jag sett efter honom. De har alla varit helt grå redan som föl.
Han själv däremot var ju fortfarande relativt mörkgrå som 4-5 åring.
 
Sv: Total avskimmling som föl är det vanligt ?

Har en e Goldlöwe som skimlade av jättetidigt. Som 2-åring var han ljusgrå. Nu börjar det dock synas mer och mer att han blir flugskimmel med rejält tydliga fuxprickar! Det syntes inte när han fortfarande var grå!
 
Sv: Total avskimmling som föl är det vanligt ?

Det är ingenting konstigt. De blir sådana när de fäller av fölpälsen. Det blir fint så småningom, men hon är ju absolut inte skabbig för det! :smirk:
 
Sv: Total avskimmling som föl är det vanligt ?

Japp, det är inte ovanligt.
Jag har en som var skimmel när han var 3 månader...
mvh
 
Sv: Total avskimmling som föl är det vanligt ?

Jaha, där ser man, bara jag då som helt missat att se den varianten innan, alla skimmelsmåttingar jag har haft kontakt med har precis som pappa och halvsystern (den stora fölisen som ser helt svart ut på lite håll) varit nästan svarta först och sedan skimmlat ganska långsamt, därför jag blev så snopen när denna ljusgråa päls dök upp (för övrigt är hon bara knappt 2,5 mån). Pälsen ramlar i stora fläckar nu skall bli spännande och se hur hon ser ut sedan (nu ser hon mest ut som om hon fått rävskabb).
Vad gäller flugskimmel, kan de bli det även om pappan (och hans föräldrar) inte är det ? (Hoppas inte.....)
 
Sv: Total avskimmling som föl är det vanligt ?

Jaha, där ser man, bara jag då som helt missat att se den varianten innan, alla skimmelsmåttingar jag har haft kontakt med har precis som pappa och halvsystern (den stora fölisen som ser helt svart ut på lite håll) varit nästan svarta först och sedan skimmlat ganska långsamt, därför jag blev så snopen när denna ljusgråa päls dök upp (för övrigt är hon bara knappt 2,5 mån). Pälsen ramlar i stora fläckar nu skall bli spännande och se hur hon ser ut sedan (nu ser hon mest ut som om hon fått rävskabb).
Vad gäller flugskimmel, kan de bli det även om pappan (och hans föräldrar) inte är det ? (Hoppas inte.....)

Jag har ett föl som gjort som Din, började skimmla till sig fläckvis vid 2,5 mån, vid 4 mån helt grå. Såg också ganska skabbig ut innan allt var klart. Föddes vacker fux, mamma fux, pappa skimmel.
 
Sv: Total avskimmling som föl är det vanligt ?

th_DSC00087.jpg
Jag har ett föl som gjort som Din, började skimmla till sig fläckvis vid 2,5 mån, vid 4 mån helt grå. Såg också ganska skabbig ut innan allt var klart. Föddes vacker fux, mamma fux, pappa skimmel.

Håll i er allihopa nu för nu ska jag äntligen försöka lära mig att lägga in bilder
th_DSC00424.jpg
[/IMG]

Puuh, bilderna kom in men lite konstig ordning blev det och varför är de så små??? JAG KOMMER ALDRIG ATT LÄRA MIG DET HÄR!!!
 
Sv: Total avskimmling som föl är det vanligt ?

Ja här går det i rasande tempo med avskimmlingen, fölpälsen rasar av henne nu. Tog några bilder på henne igår, idag är hon ännu gråare, huvud/hals är snart de enda ställen hon inte släppt på (och under där ser hon mörkare ut precis som pappa hela tiden också varit)
Här är en bild från igår 2mån och 15dagar gammal exakt.
capita060922.jpg

Tittar man på denna bilden av båda fölen så är det lite svårt att tro att båda fått sitt skimmelanlag från samma pappa. Lite skillnad på avskimmlingen. Den stora är ändå 5 månader nu och ser nästan svart ut.
capitaojola060922.jpg

Den lilla var dessutom den som var klart svartast när hon föddes riktigt blåsvart var hon. Så här...
Cnv0073.jpg

Min gissning är att i nästa vecka så har hon nog släppt allt och är helt grå.
 
Sv: Total avskimmling som föl är det vanligt ?

Intressant att läsa om era föl som skimlar av tidigt. Jag håller på med araber och har där fått förklarat för mig att tidig avskimling oftast betyder att avkomman är homozygot för skimmel, men det kräver ju att anlaget kommer från både mor och far och det gör det ju inte om modern är färgad. Alltså intressant att veta att man inte kan lita på det till fullo. /A
 
Sv: Total avskimmling som föl är det vanligt ?

Passar på att kapa tråd och frågar vad det är som bestämmer ifall de ska bli flugskimlar eller gråa eller helt Milton-vita som vuxna? Min första ponny var ju prickig (flugskimmel) ända tills hon dog 27 år gammal.
Och en till fråga, vad är det som gör att vissa skimlar har mörk man? Vad bär de på för genetiska anlag då? Jag menar sådär som många spanska skimalr brukar se ut.
 
Senast ändrad:
Sv: Total avskimmling som föl är det vanligt ?

Här har du en unge som är likadan..

Pappa. TAp In och brunskimmel.

Ungarna ser ut som skabbrävar.:D

missil.jpg


AM
 
Sv: Total avskimmling som föl är det vanligt ?

Nafayette - men Tap In är väl konstantskimmel? Konstantskimmelungar får ju sin vuxenfärg efter fällningen av fölpälsen, precis som solidfärgade hästar.

Den på bilden (som för överigt var supersöt!) kan ju inte vara konstantskimmel, utan är en avblekbar skimmel. (Jag har inte sett någon skimla så fort, men andra i tråden har ju dock)
 
Sv: Total avskimmling som föl är det vanligt ?

JA du Alex.

Jag är inte alls nåt insatt i hästfärger..nä.
Och jag har ingen aning om vilken sorts skimmel Tap In är, förutom att färgen heter brunskimmel

Avblekbar skimmel, är inte det, sådana som blir ljusare och ljusare?
Hade en arabmärr förut som föddes fux. Var svart som dryg ettåring.
Såg ut som en Tap In unge som ett och ett halvtåring.
Blev ljusare som tvååring och var flugskimmel som tre-fyraåring.

Tap In ungarna ser ju skabbiga ut hela tiden.

Men jag kan säga så här, att enbart två av hans ungar hemma har fått mammornas bruna färg. Övriga..en hel hög, är som pappa.

Och dom ser för hemska ut vid fällning och fram till hösten året efter.

TAp In:
Tap%20In.JPG


Endagars föl e. Tap In

mattiihop06.jpg


Tvåmånaders unge

mattiochfol06.jpg


Ettåring e Tap In

doria4.jpg


Färdig Tap Innare ser ut som "himself"...:D
Tap_in_Du_Quoin.jpg



AM..som är nollad angående färger..:o
 
Sv: Total avskimmling som föl är det vanligt ?

Tap In ser ut att vara brun konstantskimmel, dvs färgväxlare
 
Sv: Total avskimmling som föl är det vanligt ?

Ett av mina föl ifjol, Bonneville.

Här är han nyfödd
Hstarna2005-04-26ville.jpg


Och här är han 4 mån
Bonneville2s.jpg


Det gick undan med skimlingen där oxå. :)
 
Sv: Total avskimmling som föl är det vanligt ?

Jo, Tap-In är brun konstantskimmel.
Konstantskimlar bleknar ju inte så mycket på huvudet, men en avblekbar börjar ju alltid från huvudet. Sen om hästen både bär på konstantskimmel- och avblekanlag, så börjar den ju med att fälla sig som en kosntant och bleker därefter av som en vanlig avblekbar. Kan det vara så att det är dem som fäller av så fort?
Fråga då: kan en häst få både konstant- och avblekanlaget från samma förälder eller måste den få den ena från mamman och den andra från pappan?
 

Liknande trådar

Avel Har ett 1-årigt halvblod som föddes fux men började så smått ändra färg mot skimmel vid ett par månaders ålder med gråa hår i svansen...
Svar
10
· Visningar
1 692
Senast: Ploppi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp