Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vet inte, men såg senast idag en som red med halsring på tävling.
Nej, endast utrusting uppräknad i tr är tillåtet...
Det verkar som att alla de som svarat i tråden borde gå in och plugga lite på vad som egentligen står i TR.
och hon hade det gdk fr ÖD![]()
Jag är hoppdomare.....
har rätt bra koll på TR
citerar TR "alla slags hjälptyglar är förbjudna med undantag för martingal med löpande ringar" på framridning får man dock ha alla hjälptyglar...
en halsring är enlig mig en hjälptygel. Det enda som står är att sadling och betsling är i princip fri, dit räknas enligt mig INTE halsring, utan som det står sadel och betsling.... Det håller nog även dom flesta överdomare med om. Och ländtäcke är inte tillåtet om det nu inte skulle vara extrema förutsättningar som tex spöregn = överdomaren ger tillåtelse , det är samma som att ryttare får rida med regnjacka. Det är du som ska vara försiktig, rätt som det är tror folk på vad du skriver och kanske blir uteslutna eller ålagda böter för något du vräkt ur dig...
Det är ju bara rent larv att påstå att en halsring är en hjälptygel.
jag är också ganska säker på att man inte får tävla med ridtäcke, förutom om ÖD tillåtit det.
Ang, halsrem, så tycker jag varken att det kan klassas som en hjälptygel (visserligen hjälper det ryttaren, men den påverkar ju inte hästen) , men inte heller som "fri sadling och betsling" .