Tråd/band/rep/snöre?

Skuggfaxe12

Trådstartare
Det finns en hel uppsjö olika elstängsel. Den sort som vi använt mest innan är High Tensil järntråd. Men nu när vi ska köpa mer funderar vi om vi inte ska köpa någon annan sort som är enklare att hantera. Men så till dilemmat, vilken sort av de andra är bra? De andra håller inte lika länge och de är dyrare än High Tensil järntråden, är det bäst med den ändå kanske.

Vad har ni för erfarenheter och vad rekommenderar ni? :)
 
Om du inte vill byta stängseltråd vart och vartannat år så skulle jag behållt järntråden. Mer hållbart, håller sig snyggare och leder ström bättre så varför byta ner dig?
 
Om du inte vill byta stängseltråd vart och vartannat år så skulle jag behållt järntråden. Mer hållbart, håller sig snyggare och leder ström bättre så varför byta ner dig?
Järntråd snyggt? :smirk: Nå, smak skall man ju inte diskutera.

Däremot protesterar jag mot, att rep inte skulle hålla mer än ett par år. Vi har haft våra repstängsel uppe i runt 15 år redan. På ett par ställen har vi tagit ner repen och kört dom i tvättmaskinen (gråa och mossbelupna) och därefter kunnat sätta upp vita, fina rep igen.

Leder bättre är en sanning med modifikation. Ett elrep av bra kvalité har bra ledare och förlusterna i ledarna är försumbar. Om man har 3.900V eller 3.800V efter 700 meter spelar liksom ingen större roll.

Så till nackdelarna med järntråd. Den syns sämre, mycket sämre, än rep eller band! Gäller även för viltet. En annan sak är att järntråden fungerar som ostskärare om olyckan är framme.

Det här har vi diskuterat tidigare, så varför inte kolla lite i äldre trådar.

LIA
 
Rejält feta rep eller breda band (om du inte bor i ett blåshål) tycker jag. Syns bra för hästarna och är INTE dyrare än en sönderskuren häst. Och åtminstone repen (har ingen erfarenhet av band) håller bra!
 
Rep tror jag är farligare än ståltråd för den kan sno sig runt benen, det gör inte ståltråd som är koorekt uppsatt. Breda elband fungerar inte under sydsvenska vintrar med blötsnö enligt min erfarenhet.

Alla är saliga på sitt men jag kör mest med grova galvaniserade ståltrådar.
 
Jag tycker mina elrep funkar utmärkt!

Det handlar ju om att man inte ska ha ett för dåligt aggregat...för då ökar riskerna definitivt...ett riktigt starkt aggregat...ja har de gått emot en gång, så är de oerhört försiktiga och håller sej gärna mer än en meter ifrån stängslet.

Största misstaget folk gör är att köpa rejäla elband/rep i tron på att banden/repen ska hålla hästen inne...men det har ju helt och hållet med strömnivån att göra.Sedan att kombinera hög ström med ett synligt staket måste ju vara det bästa som går att få...enligt mín åsikt.
 
Howdy!

Använder 1,8 mm galvad tråd vilket fungerat utmärkt. Vet inte hur länge de håller, de äldsta är bara 25 år ungefär, återkommer när det är dags att byta ;) Skära söndet hästen i skivor..??? Största problemet jag har är att rådjuren springer av tråden då och då så man måste ut och kolla.
Har ett färskt exempel, syrrans nyinköpta häst som varit här en vecka stod och tittade på tråden ett tag för att sedan trava rakt genom tråden. Har en 8,5 joulare som tickar ganska bra. Vi fick leta innan vi hittade något som helst märke men det hade inte gått igenom inte ens pälsen var skadad. Kan nämna att trådarna är ordentligt spännda.
Nu väntar jag bara på om jag behöver leta på forumet om stängselsprängare :crazy: eller om det var en engångsföreteelse, hon hade precis skotts efter att gått barfota väldigt länge.
Har inte heller haft problem med att tråden inte syns tror hästarna hör tråden innan de ser den..:confused:

Fördelarna med galvad järntråd är:

Billigt
Lätt att reparera
Lätt att sätta upp
Hållbart

Rolle på Österlen
 
Jag tycker rep är bäst, syns bra, leder bra, håller bra och d är betydligt mindre skaderisk än på ståltråd... om man är rädd att hästarna ska trassla in sig i repen kan man köpa å sätta på en slags hylsa som skär av repet vid hög belastning....
 
Jag håller med dig. Galvad ståltråd går av mycket lättare än elrep gjorda av nylon....

Nylon går inte sönder i första taget och det är där skaderisken är störst om hästarna väl springer igenom.

Tyvärr syns ju som sagt inte järntråd så bra, men man kan ju knyta fast plastband utefter stängslet.

Men som sagt är det tickandet av elen i tråden som håller hästarna borta. Syns direkt när det är el i tråden eller ej....
 
Elband har jag alltid numera. Hade min häst i ett stall med någon slags ståltråd och när hon blev lämnad ensam ute i mörkret så skenade hon genom staketet och fick ett väldigt djupt sår så den sorten bara skyr jag. Dessutom så tycekr jag inte den syns.

Elband är billiga och man har råd att kasta de bitar som är dåliga, man behöver ju inte köpa nya varje år. Jag har elband som varit med i över 5 år och de är jättefina. Viktigt är att man tar hand om sina grejer, ser till att inget gräs hänger på undertråden, rullar upp band som inte används o.s.v.
Gillar inte rep då de inte går av lika enkelt som band, och jag har hellre en trasig hage än en trasig häst.

/Hippo
 
Rep tror jag är farligare än ståltråd för den kan sno sig runt benen, det gör inte ståltråd som är koorekt uppsatt. Breda elband fungerar inte under sydsvenska vintrar med blötsnö enligt min erfarenhet.
Varför förutsätter du att elrepe inte skulle vara korrekt uppsatta? :confused:

LIA
 
Tickningen jag syftar på är något som hästarna hör, inte människan. Hästarna är flera ggr känsligare mot ström och el än vad vi är och de har tickandet även om stängslet är helt.

Men som du säger, när det tickar så att vi har det så är det för att strömmen "hoppar" till marken och stängslingen funkar då alltså inte.
 
Jag har en känsla av att det var wire din häst skadade sig på. Det går inte av för en häst som springer igenom (vet inte om de skulle gå sönder för en elefant heller...) och är livsfarligt, förstår inte varför de säljer det som stängseltråd :mad:

Galvaniserad järntråd går dock av.
 
Tack så hemskt mycket för alla goda råd.

Det verkar som om det inte finns något som är helt fel att välja i alla fall. :D Alla har haft goda erfarenheter av det flesta.

Det är inte så att vi ska byta ut järntråden vi har, utan vi ska köpa ny tråd till en hage med gamla elrep. Därför funderar vi på vad vi ska ha. Köpte innan när vi gjorde ena jättehagen järntråd (high tenzile=järntråd?) för att det har så god hållbarhet och strömföring. Men efter en vinter med massa snö så hänger alla linorna på ett otrevligt sätt. Och eftersom det är jag och min syster som sköter hela stallet själv, blir det lite tungt när man med handkraft ska spänna linorna av järn. :D Det vill gärna slokna ändå. Ja, det kommer nog bli High Tenzile igen (för hästarnas skull) också får sambon ut och dra :D.

Tack ännu en gång för de goda råden! :bow:
 
En liten fråga är galvaniserad järntråd High Tenzile?
Jag vet inte så många andra trådar, har bara köpt denna. Men det finns kanske andra som är bättre?
 
Tror snarare att dom kanske känner av magnetfältet som uppstår vid varje spänningspuls.
Tvivlar starkt på att det finns något tickande, ens för hästarnas öron, utmed själva stängslet. Däremot finns det vid strömavledning till t ex grässtrån samt vid slarvigt utförda skarvar.

LIA
 
När jag syftade på att järntråd höll sig snyggt var det nog snarare att järntråd inte blir fult och skitigt på det sätt som vita elrep och elband blir. Jag är inte intresserad av att plocka ner rep eller band igen bara för att byta eller tvätta när det blivit skitigt. Visserligen finns det finns det flotta elband i grönt och brunt men, det kostar betydligt mer än järntråden och jag tycker inte att de är så mycket bättre.

När det gäller järntråd som ostskärare så går järntråd av snabbare än t ex elrep så där förordar jag helt klart järntråden framför rep.
 
Hoppas du såg mitt svar till Psychogrrl. Om du vill kan vi tränga djupare in i elvärlden. :)

Du skriver ovan att rådjur går rätt igenom dina stängsel. Säker på att det är rådjur? Dels brukar dom krypa under/mellan trådarna, dels är deras kroppsvikt inte så imponerande.
Oavsett vilket djur som spränger tråden, så har du ett stort argument mot järntråd just där.

LIA
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Hej! Jag är frusen av mig och har nu funderat på att införskaffa en värmeväst men det finns en uppsjö i allehanda prisklasser och...
Svar
8
· Visningar
1 251
Senast: Coop
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
12 13 14
Svar
266
· Visningar
8 115
Senast: grodan21
·
R
Anläggning Det är dags att beställa hem material för att dra stängsel runt nya hagarna, men vill gärna bolla lite tankar först. Förutsättningarna...
Svar
9
· Visningar
1 129
Senast: Raderad medlem 142449
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
66 593
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp