Total nybörjare vill ha tips

• Hoppning
  • Trådstartare Trådstartare ainavi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 373
A

ainavi

Jag har börjat intressera mig lite i hoppning.Har ett 11 årigt arabsto som verkar tycka det är jätteroligt med hoppning.Ska inte ut på större tävlingar och så,men jag undrar över vad börjar man egentligen med för övningar.När börjar man med själva hoppningen?Hur högt?När kan man börja med låga studs?Jag vill veta allt!!!

Sv: Total nybörjare vill ha tips

Det allra bästa är ju att ta ut en tränare. Kostar några hundralappar och den kan hjälpa dig sätta allt på lagom avstånd så hästen kommer in rätt, höjder och ge tips på övningar du kan göra själv. Den hjälper dig dessutom med att sitta rätt så du lär dig rätt från början. :)

Men ska du öva själv gäller det att ha medhjälpare osm kan sätta upp bommar osv om du river, eller höja och sänka. Om hästen har hoppat förut kan du säkert prova lite själv hemma. Skulle börja med upphöjda cavalettis osv. Både i trav och galopp. Sedan kan man ha ett cavaletti som hjälphinder för att hästen ska komma rätt på det "riktiga" hindret (kan vara 30-40 cm till att börja med?). Du har ingen i din bekantsskapsskrets som är duktig och kan lära dig? :)

Riktilinjer för en arab (runt 150?) skulle jag tro är:

110 cm mellan travbommar
ca 3 m mellan studshinder
ca 6,5 m mellan hindrena i en kombination med 1 galoppsprång.

Börja lågt:)

Om jag varit du skulle jag börjat smått med att rida cavaletti i trav och galopp, och sedan bara satt upp små hinder, kanske så lågt som 40 cm. Man märker när hästen (och man själv) känner sig säker, och då kan man höja hindrena. Säger ocksås om de andra att det alltid är bra att ta ut en tränare, då blir det rätt från början! :)

Det allra bästa är ju att ta ut en tränare. Kostar några hundralappar och den kan hjälpa dig sätta allt på lagom avstånd så hästen kommer in rätt, höjder och ge tips på övningar du kan göra själv. Den hjälper dig dessutom med att sitta rätt så du lär dig rätt från början. :)

Men ska du öva själv gäller det att ha medhjälpare osm kan sätta upp bommar osv om du river, eller höja och sänka. Om hästen har hoppat förut kan du säkert prova lite själv hemma. Skulle börja med upphöjda cavalettis osv. Både i trav och galopp. Sedan kan man ha ett cavaletti som hjälphinder för att hästen ska komma rätt på det "riktiga" hindret (kan vara 30-40 cm till att börja med?). Du har ingen i din bekantsskapsskrets som är duktig och kan lära dig? :)

Min medryttare tar hopplektioner på sin ridklubb.Det är väl egentligen hon som ska få börja hoppa.Och hon har frågat sin tränare att träna för henne.Så det ska det nog bli av.Men hur vet man om det är en bra tränare eller inte?

Det blir väl både ta lektioner och träna hemma.Provade första gången för någon vecka sen,tog då bara ett skutt i lika höjd som en cavaletti är.

En bra tränare är uppmärksam på detaljer, som till exempel sits och andra tekniska bitar, men vet när och hur råd ska läggas fram. Är aktiv och ger konstruktiv kritik så att ekipagen lär sig så mycket som möjligt på lektionerna, men utan att ta upp allt på en gång eller pressa till att gå fram för fort så man går i från lektionerna förvirrad och besviken istället för nöjd och inspirerad. :) Tycker jag. Dessutom finns det tränare som är mer eller mindre kreativa, gör man samma övningar för tionde gången är det kanske inte en tränare man ser fram emot att träna för. Man kan ju titta på någon lektion innan och se om man tycker det verkar bra och höra sig för lite.

Om tränarens råd och tips låter vettiga för dig och stämmer överens med dina principer är det en bra tränare för just dig. Om man tar mig som exempel, jag vill ha en tränare som anpassar träningen till vår nivå (låg:angel:) och om något inte fungerar för dagen vill jag inte ha en tränare som springer fram med skarpare bett eller en grammantygel, eller ska "hjälpa" mig att läxa upp min häst. Utan jag vill förstås ha en som tänker som jag, att fungerar det inte perfekt idag så är det inte hela världen. Vi provar igen en annan dag, hästar har också bra och dåliga dagar. :laugh:

Liknande trådar

Hundhälsa Längesen jag var inloggad här, men nu behöver jag höra från kunniga hundmänniskor. Min 11-åriga hund fick för två veckor sedan dra ut...
Svar
3
· Visningar
859
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 337
Senast: lilsan
·
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
865
Senast: WildWilma
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 493
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka