Sv: TR fråga

menade du en halsring att hålla i? om du har en martingall på fast spänner den så den inte inverkar så kan du ju hålla i den halsringen. Eller en förbygel med litet handtag kanske?

mvh anna

Jag har då tävlat med halsring utan att det har varit några problem, har de ändrat det i TR så måste det ha skett nyligen för senast förra året red jag med halsring.

Var inte tillåtet förra året heller, men många överdomare ser ju genom fingrarna när det är något som inte ger fördel under tävlingen det gäller.. Man kan ju dock ha otur om det är någon petig överdomare.... och som skrivits här ovanför en martingal är ju alltid tillåten så i nödfall har man ju den lösningen.

Nej, endast utrusting uppräknad i tr är tillåtet...

Snälla svara inte på sådana här inlägg om man inte vet vad som gäller.

JA DU FÅR HA HALSRING.

Det är bara rent skitsnack att det skulle vara förbjudet enligt TR.

I TR hoppning gäller ingen "uppräkning" av någon utrustning tvärtom, första raden i hästens utrustning i TR III hoppning lyder.

Sadling och betsling är i stort sett fri, den enda begränsning som sedan kommer till är ungefär att utrustningen inte får skada hästen, och att hjälptyglar förutom martingal inte får användas. Du får i stort sett ha precis vad du vill på hästen, känner du för att ha ländtäcke på när du startar får du det, vill du ha halskrage på hästen får du ha det :angel:, det finns som sagt inga begränsningar alls i stort sett.

Det finns inte en enda pinal uppräknad om vad som får användas eller inte.

Det verkar som att alla de som svarat i tråden borde gå in och plugga lite på vad som egentligen står i TR.

Det verkar som att alla de som svarat i tråden borde gå in och plugga lite på vad som egentligen står i TR.

Det kan jag hålla med om :o
Värsta är att man blir lite lat när man hållit på i några år, man vet ju "typ" vad som gäller.

Jag är hoppdomare.....
har rätt bra koll på TR

citerar TR "alla slags hjälptyglar är förbjudna med undantag för martingal med löpande ringar" på framridning får man dock ha alla hjälptyglar...
en halsring är enlig mig en hjälptygel. Det enda som står är att sadling och betsling är i princip fri, dit räknas enligt mig INTE halsring, utan som det står sadel och betsling.... Det håller nog även dom flesta överdomare med om. Och ländtäcke är inte tillåtet om det nu inte skulle vara extrema förutsättningar som tex spöregn = överdomaren ger tillåtelse , det är samma som att ryttare får rida med regnjacka. Det är du som ska vara försiktig, rätt som det är tror folk på vad du skriver och kanske blir uteslutna eller ålagda böter för något du vräkt ur dig...

Jag är hoppdomare.....
har rätt bra koll på TR

citerar TR "alla slags hjälptyglar är förbjudna med undantag för martingal med löpande ringar" på framridning får man dock ha alla hjälptyglar...
en halsring är enlig mig en hjälptygel. Det enda som står är att sadling och betsling är i princip fri, dit räknas enligt mig INTE halsring, utan som det står sadel och betsling.... Det håller nog även dom flesta överdomare med om. Och ländtäcke är inte tillåtet om det nu inte skulle vara extrema förutsättningar som tex spöregn = överdomaren ger tillåtelse , det är samma som att ryttare får rida med regnjacka. Det är du som ska vara försiktig, rätt som det är tror folk på vad du skriver och kanske blir uteslutna eller ålagda böter för något du vräkt ur dig...

Uppenbarligen inte så bra koll, tyvärr allt för vanligt bland de som borde ha det nämligen många domare.

Det du gör just nu är skapar egna regler enligt ditt eget tycke och tolkning något som ABSOLUT inte får förekomma hos domarna. Nu vill jag att du hittar stöd för dina uppgifter NÅGONSTANS i texten i TR.
Kan som information meddela att det jag tog upp kommer som svar från "högsta" instans (på ridsportsförbundet), och diskutionen väcktes just av en domare som precis som du inte har koll på vad som verkligen gäller utan skapade egna regler. Så nu vill jag veta exakt var du finner stöd i TR för din uppfattning om vad som får bäras eller inte.

Glömde en bit, nu får du väl ändå ge dig om du tolkar en halsring som en hjälptygel, det var bara det mest dumma och korkade jag någonsin hört, på vilket sätt skulle halsringen inverka på hästen ?
Du visar verkligen hur inkompetent du är med en sådan kommentar, försök du få igenom det genom diciplinnämnden så kommer du få höra dem skratta väldigt mkt åt dig, sedan lär du inte verka som domare någon mer gång.

Senast ändrad:

Hur får man det till att en halsring (ex stigläder man sätter runt halsen för att hålla sig i, som inte påverkar hästen det minsta) till en hjälptygel:confused: (hälptygel för mig = graman och liknande)
I sådana fall borde man ju inte få rida med halsring på kvalites och liknande unghästtester (om det räknas som hjälptygel), men det FÅR MAN. Därimot är Martingal (som också räknas som hjälptygel) förbjudet där.
Det är ju bara rent larv att påstå att en halsring är en hjälptygel.

Senast ändrad av en moderator:

Det är ju bara rent larv att påstå att en halsring är en hjälptygel.

Det måste jag också hålla med om. Är halsring en hjälptygel så borde ju också bla. bröstor fall in under den kategorin också...

Bara för att man är hoppdomare innebär inte det att man har full koll.
Har själv råkat ut för en domare som inte hade koll på Tr trots att vi påpekade om att vi läst i TR om rätt betsling på ponnyn.
Fick betsla om knappa 2 minuter innan start och detta stressade upp framförallt dottern som startade sin första start övht och de vägrade ut sig.

Visade sig sen efter starten att överdomaren hade haft fel,och inte ens en ursäkt fick vi för det..:mad:

Det är överdomarens uppgift att ha koll på utrustning, jag är inte överdomare, men jag vet att diskussioner om halsremmar och andra specialgrejor uppkommit många gånger och överdomarna har ofta avrått från att ha det eftersom det kan komma in protester och då kan det bli stora problem... Jag kan hålla med om att en halsrem kanske inte direkt kan ses som en hjälptygel... men varför har man en halsrem? du behöver ju uppenbarligen hjälp av den om du inte klarar dig utan den...
Bara för att du inte tolkar det som en hjälptygel betyder ju inte att en nitisk överdomare inte kan göra det. Det finns många gråzoner vad gäller TR och jag rekomenderar att man kollar med den aktuella överdomaren på tävlingen vad dom tycker för att undvika problem.
dessutom disiplinnämden går i princip alltid med på överdomarens beslut om det nu skulle komma så högt...

Det är inte alls upp till var överdomare att tolka som de vill, det finns en högre instans som sköter det och det är bara för överdomaren att rätta sig efter deras tolkning. Om en överdomare stoppar en ryttare på felaktiga grunder och ryttaren går vidare med det så är det faktiskt så i rena TR frågor att det är överdomaren som åker på det, har faktiskt hänt flera gånger. Det finns ett säger ett ställe att fråga för att få det korrekta svaret och det är inte hos enskilda överdomare utan det är just i högsta instansen. Just angående halsring så har jag ställt frågan rakt ut (tog det i samband med att jag ställde frågan om en domare verkligen får kräva långarmad skjorta som varit på diskution här inne vilket de INTE får utan de kan endast kräva reglementsenlig klädel, släpper de kavajtvånget så gäller det alla som är reglementsenligt klädda under = tröja/skjorta med krage eller polotröja oavsett om den så är utan arm finns ingen definition av om det måste finnas eller ej (bara en parantes som vissa domare fått för sig och alltså har helt fel)) svaret från dem är att halsring är fullt tillåtet ingen som helst gråzon.

Vet du över huvudtaget vad en hjälptygel är ? Verkar inte så, en hjälptygel är något som genom sin inverkan på hästen hjälper ryttaren att kontrollera den. En halsring har ingen som hellst inverkan på hästen och kan aldrig någonsin fås till att vara en hjälptygel. En halsring är en säkerhetsdetalj precis som en sadelrem vilket också är fullt tillåtet tom inom dressyren.
Tyvärr märker man allt för ofta när man kommer ut till småställen som använder orutinerade domare att de har de mest egendomliga egna tolkningar som inte alls är förankrade i TR. TR har faktiskt inga gråzoner utan då handlar det bara om att den människa som läser det inte förstår vad som menas, är något oklart ställ frågan direkt till de som har hand om det på ridsportsförbundet så slipper ni represalier i efterhand för att ni fattat felaktiga beslut, jag är djupt tacksam att vi har några mkt rutinerade domare här ner som är mkt frekvent använda så att man slipper drabbas av inkompetenta domare så ofta.

jag är också ganska säker på att man inte får tävla med ridtäcke, förutom om ÖD tillåtit det.

Ang, halsrem, så tycker jag varken att det kan klassas som en hjälptygel (visserligen hjälper det ryttaren, men den påverkar ju inte hästen) , men inte heller som "fri sadling och betsling" .

jag är också ganska säker på att man inte får tävla med ridtäcke, förutom om ÖD tillåtit det.

Ang, halsrem, så tycker jag varken att det kan klassas som en hjälptygel (visserligen hjälper det ryttaren, men den påverkar ju inte hästen) , men inte heller som "fri sadling och betsling" .

På vilket sätt är det svårt att förstå att dessa uppgifter kommer från ridsportsförbundet ? Maila själv iväg en fråga till den ansvariga för TR frågor så får ni svaret svart på vitt. Tro skall man göra i kyrkan och inte när det gäller vad som gäller enligt ett tävlingsreglement.

Gällande ridtäcke så baserar jag det på de tillfällen som olika överdomare har gett tillåtelse att rida med det på vid dåligt väder, och om det inte fanns några förbud mot det, så borde det ju inte ges en särskild tillåtelse vid vissa tillfällen. Och jovisst kan det finnas domare som inte har koll på TR till punkt och pricka, men det är väl klart att man tror på det överdomaren säger om man själv inte vet säkert vad som gäller.

jo men uppenbarligen står det ju inget specifikt om just halsrem, jag sa varken att jag tror det är tillåtet eller ej, utan bara att jag tycker inte man kan klassa det som en hjälptygel, men tycker inte heller det hamnar under fri betsling och sadling
Därmed inte sagt att jag TROR (för jo, man får tro saker..detta är ett diskussionsforum, att man sen påstår sig VETA någonting utan baserat på fakta är en helt annan sak) att det är otillåtet.

Sen för övrigt tycker jag att man kan föra en diskussion utan att kalla folk inkompetenta.

Liknande trådar

Dressyr Nu är jag och hästen anmälda till vår alldeles första tävling tillsammans! Hästen har aldrig tävlat och jag har inte tävlat sen 2007! I...
Svar
7
· Visningar
985
Senast: fio
·
Dressyr Nu har nya TR kommit. Ser fram emot att tävla utan nosgrimma (om han vill vara tävlingshäst). Och jag ser fram emot att döma fler... 4 5 6
Svar
103
· Visningar
6 769
Senast: sweep
·
Utrustning hej! är veredus pro jump ll bakskydd tillåtna i hoppning för storhäst på 8 år, och isf i vilka klasser? behöver hjälp att tolka tr😊🙈
Svar
2
· Visningar
398
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Mark up-versionerna av gemensamma TR I, TR II i dressyr och TR III i hoppning, som gäller från och med 1 januari 2025, finns nu publicerade.
Svar
0
· Visningar
265
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka