Tråden för positiv förstärkning/klickerträning/belöningsbaserad träning

Har inte alls varit sugen på att rida sista dagarna, vilket tyngt mig. Men, jag har haft tid med massa annat i stallet och blev väldigt lycklig över hur långt vi kommit.
Från början fick jag knappt rykta henne någonstans utan att svansen piskade och öronen låg fällda ner.
Med positiv förstärkning har det successivt gått bättre. Har dock märkt att hon är stressad när hon ryktas, även om hon inte visar det på samma sätt. Och utåt sett kan väl det verka bra, men jag vill göra ryktningen till ett moment där hon faktiskt inte behöver dölja stress, jag vill kunna ge henne möjligheten att gå iväg om hon känner för det.
Så jag började med att bara henne uppbunden på ena sidan i stallet först, då kan hon mer vrida på huvudet och kika vad jag gör. Hade klickern med då och berömde henne. Sen har det funkat jättebra. Hon vet att hon kan titta efter vad jag gör och upplevde henne som lugnare efter det.

Igår tog jag steget och ryktade henne i hagen ❤
Placerade ut lite högar med hö lite här och var i hagen, en hög ganska nära ingången och ganska nära hennes utebox. Jag stod och grejade i boxen och hon kom dit och kikade vad jag gjorde. Sen valde hon högen med hö som var närmast mig. Hade min lilla ryktväska runt midjan, så jag gick ut till henne och visade borstarna, gav morot och sen började jag rykta. Pausade och gick undan lite och tömde borstarna på hår emellanåt så att hon inte skulle känna sig trängd. Och hon stod kvar! Hela tiden ❤
Jag gav henne alltså friheten att äta hö längre bort om hon ville, hon var inte fastbunden och hon fick pauser.
Öronen lätt avslappnade och ögonen lugna hela tiden 😭♥️
Hon vände inte på huvudet hela tiden heller, och stod lugnt och still.
Så glad!
 
Har inte alls varit sugen på att rida sista dagarna, vilket tyngt mig. Men, jag har haft tid med massa annat i stallet och blev väldigt lycklig över hur långt vi kommit.
Från början fick jag knappt rykta henne någonstans utan att svansen piskade och öronen låg fällda ner.
Med positiv förstärkning har det successivt gått bättre. Har dock märkt att hon är stressad när hon ryktas, även om hon inte visar det på samma sätt. Och utåt sett kan väl det verka bra, men jag vill göra ryktningen till ett moment där hon faktiskt inte behöver dölja stress, jag vill kunna ge henne möjligheten att gå iväg om hon känner för det.
Så jag började med att bara henne uppbunden på ena sidan i stallet först, då kan hon mer vrida på huvudet och kika vad jag gör. Hade klickern med då och berömde henne. Sen har det funkat jättebra. Hon vet att hon kan titta efter vad jag gör och upplevde henne som lugnare efter det.

Igår tog jag steget och ryktade henne i hagen ❤
Placerade ut lite högar med hö lite här och var i hagen, en hög ganska nära ingången och ganska nära hennes utebox. Jag stod och grejade i boxen och hon kom dit och kikade vad jag gjorde. Sen valde hon högen med hö som var närmast mig. Hade min lilla ryktväska runt midjan, så jag gick ut till henne och visade borstarna, gav morot och sen började jag rykta. Pausade och gick undan lite och tömde borstarna på hår emellanåt så att hon inte skulle känna sig trängd. Och hon stod kvar! Hela tiden ❤
Jag gav henne alltså friheten att äta hö längre bort om hon ville, hon var inte fastbunden och hon fick pauser.
Öronen lätt avslappnade och ögonen lugna hela tiden 😭♥️
Hon vände inte på huvudet hela tiden heller, och stod lugnt och still.
Så glad!

Vad härligt 😍

Jag borstar också ofta i hagen, då är dom fullt fria att säga nej.

Om jag tar in och binder upp så binder jag alltid bara i 1 punkt. Och alltid en skål lusernhack som "lön" för besväret. Helt onödigt att begränsa dom så mycket som man gör med dubbla rep. Jag knyter "säkerhetsknut" så jag snabbt kan ta loss dom.
 
Vad härligt 😍

Jag borstar också ofta i hagen, då är dom fullt fria att säga nej.

Om jag tar in och binder upp så binder jag alltid bara i 1 punkt. Och alltid en skål lusernhack som "lön" för besväret. Helt onödigt att begränsa dom så mycket som man gör med dubbla rep. Jag knyter "säkerhetsknut" så jag snabbt kan ta loss dom.
Åh samma här, lusernhack efteråt!
Jag är jättedålig på knutar 😬 Har panikhake på allt.
 
Åh samma här, lusernhack efteråt!
Jag är jättedålig på knutar 😬 Har panikhake på allt.

Jag ger lusernen medans jag borstar. När den är slut, så får jag antingen vara färdig eller så fyller jag på.

Dvs det är inte ett träningsmoment, jag har inte med klickern. Men jag gör det "värt det" för min häst att stå still på en plats han aldrig själv hade valt att stå still på under så lång tid.

Dvs, på frågan "varför?" från hästen så är mitt svar inte "därför att jag bestämt det" utan mitt svar är:
"därför att om du stannar här så får du käka lusernhack, vill du inte så kan vi gå tillbaks i hagen".

Igår var hans fråga "varför ska jag gå härifrån" istället 🤣. Han ville vara inne i stallet längre, jag var trött och slut efter promenaden och ville gå in i huset hahaha. Fick godismuta ut han ur stallet och det var knappt det gick det heller. Så man kan lugnt säga att jag lyckats positivt assosciera att stå ensam i stallet nu 😅.
 
Woho! Min tränare och en veterinär här som jobbar belöningsbaserat ska ha kurs på Kristi himmelsfärd och då är jag ledig och kan vara med, så taggad 🤩

Och nästa träning vi kan vara med på är redan på onsdag igen. Då ska jag fråga om hur vi kan träna med hjälp av gången runt våra hagar. Testade häromdagen att bara gå med honom o slänga godisar framför honom och springa lite före. Blev till och med en del galopp 😁 Känner jag behöver lite struktur på detta för trodde inte ens han skulle följa med mig runt och vi gjorde ett varv åt varje håll 😆 Har en liten idé om att kunna be honom röra sig mellan hörnen i trav/galopp för att men vet inte hur rent praktiskt.
 
Woho! Min tränare och en veterinär här som jobbar belöningsbaserat ska ha kurs på Kristi himmelsfärd och då är jag ledig och kan vara med, så taggad 🤩

Och nästa träning vi kan vara med på är redan på onsdag igen. Då ska jag fråga om hur vi kan träna med hjälp av gången runt våra hagar. Testade häromdagen att bara gå med honom o slänga godisar framför honom och springa lite före. Blev till och med en del galopp 😁 Känner jag behöver lite struktur på detta för trodde inte ens han skulle följa med mig runt och vi gjorde ett varv åt varje håll 😆 Har en liten idé om att kunna be honom röra sig mellan hörnen i trav/galopp för att men vet inte hur rent praktiskt.

Klicka in tennisbollar eller något som target, sen sätter du bollarna på stolparna. Spring fram till stolpen, låt han dutta, ta bort bollen, och titta mot nästa stolpe. Om han inte själv börjar så börjar du med att gå.

Eller bara handtarget/target på pinne hela vägen runt.
 
Jag satte handtarget på min sambo för dagens ridtur (knuten näve). Det blev jättebra!

Boop the snoot på sambons hand, få godis från mig på ryggen. Vi börjar få till det nu med drivet framåt 😁.

Han ville inte vända om och gå hem, men tack vare vår rörliga människotarget så vände vi han steg för steg. Jag vill inte rida för långa turer nu i början iom att jag är på gränsen till 20% av hans vikt och han har inte varit igång som ridhäst på flera år (knappt i hela sitt liv, ärligt talat). Idag red vi 1,5km sen gick jag med han 1km.

Sen när vi var hemma ville han inte in i hagen, gott betyg 😅.
 
Jag jobbar vidare med framåtbjudningen. I helgen ville hon inte ens bli sadlad, så då fick hon vila. I måndags hade vi lektion, så då ”fuskade” jag med kraftfoder när jag gjorde i ordning.

Idag var hon på väg att gå iväg när jag kom med padden (red i bomlös sadel) men sen stannade hon upp. Som om hon kom på andra tankar.

Vi skrittade iväg ganska långsamt, men jag lät det vara så. När vi svängde av till kantzonen istället för vägen till ridskolan blev hon faktiskt mer självgående.

Vi hade en mysig tur bortåt i skritt och sen fick hon vända hemåt (motvilligt). Travade och galopperade hem, inte jättemycket energi men ändå lite tänk framåt. Tror verkligen på det här tänket och att det ska vara roligt när vi väl ger oss ut. Jag hoppas kunna skapa en rutin i att galoppera samma väg hemåt, så hon är trygg i vad uppgiften är.

Nästa vecka ska vi på terrängträning, då hoppas jag att hon blommar upp. :)
 
Apropå trygg i uppgiften. För många år sen, när jag hade ridbana som bara jag använde, så byggde jag upp övningar (bomserier, studs etc) som fick stå minst en månad i taget. Vi hoppade max en gång/vecka, men jag märkte hur oerhört mycket bättre det blev när Ariel visste vad som förväntades av henne. När hon visste att först jobbar vi på stor volt över fyra cavaletti i trav och sen studshoppar vi tre studs för att avsluta med 5,5:an. Istället för att bli enformigt så blev det en mental trygghet för henne.

Iom att vi inte gjorde det varje dag, så tror jag inte att hon upplevde det som enformigt heller. Jag ska nog försöka hitta såna övningar igen, även om jag i nuvarande stall inte kan lämna kvar övningar på ridbanan.
 
Min gula har knappt gjort någonting på evigheter, mest varit hagsmycke senaste tiden p.g.a. en sparkskada som sen gett permanenta besvär. Förra helgen skulle hon åka iväg (lånas ut för avel), så vi passade på att träna lite trick för att ha en ursäkt att trycka i henne godbitar.
Hon är så himla arbetsvillig, lär sig nya grejer rekordfort, testar allt hon kan komma på i jakt på vad som är rätt just nu. Lägga huvudet på min axel, "krama om" mig med huvud/hals när jag står vid bogen, stoppa ner huvudet när jag håller armarna som en ring, buga, skickas fram och tillbaka mellan mig och mitt sällskap (hon bjöd till och med på lite bus-trav), stå som en sågbock, backa, lägga mulen i mina händer, pussa, lyfta ben, yoga, säkert minst tio saker till och såklart hennes favorit: göra fula miner.
Det kommer helt klart att bli tomt utan denna clown under tiden hon är iväg. Men desto mer tid att börja träna på riktigt med hennes tvååriga dotter. Där tror jag dock att jag skippar de fula minerna...

1682712570515.png
 
Nu har vi tagit ett jättekliv! Red genom byn med glada kliv och rejält driv, han ville knappt ens ha godis för att han var så pepp 😅.

Och sen satt jag av och tog oss till vår jätteutmaning, det som står mellan oss och skogsridvägarna. E4! Och enda lämpliga övergången är en jätteviadukt vid en vältrafikerad bensinmack.

Han tyckte det var oerhört spännande, men lyssnade fint. Vi kommer upprepa promenaden hit till pendarparkeringen tills han inte går upp i energi av att se och höra all trafik, sen ska vi börja träna på att skritta över själva viadukten.

Målet är att jag ska tryggt kunna leda över honom utan att han tycker att det är otäckt, och sen sitta upp en bit in på den lilla vägen som finns på andra sidan. Jag kommer inte rida över den här viadukten dock, den är på tok för farlig för det (ganska lågt räcke, även om det finns trottoar).
 

Bifogade filer

  • IMG_20230430_143234.jpg
    IMG_20230430_143234.jpg
    213,1 KB · Visningar: 41
Blä. Efter dagens pass känns allt verkligen :turd: Hon har noll och ingen framåtbjudning, vill bara vända tillbaka hela tiden. Jag framhärdar men märker att hon känner av min frustration.

Enda energin som kom var när vi var framme vid terrängbanan (fick ställa in helgens träning) och hon för en sekund trodde att vi skulle dit och hoppa.

Även på hemväg är hon seg, det är som om hon inte fattat att det är hemåt. :(

Jag vet att hon är tunn och fått för lite foder och det tar såklart tid innan det vänder (ger minst 3 kg extra varje dag nu), men jag nojar över om hon helt enkelt sörjer sitt gamla hem eller har ont nånstans. :(

Blä, just nu vill jag bara sluta rida. Men det går tyvärr inte, vi har både ridlektioner och kurser inplanerat.
 
Blä. Efter dagens pass känns allt verkligen :turd: Hon har noll och ingen framåtbjudning, vill bara vända tillbaka hela tiden. Jag framhärdar men märker att hon känner av min frustration.

Enda energin som kom var när vi var framme vid terrängbanan (fick ställa in helgens träning) och hon för en sekund trodde att vi skulle dit och hoppa.

Även på hemväg är hon seg, det är som om hon inte fattat att det är hemåt. :(

Jag vet att hon är tunn och fått för lite foder och det tar såklart tid innan det vänder (ger minst 3 kg extra varje dag nu), men jag nojar över om hon helt enkelt sörjer sitt gamla hem eller har ont nånstans. :(

Blä, just nu vill jag bara sluta rida. Men det går tyvärr inte, vi har både ridlektioner och kurser inplanerat.

Hade du godisväska med när du red?
 
Hade du godisväska med när du red?

Nä, jag har godis i fickan. Men det gjorde ingen skillnad, försökte belöna men då stannar hon bara istället. :(

Jag funderar på att ge upp alla träningsförsök och jobba från marken istället. Det blir inte bra när hon så tydligt inte vill.
 
Nä, jag har godis i fickan. Men det gjorde ingen skillnad, försökte belöna men då stannar hon bara istället. :(

Jag funderar på att ge upp alla träningsförsök och jobba från marken istället. Det blir inte bra när hon så tydligt inte vill.

Ah, men ni har ju inte hunnit hitta hur ni ska belöna i ridningen ännu då. Klart dom stannar när dom ska ta godisen. Svårt annars, lätt att snubbla.

Men vad är godisen belöning för? Dvs, har hon fått uppleva godismaskinen för det du vill belöna, vilket jag antar är steg framåt?

Och för oss så var lösningen att ha med en vandrande handtarget, men jag har läst om andra som kört snabbstolp med boll på uppsatta runt rundan när dom inte kan ha någon med sig.

Gå fram till target och dutta, då kommer belöning. Nästa target måste vara nog nära för att dom ska acceptera att lämna den dom står vid - avståndet ökar man allt eftersom.
 
Ah, men ni har ju inte hunnit hitta hur ni ska belöna i ridningen ännu då. Klart dom stannar när dom ska ta godisen. Svårt annars, lätt att snubbla.

Men vad är godisen belöning för? Dvs, har hon fått uppleva godismaskinen för det du vill belöna, vilket jag antar är steg framåt?

Och för oss så var lösningen att ha med en vandrande handtarget, men jag har läst om andra som kört snabbstolp med boll på uppsatta runt rundan när dom inte kan ha någon med sig.

Gå fram till target och dutta, då kommer belöning. Nästa target måste vara nog nära för att dom ska acceptera att lämna den dom står vid - avståndet ökar man allt eftersom.

Ja, som jag skrev innan jobbar vi med att när hon tänker framåt får hon godis, har ingen medhjälpare eller möjlighet att ställa ut godis innan.

Kruxet är att hon inte tänker framåt, varken när vi går bortåt eller hemåt. De få gånger hon uppvisar lite framåtbjudning så stannar hon för att få godiset men fattar inte sen att hon ska gå igen.
 
Ska kanske tillägga att hon har ett helt annat driv när hennes ettåring är med, men jag kan inte ha med henne mer än en gång/vecka.
 
Ja, som jag skrev innan jobbar vi med att när hon tänker framåt får hon godis, har ingen medhjälpare eller möjlighet att ställa ut godis innan.

Kruxet är att hon inte tänker framåt, varken när vi går bortåt eller hemåt. De få gånger hon uppvisar lite framåtbjudning så stannar hon för att få godiset men fattar inte sen att hon ska gå igen.

Ja precis, då måste man minska kravet, tills man är i en situation dom förstår. Det kanske är en sträcka på 30 meter, med tio snabbstolp (3 meter mellan stolpen), som ni måste börja på. Och kanske från marken om det också är för svårt. Fram längs raden, godis vid varje stolpdutt, tillbaks, klar för dagen. Eller klar för passet - ibland kan det funka med att sätta tillbaks dom i hagen och göra något annat en stund. Ställer hon sig vid grinden igen så kör ett pass till. Gör hon inte det, så var det klart för dagen.

Det är lätt att bli otålig, men ber man om för mycket så kommer man ingenstans. Ber man om tillräckligt lite så går det fortare än man tror.

Jag är inte ett Parellifan annat än för deras oneliners:

"Take the time it takes, so it takes less time"
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
2
Svar
39
· Visningar
1 100
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 283
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 710
Senast: Fetaost
·
Hästhantering Det hade jag velat göra! Men jag hade velat ha en plan och inser att jag inte har någon teoretisk kunskap. Min häst är ungefär som en...
Svar
15
· Visningar
1 737
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp