Träckprov...

_Yggdrasil_

Trådstartare
Har beslutat att jag ska ta ett träckprov på mina hästar... Och har lite frågor...

Kan man beställa förpackningar till träckprov någonstans???
När ska man ta träckprov???
Om man tagit träckprov och det visar sig att det finns mycket mask vad ska man göra då???
Hur ofta ska man ta träckprov???
Måste bajsarna va pin färska eller kan man ta sånna som legat i boxen över natten???
Vad kostar det att göra träckprov???

Hoppas nån kan hjälpa mig:)

Sv: Träckprov...

Bra beslut du gjort :).

Ja du kan köpa förpackning på granngården har jag för mig. Själv köper jag ett stort kuvert som är lite tjockare och lägger ner träcken i en liten påse som man stänger med en remsa upptill bara.

Träckprovet skickar jag in i slutet av april eftersom min häst åker på bete i maj nångång. Dom flesta gör ju träckproven nu på våren.

När man får svaret kan man ringa till laboratoriet och höra sig för vad som är att rekomendera att avmaska med. Du kan läsa mycket om dom olika medlena på internet.

Jag tar träckprov en gång om året, nu på våren. Om inget annat händer vill säga.

Jag gör så att jag tar tre träckbollar som han bajsar ut under frukosten. Har tur som har en häst som bajsar innan han går ut varje morgon :).

Jag tror kostnaden skiljer sig lite från dom olika laboratorierna. Jag skickade in mitt till Vidi Lab förra året om jag inte minns fel. Kostade runt 400:- tror jag. Är inte helt säker.

Måste bara berätta en kul grej :D.

Förra året köpte jag kuvertet, frimärken och plastfickan med remsa innan så jag kunde skicka det direkt när jag plockat upp träcken.

Jag visste inte riktigt hur många frimärken som skulle behövas så jag frågade tjejen vad tre hästbajsbollar kunde tänkas väga och hur många frimärken det blev :D. Hon skrattade och trodde jag skämtade. Jag berättade att man skickar in bajset för prov och hon var aldeles :eek:. Som jag skrattade när jag gick ut.

Det finns "alltiett" förpackningar att köpa på apoteket. Kostar c:a 250 kr. I förpacknngen står precis hur man skall göra och en del tips och råd. Träckprov skall tas i april/maj och sedan upprepas enl schema som står i förpackningen. Svar kommer med e-post, fax eller brev. Det är bra om flera (alla) hästar i stallet testas.

:rofl: :rofl: har kollat på Vidilabs hemsida och såg att det fanns många olika träckprov man kan ta... Vad ska man ta??? 501 är väll nån slags rutinkoll... Men om man aldrig kollat sina hästar kanske man ska ta nått annat??

Jag har köpt träckprovet på apoteket. Det går bra att beställa på vilket apotek som helst. det kostade inkl analys 280:-. Instruktionerna är enkla och lätta att förstå. har för mig att jag såg dessa på Granngården för nån månad sen och att det var några tior billigare. fördelen med apoteket är att de kan beställa allt som djurapoteket har till sig. Det finns i Trollhättan närmast mig. jag ska ta ett träckprov i början på veckan och skicka in för första gången. Har bara hört bra om detta av hästägarkompisar. Det heter "Kolla masken"
lolly

Oki apoteket tänkte jag inte på men det låter ju bra. Själv använder jag nog Vidilab i år igen.

Jag valde 501 men om du ska göra det vet jag inte. Ring dit och hör vet ja. Själv ska jag fylla i en extra sak denna gången så jag måste nog ringa o höra med dom var jag ska fylla i det. Måste ju bli rätt :).

Ville inte låta tjatig men...
Glöm inte bandmask - ta ett blodprov och kolla om hästen har bandmask. Fråga din veterinär om provet - det kostar ca. 200:- Svaret man får kommer tillsammans med behandlingsrek. Smidigt och pålitligt.

Zebung skrev:
Ville inte låta tjatig men...
Glöm inte bandmask - ta ett blodprov och kolla om hästen har bandmask. Fråga din veterinär om provet - det kostar ca. 200:- Svaret man får kommer tillsammans med behandlingsrek. Smidigt och pålitligt.

Det var det jag tänkte göra detta året. Men är inte det bara att göra som vanligt och fylla i pappret att man vill ha särskild bandmaskskoll från Vidilab?

Eller det måste tas via vet?

Det är olika prover. Träckprovet gör du via Vidilab, men man ska veta att det bara visar positivt på 25-40% av de hästar som faktiskt har bandmask, eftersom bandmasken släpper ägg så ojämnt. Till blodprovet får du ju även lägga kostnaden att ta ut veterinären.

Madick skrev:
Det är olika prover. Träckprovet gör du via Vidilab, men man ska veta att det bara visar positivt på 25-40% av de hästar som faktiskt har bandmask, eftersom bandmasken släpper ägg så ojämnt. Till blodprovet får du ju även lägga kostnaden att ta ut veterinären.

Oki så då får man både göra ett vanligt träckprov och sen be vet komma ut och ta ett blodprov för att se om hästen har bandmask? Ja vet ska endå komma och vaccinera innan betet så det spelar inte så stor roll. Jag tycker bara det är konstigt att man ska behöva göra både och varje år :confused:.

Hålla med dig till visst del men alternativet (antingen avmaskning mot alla olika maskar bara ifall eller att skita i att avmaska) är sämre. Det första kan leda till resistansutveckling hos maskar och den andra är en björntjänst mot hästen som kan ha behov av avmaskning. Bäst att ta prov som du sa, lite innan betessläpp en gång om året. Behandlingsrek. får du med provsvaret så du kan avmaska (om de behövs) effektivt mot parasiterna din häst har för många av.

Zebung skrev:
Hålla med dig till visst del men alternativet (antingen avmaskning mot alla olika maskar bara ifall eller att skita i att avmaska) är sämre. Det första kan leda till resistansutveckling hos maskar och den andra är en björntjänst mot hästen som kan ha behov av avmaskning. Bäst att ta prov som du sa, lite innan betessläpp en gång om året. Behandlingsrek. får du med provsvaret så du kan avmaska (om de behövs) effektivt mot parasiterna din häst har för många av.

Eftersom han är unghäst så har han säkert en hel del mask och ska givetvis avmaskas :). Det får bli träckprov och blodprov om det nu är enda sättet att få reda på om bandmask finns och då tas det i samband med att han ska ha vaccin innan betet. Tycker det är kontsigt att man måste ta blodprov för att se om hästen har bandmask dock. Det har jag inte hört förr :confused:. Det stämmer säkert men endå.

Man hittar spår av bandmask (precis som med människor) i blodet. Om du får körtelfeber det synns i ditt blod, t ex.
Provet går ut på att hitta 'spåret' - dvs kroppens försvar mot infektionen. Resultatet är 'summan' antal antikroppar som hittades, som i sin tur ger en indikation på bandmaskbörden - låg, måttlig eller riklig med bandmask. Då avmaskar man efter resultatet.
Antikroppar är kvar i blodet 4-6 månader efter att hästen smittats, så det är viktigt att komma ihåg när du avmaskade sist och med vilket preparat. Om hästen har avmaskats mot bandmask de senaste 4 månader är det ingen ide med att ta ett blodprov - då får du ett 'falskt' svar på provet.
Hjälpte detta? Det kan vara svårt att förklara hur provet fungerar när man är dåligt på att skriva på svenska;)

Blodprovet är rätt "nytt", så det är inte så konstigt att du inte hört om det.

Grejen med bandmask är att om man inte har någon smittad häst på gården så får inte hästarna det bara hux flux. Har man däremot fått in en häst med bandmask som sprider det så kan man räkna med att de andra hästarna också blir smittade. Masken har ett gräskvalster som mellanvärd och är "omöjlig" att bli av med.

Så tar du prov nu som visar negativt för bandmask skulle jag inte bekymra mig något mer över den så länge inte det kommer nya hästar till stallet och du kanske får problem med att hålla hull på hästen (eller någon annan i stallet får det problemet). Då kan det vara läge för ett nytt test.

Oki jag ska göra det. Fast jag tror inte att han har något.

Vilket avmaskningsmedel var det som tog både blodmask och bandmask?

Zebung: Tack för förklaringen jag förstår bättre nu :).

Equimax - det är receptbelagd så prata med din veterinär

Liknande trådar

Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 104
Senast: Mint
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 183
Senast: Habina
·
Hundträning Hej! Vi har för en vecka sedan fått hem en gråhundsvalp, världens sötaste och piggaste lilla krabat! Jag har inte haft valp på 12 år och...
Svar
2
· Visningar
448
Senast: tanten
·
Gravid - 1år Kommer ofta upp mat igen när vi lägger ner bebis, trots att vi matat mer upprätt, tagit pauser för att rapa mitt i måltiderna, och...
Svar
1
· Visningar
430
Senast: falukorw
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Guldfasanerna
  • Vilken hundras?