Trä ätning = olat?

RebeccaSymfoni

Trådstartare
Trä ätning = olat?

Jag sökte på google för att jag inte hittade något om det här på buke och då fick jag fram:

Träätning
Hästar som äter på staket eller stallinredning är inte speciellt sällsynta. Orsaken tros vara tandbesvär, mag- och tarmparasiter samt mineralbrist. Men den vanligaste orsaken är troligen att hästen är uttråkad, nervös eller får för lite motion.

Behandling: Ta reda på orsaken så borde problemet lösa sig.
Vill man inte ta reda på orsaken så kan man åtgärda problemet genom att sätta eltråd över staketet, sätta upp plåt på utsatta ställen i stallet och lägga in grenar och kvistar i hagen så att hästarna kan äta på dem istället. Men bäst är givetvis att hitta orsaken och sedan åtgärda den.

Jag brukar smörja på tjära då brkuar dem låta bli att äta stall inredning.
Skulle ni gör på annat sätt?

Sv: Trä ätning = olat?

Om min pålle skulle börja äta på träet i boxen eller i hagen skulle jag nog välja det första alternativet, dvs ta reda på orsaken.

I mitt stall har vi en häst som äter på boxplankorna. Han står på spån och motioneras inte så mycket. Jag kan tänka mig att i ett sådant fall så har hästen för lite att göra för att trivas. Min häst står på halm och har ju alltid något annat än boxplankorna att pilla med.. Jag tycker att det är bättre att ta reda på varför istället för att låsa ännu ett beteende som hästen försöker visa något med.

håller med Poni_Tail helt, bättre att ta reda på det, min ponny gjorde det när vi köpte hon men hon var uttråkad och jag hade hon ensam i 3 veckor :(
men hon fick halm och kvistar i hagen, nu 1½ år senare har hon fortfarande halm och kvistar i hagen, eller träd som vi huggen (asp tror jag det är) hästar ska gilla det, sen har dom mycket skog även i vinterhagen för att kunna gå och äta rötter m.m. så håller hästen på bättre att kanske motionera mer, skaffa leksak i boxen är ju en billig lösning om hästen gilalr den ;)

En häst som biter gör ju oftast det för att den är sysslolös. Jag skulle se till att hästen hade grovfoder hela natten, grenar att bita på osv.

Kan ju vara understimulering också, min förra häst kunde sätta igång och bita staketstolpar i hagen vid viloperioder. Detta var föera år sedan, misstänker att hon då inte hade tillgång till mat i hagen så det hade nog kunnat 'botas' med grovfoder i hagen.

Denna häst motioneras bara när dess medryttare 1-2 dagar i veckan är ute och hon får brist på miniraler och hon är extremt uttråkad.
Och nu vart ägaren sur då jag målade på den plankan hon gnager på med lite tjära.
Men hästen äter på boxen så fort den inte får som den vill med maten då hon även biter på hästkompisar.

Och jag vill inte att min 2åring ska lära sig trä ätning för jag vill inte att hon ska få några olater.

Har hästen grovfoder i boxen? Halm och höet är slut?

Tror inte din häst tar efter om den har andra saker att välja på (äta)

Hästen får inte så mycket hö 2-3kg per mål då hon tycker att hon är "tjock" enligt ägaren och hon äter rätt snabt.
Hästen står på halm men står häldre och äter inredning

Jag skulle inte smörja på något utan ta reda på orsaken och åtgärda den.
Att äta på trä smittar inte, inte heller boxvandring, vävning eller krubbbitning. Orsaken till att flera i samma stall kan utveckla dessa ovanor beror på fel i stallmiljön, utevistelsen, fodringar och motionen ur hästens synvinkel. Det kan också bero på inre stress hos hästen, det finns hästar som börjar krubbita på sommarbete.
Mina hästar har ätit på trä vid ett tillfälle och det var när aspbarkspelletsen var slut hos tillverkaren, jag började ge aspbarkspellets när min förra häst knaprade på trä och hon slutade efter några dagars giva.
Jag har tyvärr ingen möjlighet att lägga in asp i hagen så därför har jag valt att ge aspbarkspellets istället.

Är det ditt stall?
Såfall skulle jag smörja på anti bit. Förutsatt att hästen har grovfoder att tugga på, och den hade ju halm åtminstonde.
Du kankse kan lägga in lite kvistar och grenar till den? Om det är ok för ägaren, är ju trots allt hennes häst :/

Är det inte ditt stall så är det ju inte rikigt ditt beslut att gå och smeta på tjära, men stallägaren borde ju bli glad?

Svårt det där...

träätning är inte ”klassiskt” stereotypie utan ett naturligt beteende som riktas mot fel föremål. Träätning i sig är inget onaturligt då bark och kvistar är en naturlig, om även mindre, del av hästens diet. Då träbitningen riktas mot t.ex. stallinredning och staket indikerar detta sysslolöshet, stress eller nervositet. Det finns även rapporter om att träätning kan uppstå vid en
för låg fiberhalt i foderstaten (Redbo et al., 1998).

Enligt McGreevy (2004) saknar vi dock fullständig förståelse av beteendet, varvid begreppet ”onaturligt beteende” bör användas med försiktighet då man talar om träätning. Det finns rapporter om att frekvensen av träätning ökar
vid kallt och fuktigt väder, vilket har förklarats med att antingen är trä mjukare och mer aptitligt då det är fuktigt, eller så orsakar vädret mer stress hos hästen (Lewis, 1995). Beteendet är intensivast under sen natt och tidig morgon (Krzak et al., 1991).

De enda brister man har kunnat konstatera hos hästar som ägnar sig åt att äta, tugga eller slicka på konstiga saker är protein- och fiberbrist (Lewis, 1995). Salt-, mineral- eller vitaminbrist har ej kunnat sammankopplas med träätande eller andra onormala ätbeteenden (Lewis, 1995).
Då fodret har en struktur som kräver mindre tuggande, t.ex. vid utfodring med spätt eller pelleterat grovfoder eller vid stora givor kraftfoder och små givor grovfoder, ökar träätandet (Lewis, 1995).

Enligt Frape (1998) är en ökad frekvens av träätning förknippat med lägre pH i
blindtarmsinnehållet samt högre andel propionat i de flyktiga fettsyrorna. En foderstat innehållande lite grovfoder och mycket kraftfoder ökar andelen propionat (Frape, 1998).
Lewis (1995) föreslår att träätande kan inhiberas genom att sågspån blandas i kraftfodergivan, men påpekar även att det är mer praktiskt att istället öka andelen grovfoder och minska andelen kraftfoder i foderstaten.
Då hästen släpper det mesta av det sönderbitna träet är beteendet oftast ofarligt och framkallar inga problem med mag-tarmkanalen. Vid enstaka tillfällen kan stickor orsaka skada i munhålan,
eller framkalla inpackning i tarmen (Lewis, 1995). Det finns dock indikationer på att träätning kan föregå krubbitning (Lewis, 1995), vilket gör det till ett beteende vars bakomliggande orsaker bör åtgärdas. Att endast förhindra beteendet åtgärdar inte frustrationen.
KÄLLA: SLU

Intressant!

Jag skulle vilja tillägga också att hästar gör som andra hästar gör...! Mina hästar var inga trä-ätare men så fick vi in en kuse i stallet som första natten knaprade i sig valda delar av boxinredningen. Natten efter hade mina hästar gjort detsamma!

Om dom nu blev stressade av honom och hans beteende eller om dom helt enkelt upptäckte att "vad fan - SÅDÄR kan man ju göra!" det är förstås svårt att säga. Tilläggas bör att alla hästarna stod på halm, så brist på grovfoder var det i alla fall inte.

Forskning från SLU har också visat att träätning ökar vid minusgrader. Något som jag tror de flesta stallägare noterat. Varför är dock inte klarlagt.
Men att äta trä är ju inget onatruligt, hästar gnager och äter ju på kvistar och trä ute även om de har hö i hagen. Särskilt om man har aspar på våren.
Vi hade tre hästar som i princip kapade 3 fullstora aspar med sin gnagning på våren.

Jag ser det som en självklarhet att hästar ska ha möjlighet att gnaga på trä i hagen. De äter bark av asp, al och annat...

Ser till att de har en stock att gnaga på så har de lite att göra, samma sak i boxen(om hon nu skulle stå i en). Tycker det är konstigare med folk som beklagar sig över "stolpbitning" så tittar man i hagen - där finns... ingenting...

I förra stallet jag stod med min häst gnaggde hon på boxvägarna om vintern. Tror inte det berode så mycket på att det blev kallare, mer på att de ofta var ute kortare tid och i en ganska lerig hage. Blev dessutom värre när hon var tvungen att stå inne någon dag. Stod där också på spån.

Nu står vi i ett stall med halm och stora hagar, där hon dessutom är ute längre tid. Hon har nu halm mage, men är gladare och biter inte mer. :)

Min häst slutade gnaga trä när hon fick tillräckligt med grovfoder så hennes tuggbehov tillgodosågs.

Nej, äta trä är ingen olat utan något synnerligen naturligt för en häst att göra, fr a under den kalla årstiden. Tänk efter vad djur i natur har för föda att välja på.

LIA

Min häst började äta på väggarna när hon stallades upp, fick bara gå ute 8-15 som de andra hästarna.
Började att ha ute henne längre, till 19-20, sen dess har hon inte rört väggarna.
Antagligen så har hon aldrig rört staketen heller (hon är rädd för dom, och dom är hela ;)).

Min häst har ätit på väggarna när hon nu under en period haft en allergisk reaktion som orsakat mycket klåda och förmodligen stress av att det kliar hela tiden. Åt just inget trä innan detta, står på halm och får mycket hö varje natt. Är ute mellan 8:30-18 varje dag i gräshagar och rids och tränas regelbundet.

Jag smörjer in alla hörn som sticker ut med trä tjära i förebyggande syfte.
Sen ser jag till att min häst har tillräkligt med foder/Mineraler/Vitaminer/Salt och halm + att jag lägger ut morötter runt om i halmen. det inte hästen hittar hittar grisen! hihi
Sen lägger jag ut en Asp i hagen så dom kan äta på. Mina är ute från 7 till 20 på vintern när det är kallt annars dygnet runt.
Mina har inte ätit på trä än förens i förrgår. Men då var ja där med tjäran.

Undra varför hon åt??? hm :confused: nån fundering????

Ja tror ja vet! Det är dax för avmaskning så det kan vara det som gör att hon gnagde på inredningen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka