Total facebookanalfabet...

Tass

Trådstartare
...ber ödmjukast om hjälp!

Tänkte försöka hitta en vän som jag inte haft kontakt med på många år, och skapar därför ett facebookkonto. Blir väldigt förvånad att så fort jag skapat min profil, dyker det upp en lång lista med profiler där det står något i stil med "Kanske dina vänner?" Kanske en tredjedel känner jag, resten är totala främlingar. Hur i all sin dar skapades denna lista??? Jag har ju inte börjat söka än!

När jag börjar mitt letande hittar jag ganska många profiler med min väns namn. Så jag börjar beta av dem en och en för att hitta rätt. Nu undrar jag, sitter det idag en massa människor och undrar "Vem i helsike är N.N. och varför har N.N. varit inne på min profil?" Eller syns inte sökandet?

PS. Nej jag har inte hittat X än, men det finns ju fler vägar :)

Sv: Total facebookanalfabet...

Jag kan bara svara på det första, det går väl efter din mail! Den hittar vänner från din mail, sen antar jag att de tar vänner från dina vänner...

Okej, det där lät krångligt. Men jag hoppas att du förstår ändå :)

Vilka profiler du varit inne och kollat på syns inte för andra, inte ens du själv kan gå tillbaka för att någonstans se vilka profiler du varit inne på. Att det kommer upp ''vänner du kanske känner'' kan vara som någon här innan skrivit, eller att ni bor i samma ort, har gemensamma vänner osv. Hoppas du hittar din vän! :)

Jag kan bara svara på det första, det går väl efter din mail! Den hittar vänner från din mail, sen antar jag att de tar vänner från dina vänner...

Okej, det där lät krångligt. Men jag hoppas att du förstår ändå :)

Jag förstår, men grejen är att jag har inte gett Facebook tillgång till mina mail!

Men jag tror att jag har knäckt koden nu. Det är ANDRA som låtit Facebook kolla deras maillistor, som jag är med på...

Detta är faktiskt oftast den största privatläckan när det gäller facebook. För det är inte så ofta man själv lägger upp pinsamma, obekväma eller jobbiga tex bilder och uppdateringar på sig själv. Man kan själv ha hur stark "Privacy" (och ta privacy med en stor nypa salt för inget är privat på facebook. Det är ju det som är själva affärsidén) som helst inställd men alla ens bekanta har fortfarande ingen aning och släpper igenom allt.

Vilka profiler du varit inne och kollat på syns inte för andra, inte ens du själv kan gå tillbaka för att någonstans se vilka profiler du varit inne på. Att det kommer upp ''vänner du kanske känner'' kan vara som någon här innan skrivit, eller att ni bor i samma ort, har gemensamma vänner osv. Hoppas du hittar din vän! :)

Så bra, då behöver ingen få kaffet i vrångstrupen för min skull!

Tack för hjälpen, jag ska nog hitta min vän :)
Facebook är bra om inte annat för man kan kolla på fotona och gå på uteslutningsmetoden, och sen fortsätta andra vägar.

Detta är faktiskt oftast den största privatläckan när det gäller facebook. För det är inte så ofta man själv lägger upp pinsamma, obekväma eller jobbiga tex bilder och uppdateringar på sig själv. Man kan själv ha hur stark "Privacy" (och ta privacy med en stor nypa salt för inget är privat på facebook. Det är ju det som är själva affärsidén) som helst inställd men alla ens bekanta har fortfarande ingen aning och släpper igenom allt.

Du menar att om jag har stark "Privacy", så kan man ändå få information om mig om man är vän till någon av mina vänner, och den vännen är öppen med information?
Är det så det fungerar?

Som escaya skrev så har du ju angivit din mail för att kunna göra ett konto på facebook. Däremot kan du välja att inte visa din mailadress för andra på facebook och då kan du se vänner förslag genom din mail, vilket jag antar att du gjort med tanke på att du skrev att du inte gett facebook tillgång till din mail.

Liknande trådar

Samhälle Funderade på om jag skulle skriva det här inlägget i tråden om svensk politik, men det fick bli en egen tråd. Under de senaste åren...
Svar
8
· Visningar
1 084
Senast: MJLee
·
Kropp & Själ Nu har jag funderat sedan i tisdags på om jag ska skapa den här tråden eller ej. Jag vill inte vältra mig i problemet men jag kan behöva... 2
Svar
21
· Visningar
3 140
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Innan jag tar det stora beslutet att köpa min första egna häst tänkte jag att det vore en god idé att först hyra en häst från ett...
Svar
11
· Visningar
1 995
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 709
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka