Bukefalos 28 år!

Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

KL

Skrev värsta bra inlägg och så försvann det:mad:

Iaf, så har ridningen idag gått bra! Samma häst som sist, hoppning, caprillibana. Han var mycket lugnare idag (jag med förmodligen), men lika stel. Fick efter många övergångar och försök att flytta för skänkeln tillbaka honom och nästan nästan så gick det ställa åt höger.

Fick tillbaka honom jättebra mellan hindrena, lugnt och balanserat var det. Han sprang inte alls så farligt som sist och jag slappnade av mycket mer också förmodligen. Nöjd!:laugh: Ska fortsätta rida honom några gånger till nu, det ska bli roligt:)
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Tycker du att det är roligare att rida nu? Jag minns att du tidigare skrev att du inte var så taggad längre. Fast en guldmedalj kan säkert ändra på det eller? :banana:

Just nu känns det bra, vi har fått en ny tränare i hoppgruppen och det känns riktigt roligt, hoppas det fortsätter åt det hållet. I dressyren går det bättre och bättre också :)
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

kl

igår hoppade jag Owen. Vi hoppade lite olika banor bestående av ett kryss, ett vanligt rätuppstående och två lite tittigare hinder; ett med orange plastmatta under och ett bestående av gråa tunnor. Det gick riktigt bra, Owen var pigg och glad, även om han vägrade ett par gånger på tunnorna i början :p. Fast det var nog mest mitt fel, väntar man sig att hästen ska stanna och titta så gör den det också... hehe. Hindren var nog 70-80 i slutet, tunnorna var ca 50 cm i diameter. Superkul ridlektion! (fast det känns som att jag alltid säger det... men igår var det extra kul)

hade inget att göra, så jag roade mig med att rita lite i paint...
hopp.jpg
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Här är en till som allltid brukar säga att ridningen var jättekul! :banana:
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

KL
Förra gången red jag Nektar. Riktigt fin ponny fast väldigt stark. Gjorde tempoväxlingar och han lyssnade fint. I galoppen blev han väldigt stark.

Tävlade hoppning och min kompis filmade. Fast jag red så dåligt att den är censurerad :p Blev ett stopp och efter det hindret så höll jag på att åka av. Fick skritta tills jag kommit upp ordentligt. Tävlade Sicilia

Sist så red jag Yason barbacka. Gick inget bra. Han var väldigt spänd och jag skrittade mest runt och skippade galoppen. Mot slutet blev han mer avspänd. I början fick jag nästan trava i rumpan på hästen framför för att han var så spänd och lyssnade inte på mig. Nästa gång ska vi kanske hoppa.

Red igen i torsdags och red Glitz. Vi gjorde skänkelvikningar och det gick bra. Några blev bra och jag var nöjd med honom. Blev lite sur när jag krävde att han skulle gå fram. Han är skitjobbig med sitt huvud. Håller på och slår med det och söker inget stöd. Ibland fick jag stöd men inte alltid. Han tar ner huvudet och slår sedan upp det och biter tag i bettet. Ganska jobbigt.

Jag vill tävla dressyr men det finns ingen tävling förrens den 12juni :/ Blä :(
 
Senast ändrad:
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

*kl

Har varit lite väl dålig på att uppdatera känner jag ;)

Förra onsdagen red jag två lektioner.
Första lektionen red jag Parma, dagens övning var skänkelvikningar.
Hon är inte den lättaste då hon gärna skickar ut en bog eller bakdelen, så man måste verkligen rama in henne mellan hand och skänkel. Men överlag gick faktiskt lektionen över förväntan ;)

Andra lektionen red jag Bukett, markarbete.
och hur det gick ska vi inte ens tala om.

Förra söndagen red jag Asprilla, skänkelvikningar även här.
Gick inte bra alls vad jag själv tkr men ridläraren var nöjd.

I måndags red jag ett av mina återbud, fick rida Parma.
Gick absolut inte lika bra som det gjorde på onsdagen när jag hade henne.

I onsdags red jag Logan H, gick väl helt okej i slutet.

Och idag red jag Dell, det gick inte bra alls.
Han är väldigt känslig, för ljud, ngt som händer, och så är han en pigg herre.
Iofs första gången jag satt på honom, men nja, tror inte det är ngn häst för mig.
var nära på att åka av också några gånger när han drog iväg eller studsa till eller vad han nu gjorde.

men kan iaf bjuda på en bild från dagen bara för att visa hur liten jag såg ut :P
Och att jag faktiskt var duktig och matchade mig själv iaf. även om jag kanske inte riktigt har samma bruna nyans på kläderna då..

190043_10150099819648042_556378041_6302540_3991612_n.jpg
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Jag är så grymt nöjd med mig själv och dagens lektion, kommer ni ihåg att jag skrev förra veckan om att jag var lite lätt i rumpen?

Idag släppte allt, satt som sten i sadeln, fin och mjuk häst med stadig form i alla gångarter. Idag tränade vi på tempoökningar i alla gångarter på rakt och böjt spår. Gick riktigt riktigt bra. :bump: så otroligt skönt att allt släppte till idag och alla knappar satt fint, fick mycket beröm efter av instruktören gällande min sits och att jag verkligen satt och att hästen gick jättefint, kan de gå bättre än så? :)

Hur går de för alla?
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Jag ska rida på torsdag. Men jag kommer vara så trött att jag är glad om jag sitter kvar:p Har väldigt mycket just nu så jag hinner inte sova så mycket som jag borde och ska dessutom gå ut på onsdag. Kan bli en spännande ridlektion på torsdag:p

Härligt att det gick så bra för dig!:)
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

KL

Vi var bara 2 stycken på min lektion igår, riktigt roligt för man får så mycket uppmärksamhet då! (Vi brukar vara 6 stycken) ;) Vi hoppade lite titthinder och jag hade Alizette. Hon var inte alls tittig så det gick super bra. Lite svårt att få henne att hålla galoppen och så har hon riktigt stora språng! Haha, kändes nästan som en stor häst ju :p Nästa gång blir det hästbyte, får se vem jag får då :)
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Åh, vad lyxigt!

Och vad roligt att det gick bra. :)
Var rider du förresten, Pruffen?
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

kl

Igår red jag dubbellektion, först på Smokey och sen på Killen.

Smokey blev behandlad av kiropraktorn förra veckan när jag var bortrest, vilket märktes väldigt mycket. Han satt fast rejält i käken och bakom sadeln, och ganska mycket på flera andra ställen. Igår kändes det som att det inte tog emot lika mycket för honom och det var nog en av dom bästa lektionerna någonsin på honom. I skänkelvikningarna har vi alltid haft problem med att han skjuter ut en bog här, ett bakben där och vägrar flytta sig, men igår kunde vi rida skänkelvikningar i zick-zack utan problem efter några varv. Efter skänkelvikningarna skulle man fatta galopp och rida andra långsidan i galopp med en 15metersvolt. När Smokey har vetat att det är galopp på g har han alltid bara slagit upp huvudet och stått och studsat, men igår kunde vi göra fina fattningar varv efter varv och han var väldigt fin i galoppen. I slutet när vi red serpentinbågar så tryckte jag till lite med ytterskänkeln för att få honom att spåra lite, och han gjorde världens finaste fattning! Kanske inte så konstigt på någon annan av ridskolehästarna, men Smokey har alltid krånglat på ett eller annat sätt i fattningarna. Så eftersom det gick så bra igår ska han få en till behandling om ett par veckor :)

Sen red jag Killen och det var nog våran sämsta lektion det här året, så det var lite synd ;)
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

En tröst kan väl vara att du faktiskt red två timmar på raken. Det hade säkert gått bättre annars med Killen.;)
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Jag rider på Torns i Lund. Har faktiskt nästan precis börjat där (bodde i Italien innan och gick på ridskola där) men jag trivs jätte bra. :) Var rider du?
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Jag rider inte alls för tillfället, tyvärr. :cry:
Tidigare red jag islandshäst men jag tycker det är roligare att rida "storhästar" då jag är storhästryttare från början. Jag håller på att luska lite ifall man skulle börja igen. Tyvärr ligger Lund lite långt bort eftersom jag bor i Stockholm. ;)
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Absolut! Dom är väldigt olika som hästar också, Smokey är ganska seg medan Killen ligger på väldigt mycket och jag har svårt att ställa om min ridning tillräckligt snabbt. Ger man Killen chansen att springa på och lägga sig i handen från början så är det otroligt svårt att vända det sen :p

Ska du inte åka runt och kolla på ett par ridskolor då? Var i Stockholm bor du? :)
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Jag bor i Järfälla. Jo, jag har funderat på att kika runt lite. Jag har tidigare ridit i Bro men funderar nu på att kolla runt på andra ridskolor. Samtidigt skulle det vara skönt att ha nära till stallet. Kanske jag kollar in på Säby som ligger närmast, vi får väl se...;)
 
Senast ändrad:
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Åh vilka minnen man får när man läser era inlägg!! (men jag klagar inte på hur det är nu ;) )
Skriver en rad så jag kan kika in när jag får slut på inspiration till min bok :)
 
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

KL

Har ridit idag! Samma häst som de sista gångerna, men vi hade vikarie. Jobbade med skänkelvikningar och jag fick påminnelse om att sitta upp, och RIDA i varje steg:o Oj, så mycket bättre det gick då! Galoppen gick nästan bäst idag, han började bli riktigt mjuk och fin på slutet:)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Tungband
  • Åkerfräken

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp