TPLO operation på oförsäkrad hund!

A

aenglah

Jag skrev en del trådar om min hund Zacha tidigare då den första veterinären inte alls verkade veta vad som felade min hund.

Diagnos blev ställd och hon opererades på Ultuna för 21 dagar sedan.
Vi håller på med rehab och hon blir sakta men säkert bättre.

Anledningen till att Zacha är/var oförsäkrad är att för 7 års sedan när jag köpte henne inte kunde få henne försäkrad i något bolag då hon är en amerikansk pitbullterrier. Försäkringsbolagen har ändrat sina policyn men jag har inte haft en tanke på det. Alla mina andra djur är försäkrade.

Jag förstog tämligen omgående att det skulle bli en kostsam historia men det gick absolut inte att få några konkreta prisuppgifter någonstans och jag kunde inte heller hitta några sådana uppgifter på nätet.
Tänkte därför ge er våran sammanställning på alla kostnader runt omkring. Än är inte listan komplett och vi har flera vändor kvar till Ultuna.

Albano tar 500 kr per gång för treadmilen och Ultuna tar 300 kr. På Albano är även tidsbegränsningen 45 min medan du får en timme uppbokad på Ultuna. Så det skiljer sig en hel del i pris mellan dem olika klinikerna.

VÅRA UTGIFTER HITTILLS

Täby Kyrkby veterinärpraktik 1920 kr
(knäledsartros, spondylos)

Täby Kyrkby veterinärklinik 100 kr
(recept)

SVA 700 kr
(borrelia/anaplasmos analys)

Bromma Kiropraktor 350 kr

Arninge Djurklinik 2200 kr
(korsbandsskada och ev. menisk)

Ultuna Smådjursklinik 2370 kr
(inför TPLO operation)

Ultuna Smådjursklinik 22470 kr
(TPLO operation)

Ultuna Rehab 550 kr

Ultuna Treadmil 5 ggrs klippkort 1500 kr

Antibiotika 570 kr

Metacam 430 kr

Seraquin x 2 680 kr

Litovet 330 kr

14 kg specialfoder (inköpspris) 605 kr

SLUTSUMMA 34 775 kr

BIL

4 x Ultuna 64 mil
1 x Arninge 4 mil
2 x Albano 13 mil
1 x Bromma 8 mil
5 x Täby Kyrkby 10 mil

SLUTSUMMA 83 mil
 
Sv: TPLO operation på oförsäkrad hund!

Tråkigt både med feldiagnoser som kostat pengar, och diagnosen. Men håller tummarna det går vägen.

Men bara nyfiken: SVA 700 kr (borrelia/anaplasmos analys) avrundade du det eller var det vad du fick betala? Jag gav nämligen 618 kr (fakturerat direkt från SVA) för exakt samma sak i februari, så undrade om de höjt så häftigt sen dess?
 
Sv: TPLO operation på oförsäkrad hund!

Feldiagnoser är inge kul.
Sedan så var vi ju på nästa klinik som låg hyffsat nära oss men dem gjorde ju såklart inte den operation som behövdes vilket gjorde att vi fick göra ytterligare ett nytt besök innan själva operationen blev av.

618 kr stämmer nog. Jag avrundade just den summan då fakturan för den ligger hos Ultuna i deras journal. tog med mig alla papper dit som jag hade och kom inte ihåg vad priset var exakt :)
Däremot var det en kompis som tog provet åt mig vilket gjorde att jag slapp klinikavgiften.

En av de kliniker jag varit hos ville ha 1800 kr för anaplasmos/borrelia prov. 400 kr i klinikavgift och 1200 kr för själva provet och då tar ju som sagt SVA endast 618 kr.

Frågan är om kostnaderna de tar ut är rimliga? Hur kan det skilja sig så i pris?
Som det är idag är inga kostnader offentliga i princip vilket gör att man som djurägare inte har den minsta aning om att det kan skilja 1000 kr mellan den kliniken och kliniken 2 mil bort.
 
Sv: TPLO operation på oförsäkrad hund!

Oj, jag ger 250 kr för ett blodprov hos min hemmavet. Både när vi tog sköldkörtelprov och anaplasma/borreliaprovet. (Och 200 kr i klinikavgift, fast inte om jag kommer in bara för att ta ett prov)
 
Sv: TPLO operation på oförsäkrad hund!

Jag har även fått kontakt med en jättetrevlig kvinna som också gjort exakt samma operation som våran hund.
Korsbandet helt av men ingen meniskus skada.

Hennes hund lämnades in dagen innan operation på en torsdag och fick åka hem på måndagen sedan. Operationen gjordes på Strömsholm och kostade 31100 kr.

Medan min hund med exakt samma skada lämnades in samma dag som operationen på onsdagen och fick åka hem på torsdagen. (Det var jag som ville ha hem henne fortast möjligt då hon i sitt sjuåriga liv aldrig suttit i bur innan och lider av klaustrofobi.) Våran nota gick då på 22 470 kr. Däremot röntgades hennes hund samma dag som operation så man kan plusa på mitt besök som gjordes innan operation 2370 kr.

Skillnaden är ändå rätt stor 6260 kr.
 
Sv: TPLO operation på oförsäkrad hund!

Och den kommer påverka ännu mer nu iom att Agria satt ett maxtax just för knäledsop, vilket gör att man får stå för en stor del av kostnaden själv vid just TPLO.. =/
 
Sv: TPLO operation på oförsäkrad hund!

Oj, jag ger 250 kr för ett blodprov hos min hemmavet. Både när vi tog sköldkörtelprov och anaplasma/borreliaprovet. (Och 200 kr i klinikavgift, fast inte om jag kommer in bara för att ta ett prov)

En sådan veterinär skulle jag behöva hitta. När jag berättade för kompisen att de villa ha 1800 sa hon bara kom hit med henne. Hon gjorde även en infektionsbild på henne gratis. Vissa kompisar skall man hålla hårt i.

Jag måste säga att när jag sitter och jämför mina hästars försäkringsvillkor med hundarnas så blir jag mörkrädd det är ju sjukt stor skillnad!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: TPLO operation på oförsäkrad hund!

Skillnaden är ändå rätt stor 6260 kr.

Var det en större hund? Mängden narkospreparat är ju kroppsviktsrelaterat och narkos är väldans dyrt.

Men visst är det kostsamt med operationer. Och det kan bli kostsamt även om man har försäkring och hunden är äldre. Veterinärkostnaderna när min hund blev biten uppgick till knappt 45000 kr och då betalade försäkringsbolaget endast 10000 kr.

Men om man vänder på det här med kostnaderna så är ändå djurvård förhållandevis billigt. Min sambo jobbar inom humanvården och han var övertygad om att det skulle kosta över 100000 kr för hundens vård (hon låg inlagd nästan två veckor). Han blev lättad över att det "bara" kostade 45000 kr. Uppenbarligen blir det mycket billigare utan landstinget och tusen olika upphandlingsavtal, påslag och dylikt. ;)
 
Sv: TPLO operation på oförsäkrad hund!

Skulle vara spännande om man när man varit på sjukhusbesök fick ett kvitto på de verkliga kostnaderna med raderna längst ner på kvittot:

*Redan betalt via dig själv och andra genom skatten: xxxxx kr,
*Betalt av dig idag: 300kr

:D

Skulle kanske få upp ögonen för vad vården vi får faktiskt kostar.
 
Sv: TPLO operation på oförsäkrad hund!

Var hennes hund försäkrad? Det är nämligen så att klinikerna ofta debiterar mer för en försäkrad hund än en oförsäkrad.... tyvärr om man nu ska säga det... det är ju därför försäkringspremierna skjuter i höjden...
Varför ska det kosta mer om man har hunden försäkrad liksom?
 
Sv: TPLO operation på oförsäkrad hund!

Det där med separat prislista för försäkrad resp oförsäkrad har jag hört gång på gång, men aldrig någonsin upplevt själv, varken på häst eller hund. Utan X kostar Y oavsett. Det som däremot - på ägarens önskemål - kan göras med oförsäkrad är att ge mindre/'sämre' vård pga ekonomiska skäl, t ex prova gipsa istället för att operera, prova allmänbehandling innan spruta leder (på häst) etc.

Men inga skillnader alls i pris, möjligen insats.

Men prisjämförelsen i tråden, så det känns ganska självklart att det ena exemplet är dyrare, där har hunden legat inne fyra dygn, i det andra ex bara över natten. Vårddygn påverkar. Och det kan ju varit så att något tillstötte, som dels gjorde att hunden blev kvar fler dygn, dels krävde undersökningar. Det är inte alltid det uttalas att de på hunden som är kvar för obeservation tagit etxra blodprov osv.

Så, går inte säga något alls om prisskillnaden utan att veta exakt vad som ingår i den och varför den ena hunden låg tre dygn mer än den andra. Det förkarar nämligen prisskillnaden, spec som det inkluderade över helg. 6000 kr försvinner i ett nafs då. Så det som känns relevant om man ska jämföra är VARFÖR den ena hunden låg 3 dygn 'till'. Är det standard för den kliniken vid dylika op? Tillstötte något?

Normalt så vill ju klinikerna inte hålla hundar längre än nödvändigt, både för sin egen skull, hundens och inte minst djurägaren.
 
Sv: TPLO operation på oförsäkrad hund!

Hennes hund var inte heller försäkrad. Det skiljer 7 kg mellan hennes och min hund.

Att hennes hund låg inne fler nätter var inte pga komplikationer utan allt fortlöpte som det skulle.
Jag vet att klinikerna gärna har hunden för observation efter en TPLO operation i några dygn.

Men jag kände att min hund skulle må mkt bättre av att vara hemma. Jag blev sjukskriven pga foglossning precis innan hon opererades vilket gjorde att jag hade möjlighet att ge henne den omsorg hon behövde hemma.
 
Sv: TPLO operation på oförsäkrad hund!

Och den kommer påverka ännu mer nu iom att Agria satt ett maxtax just för knäledsop, vilket gör att man får stå för en stor del av kostnaden själv vid just TPLO.. =/

Usch ja, har precis skrivit om det ute på forumet.
Helt galet och skrämmande att dom satt 15.000kr som maxbelopp för
korsbandsop. Min hanhund är opererad i båda sina knän a 20.000kr
per knä. Det hade aldrig gått om agria haft dom villkoren då
operationerna gjordes. Jag hade inte fått fram dom pengarna.
 
Sv: TPLO operation på oförsäkrad hund!

min hund slet av sig sitt korsband och gjorde en tplo operation,. allt gick typ på försäkringen flör mig som tur var, även sjukgymnastiken efterråt.. sen att operationen inte gick bra å hon avbelastar sitt knä hela tiden vilket gör att hon får ont i ryggen lite då å då... å sen att allt detta plus annat (enligt mig) har nu gjort så hon fick elepsi bara för några veckor sedan, emn hon har aldrig klagat iochj ag masserar henne i förebyggande varje dag och att jag går till osteopat (som hjälpt henne mer än någon vet kunnat), så får hon lite litozin å sånt mot lederna. som sagt har hon aldrig klagat och har en hyvelns bra och glad hund!
hoppas din hund operation går mkt bättre än min stackars hunds!
 
Sv: TPLO operation på oförsäkrad hund!

Vad tråkigt att operationen inte hjälpte din hund.

Zacha är i princip ohalt i "skritt" nu. Belastar benet bra i alla gångarter men markerar vid snabbare takt än "skritt".

Jag ger henne specialmat med mkt Omega 3 fetter. Sedan får hon 3 tabletter Seraquin och en matsked Litovet varje dag.
Rimadyl ges i perioder det beror helt på matglädjen och hur magen funkar. Hon har ju tidigare haft fritillgång på mat och har lite svårt att anpassa sin mage till dem nya rutinerna med två ggr om dagen.

15.000 kr låter som en extremt låggräns för korsbandsskador. Alla jag har pratat med som gjort en TPLO operation har fått betala över 30.000 kr för operation + eftervård.

Man får helt enkelt vara rik om man skall äga hund idag.
 
Sv: TPLO operation på oförsäkrad hund!

Jag har helt missat den här tråden!

Har själv en knäopererad flatcoated retriever. Det är två år sedan korsbanden blev opererade(TTA) och ett och ett halvt år sedan de fixade menisken i ena knät.

Vi tycks ha billigare priser här i Finland. Korsbandsoperationerna var ca 12000kr/ben. + röntgen och dyligt då..
 
Sv: TPLO operation på oförsäkrad hund!

Var hennes hund försäkrad? Det är nämligen så att klinikerna ofta debiterar mer för en försäkrad hund än en oförsäkrad.... tyvärr om man nu ska säga det... det är ju därför försäkringspremierna skjuter i höjden...
Varför ska det kosta mer om man har hunden försäkrad liksom?
O så var det det där med bevis till skillnad mot tyckanden o tro.
 
Sv: TPLO operation på oförsäkrad hund!

Jag har helt missat den här tråden!

Har själv en knäopererad flatcoated retriever. Det är två år sedan korsbanden blev opererade(TTA) och ett och ett halvt år sedan de fixade menisken i ena knät.

Vi tycks ha billigare priser här i Finland. Korsbandsoperationerna var ca 12000kr/ben. + röntgen och dyligt då..

Men prisskillnaden är ju pga valet av operationsteknik? TS har gjort en TPLO, du har gjort en TTA?
 
Sv: TPLO operation på oförsäkrad hund!

eh? Vad vet du om vad jag har för "bevis"? Du kanske borde leva som du lär?
Eftersom frågan varit uppe tidigare utan att bevis presterats så antar jag att inga finns.
Vad gäller att leva som man lär så gör jag det så gott jag kan, gör du?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp