Toughest, nån som vart med?

Monifa

Trådstartare
Anmält mig till toughest 5 maj 2015 och tänkt om nån på Buke vart med på något OR innan? (typ tough Viking, superior race)

- hur la du upp kosten dagarna innan loppet?
- behöver man ha handskar?
- vad rekommenderar du att ha på dig? (Tajta kläder så man inte fastnar men långärmat? Linne? Sport bh? )
- övningar du rekommenderar att man lägger extra vikt på?

Berätta gärna lite mer runt det hela :)
 
Jag sprang Superior race i Stockholm i juni i år! Sjukt kul, var lite skeptisk innan till ifall jag skulle orka men det gjorde jag :)

Jag åt helt vanligt, såg till att äta ordentligt med frukost samma dag och dricka massor med vatten timmarna innan då det var så varmt. Kan rekommendera att dricka hela morgonen innan start, jag brukar vanligtvis vara väldigt känslig mot värme men klarade mig utan ens huvudvärk den här gången!

Jag sprang i Nike pro shorts den lite längre modellen som går till en dm över knät ungefär. Sen hade jag ett löst linne med sport bh under. Man blir ju skitig och får blåmärken och skrapsår oavsett vad man har på sig så ta det du är bekväm i tycker jag! Jag hatar att bli för varm så långärmat hade jag aldrig kunnat ha på mig. Skulle känt mig instängd.

Löpningen är det jag har tuffast med så där kunde jag lagt mer tid. Armstyrka behöver man också för att klättra i rep och ta sig över väggar :) annars är det mest rejält mer vilja och jävlar anamma! Alla som är något sånär tränade klarar sig igenom, det är liksom inte supersvårt eller ouppnåeligt på nåt sätt.

Fråga om du undrar nåt särskilt, svårt att bara skriva tycker jag.
 
Anmält mig till toughest 5 maj 2015 och tänkt om nån på Buke vart med på något OR innan? (typ tough Viking, superior race)

- hur la du upp kosten dagarna innan loppet?
- behöver man ha handskar?
- vad rekommenderar du att ha på dig? (Tajta kläder så man inte fastnar men långärmat? Linne? Sport bh? )
- övningar du rekommenderar att man lägger extra vikt på?

Berätta gärna lite mer runt det hela :)

Nu har jag bara deltagit i en väldigt mycket snällare version av Toughest, men var med på "riktiga" Toughest för att ta hand om skador...
Handskar är att föredra, både för grepp och skydd på en del av hindren. Tighta kläder som inte fastnar i hinder. Ur min synvinkel som plåstermänniska föredrog jag långärmat och långbyxor då det skyddar skrubbsår mycket bättre från lera, grus och skit (lättare att göra rent), men det är nog bara en smaksak. Det viktigaste är ändå att det sitter bekvämt och inte orsakar skav.
Övningar som stärker kring framförallt leder och såklart kondition. Så mångsidigt som möjligt och som vänjer kroppen vid en rejäl portion mjölksyra.

Vad gäller kosten säger jag bara vätska! Otroligt lätt att glömma, men ack så viktigt. Ät vad som känns bäst, så länge du får i dig tillräckligt med vätska. Både före och efter lopp


Stämningen på Toughest var på topp hela dagen, både bland deltagare, funktionärer och publik, så jag vågar nästan lova att det är en grymt rolig och galen dag du har att se fram emot nästa år! :D
Vilken stad ska du springa i?
 
@SandraW de är ju ganska snarlika, SR är 20 hinder och 10 km lång (lite därför jag valde bort det, borde bli längre intervaller mellan :D )

Kommer nog också köra på linne men blir nog långa byxor. Kände du efteråt att handskar hade vart en god ide? Vad sprang du i för skor? (Måste köpa nya då mina inte lämpar sig för hinderbana haha)

Är i rätt bra fysisk kondition men behöver lägga mer krut på ryggstyrka men har lite mindre än ett år på mig så har den inte blivit bättre till det ska jag fan börja samla frimärken istället.

@Eliine vad är det snällare loppet för något? :)
Kommer köra på långbyxor tror jag, vill inte störa mig på att shortsen glider upp (tränar vanligtvis i shorts och man får ju dra ner dom lite ibland så de inte försvinner)
Handskar är väll en sån sak jag funderat på. Har iof läderhud i händerna men återigen tråkigt om man fyller nävarna med blåsor.

Vatten ska jag tänka på! Är grymt dålig på det :o är super peppad!

Malmö 2 maj (skrev fel datum i första inlägget)
 
@Monifa
Jag saknade inte handskar, var så svettig och smutsig att jag hade bra grepp ändå haha. Jag sprang i typ Nike free-skor. Inte det bästa valet då jag trampade snett ett par gånger, nästa gång ska jag välja nåt som är lite stabilare!
 


[USER=22569]@Eliine
vad är det snällare loppet för något? :)
Kommer köra på långbyxor tror jag, vill inte störa mig på att shortsen glider upp (tränar vanligtvis i shorts och man får ju dra ner dom lite ibland så de inte försvinner)
Handskar är väll en sån sak jag funderat på. Har iof läderhud i händerna men återigen tråkigt om man fyller nävarna med blåsor.

Vatten ska jag tänka på! Är grymt dålig på det :o är super peppad!

Malmö 2 maj (skrev fel datum i första inlägget)[/USER]


En lokal version på drygt halva sträckan och mindre krävande hinder :)

Malmö går på Ribban nästa gång också gissar jag? Är grymt sugen på att åka ner och i alla fall titta nästa år (tror jag är för feg för att delta själv om jag inte vet med mig att jag kommer hinna träna massor)
 
@SandraW ah ja kanske är mer irriterande med handskar också? Om man får in smuts o grejer som nöter? Hmm känner att jag nog får bygga mig en hinderbana o testa :D

@Eliine ah okej :) japp det gör det. Klart du ska vara med :D kan vi ha ett Bukefalos lag ;)
 
Sprang Tough Mudder förra året (12 miles, c 21 hinder) och det enda jag skulle flagga för är att skorna blir paj, dv.v.s så leriga att tvätt till trots så kommer de vara fulla av småsten och skit, så många, inkl jag själv, väljer att slänga skorna efter lopp. Spring i gamla skor som passar, men leran.dödar de flesta fancy funktioner ändå.
 
@Stefffie Hm mitt problem är att jag har ett par easy tone som inte är jätte lämpliga att springa i :p blir väll till att ta gymskorna isf o köpa nya sådana sen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp