Tråden för positiv förstärkning/klickerträning/belöningsbaserad träning

Jag kan säga att Tigers 1 dl gräspellets han fått i maten innan har jag dragit in 😅 Han är i bra hull (inte allt för högt alltså) nu men kändes mest onödigt att ge dem där också (får i huvudsak mash pga smakligt). Funderar dock på att testa ha lusernhack istället. Kanske är lite mer att pilla i sig än en/flera pellets o lite mer långsamt att tugga i sig även som belöning från handen.

Jag har fått lite hö från nya stället för att vänja in magarna. Hästarna är helt galna i det, så jag ska faktiskt testa att ha det till ponnyn sen. Det är ganska finfördelat så borde funka att ha i en hink med sig och ge nävar av.
 
Vad har ni för väskor/behållare med godiset för att det ska vara lättillgängligt? Finns det några vettiga med två fack så man kan ha två olika sorters godis? Tycker det är så pilligt att få upp godiset snabbt nog 😅 Kan ju hjälpa till med andra handen när jag inte håller i något (använder inte klicker) men just nu känns en handhållen target som enklaste för oss att hantera och då försvinner ju en hjälphand.
Jag har en midjeväska för godis som jag köpt på djuraffär. Alltså tänkt för hundar egentligen men den är tillräckligt stor ändå. Ibland, när jag tänkt träna lite längre, har jag med en bytta med ytterligare godis som jag kan fylla på ifrån under en paus.

Jag blandar lusernhack och höpellets i samma väska. Har fått in tekniken för att få upp mer av det ena än det andra om jag vill.
 
Vad har ni för väskor/behållare med godiset för att det ska vara lättillgängligt? Finns det några vettiga med två fack så man kan ha två olika sorters godis? Tycker det är så pilligt att få upp godiset snabbt nog 😅 Kan ju hjälpa till med andra handen när jag inte håller i något (använder inte klicker) men just nu känns en handhållen target som enklaste för oss att hantera och då försvinner ju en hjälphand.

Jag har Barefoots väska (sadelmärket alltså) som jag köpt via Taur. Den är rätt smidig. Inte jättestor dock, så jag brukar ta med mig en gammal mineralhink med lock som jag har påfyllning i eftersom jag oftast tränar med lusernhack.

https://www.taur.se/se/produkter/nh...ning/barefoot-reward-bag-midjebalte-brun.html
 
Vad har ni för väskor/behållare med godiset för att det ska vara lättillgängligt? Finns det några vettiga med två fack så man kan ha två olika sorters godis? Tycker det är så pilligt att få upp godiset snabbt nog 😅 Kan ju hjälpa till med andra handen när jag inte håller i något (använder inte klicker) men just nu känns en handhållen target som enklaste för oss att hantera och då försvinner ju en hjälphand.
Jag använder den på bilden nedanför 😊. Den är väldigt bra tycker jag och har en benrem, plus midjerem, så den funkar bra att rida med också 👍. Klickar med tungan, praktiskt eftersom den alltid är nära till hands 😂. Föredrar att klicka, eftersom man blir mindre beroende av att vara supersnabb med att få upp godiset (vantar och sådant hjälper ju inte precis!) 😊.

65C151F7-BA6A-4F9D-8634-3C3AAAE6DB43.jpeg
 
Ber om ursäkt om jag missat det, men finns det någon här som kombinerar körning med positiv förstärkning? Eller vet något instakonto som gör det?

Jag har länge varit intresserad av körning men tycker det verkar vara en disciplin som går väldigt mycket på hårda metoder. Skulle gärna vilja lära mig göra det med r+ från början.
 
Ber om ursäkt om jag missat det, men finns det någon här som kombinerar körning med positiv förstärkning? Eller vet något instakonto som gör det?

Jag har länge varit intresserad av körning men tycker det verkar vara en disciplin som går väldigt mycket på hårda metoder. Skulle gärna vilja lära mig göra det med r+ från början.

Inte enbart r+ eller kanske inte mycket r+ alls (jag har ingen aning 😅) men intressant rörligt material och mer känsla än man brukar se kan jag tipsa om ifall du vill. Antar det inte är helt ok här direkt i tråden dock, eller blir alltid osäker I alla fall.
 
Ber om ursäkt om jag missat det, men finns det någon här som kombinerar körning med positiv förstärkning? Eller vet något instakonto som gör det?

Jag har länge varit intresserad av körning men tycker det verkar vara en disciplin som går väldigt mycket på hårda metoder. Skulle gärna vilja lära mig göra det med r+ från början.

Alltså jag tycker det är svårt att belöningsbasera när jag kör, men jag jobbar med det när jag gör i ordning min ponny för körning iaf. Vi har rätt skoj när vi kör också. :)

210425 003.jpg
 
Ber om ursäkt om jag missat det, men finns det någon här som kombinerar körning med positiv förstärkning? Eller vet något instakonto som gör det?

Jag har länge varit intresserad av körning men tycker det verkar vara en disciplin som går väldigt mycket på hårda metoder. Skulle gärna vilja lära mig göra det med r+ från början.

Jag känner till en men kommer inte ihåg vad hon heter.... Söt liten skimmel valack som hon kör. Aktiv i barfotagrupper.

Och så finns det väl en som har nordsvensk och sportkör?
 
Alltså jag tycker det är svårt att belöningsbasera när jag kör, men jag jobbar med det när jag gör i ordning min ponny för körning iaf. Vi har rätt skoj när vi kör också. :)

Visa bifogad fil 112995
Det beror väl på lite hur en kör och varför. Jag kan tänka mig olika sätt att göra mer tvåvägskommunikation av det, och vill utforska det.

Jag känner till en men kommer inte ihåg vad hon heter.... Söt liten skimmel valack som hon kör. Aktiv i barfotagrupper.

Och så finns det väl en som har nordsvensk och sportkör?
Du får gärna PMa om du kommer på vad de heter :)
 
Det beror väl på lite hur en kör och varför. Jag kan tänka mig olika sätt att göra mer tvåvägskommunikation av det, och vill utforska det.


Du får gärna PMa om du kommer på vad de heter :)

Berätta mer hur du tänker! Jag är lite fast i så-här-har-vi-alltid-gjort även om jag funderar på att börja köra bettlöst.
 
Berätta mer hur du tänker! Jag är lite fast i så-här-har-vi-alltid-gjort även om jag funderar på att börja köra bettlöst.
Eftersom jag har ca 0 erfarenhet av körning egentligen, så är jag inte bergsäker på om mina idéer fungerar, men med det sagt:

Jag har börjat arbeta med röstkommunikation där jag använder 'ja' och 'nej' som hästen får säga (genom att till exempel indikera med huvudet, trycka på en knapp) och arbetar även med 'startknapp' det vill säga att hästen får indikera att en aktivitet ska påbörjas genom liknande indikation som 'ja'-svar. Jag kan tänka mig att något liknande kan fungera även i körning. Sen blir det inte alltid lätt att ge direkt belöning i form av mat, men det blir ju ändå en öppning för hästen att säga nej till en aktivitet den inte vill göra. Sen eftersom jag främst vill köra för att köra timmer, så kan jag tänka mig att det går att kombinera med klicker + belöning, särskilt om det är två personer närvarande vid arbetet (vilket jag nog ändå vill ha vid riktig timmerkörning i skogen).
 
Eftersom jag har ca 0 erfarenhet av körning egentligen, så är jag inte bergsäker på om mina idéer fungerar, men med det sagt:

Jag har börjat arbeta med röstkommunikation där jag använder 'ja' och 'nej' som hästen får säga (genom att till exempel indikera med huvudet, trycka på en knapp) och arbetar även med 'startknapp' det vill säga att hästen får indikera att en aktivitet ska påbörjas genom liknande indikation som 'ja'-svar. Jag kan tänka mig att något liknande kan fungera även i körning. Sen blir det inte alltid lätt att ge direkt belöning i form av mat, men det blir ju ändå en öppning för hästen att säga nej till en aktivitet den inte vill göra. Sen eftersom jag främst vill köra för att köra timmer, så kan jag tänka mig att det går att kombinera med klicker + belöning, särskilt om det är två personer närvarande vid arbetet (vilket jag nog ändå vill ha vid riktig timmerkörning i skogen).

Ah, då är jag med på hur du tänker. :) Jag har som startknapp att ponnyn låter sig selas. Hon säger ofta nej och jag har fått jobba med att hantera min besvikelse när jag satt "mål" som inte gått att uppfyllas för att hon inte vill. I höstas hade vi en riktigt jobbig period med nej, tack och lov lyssnade jag på henne, då det senare visade sig att hon hade väldigt ont i ryggen. Så nu har jag slutat sätta mål och istället fokuserar på att göra saker hon tycker är skoj som matchar rehabschemat. Hon har blivit fantastiskt duktig på att jobba rätt över cavalettiserier, just för att hon vet att hon får en morotsbit efter varje serie. :heartDet var extra roligt sist när hon fick vara lös och jobba, så det provar vi igen! Snart kommer vi dessutom kunna ha ett tydligt nej genom att hon kan lämna ridbanan och gå ut i hagen igen.
 
Ah, då är jag med på hur du tänker. :) Jag har som startknapp att ponnyn låter sig selas. Hon säger ofta nej och jag har fått jobba med att hantera min besvikelse när jag satt "mål" som inte gått att uppfyllas för att hon inte vill. I höstas hade vi en riktigt jobbig period med nej, tack och lov lyssnade jag på henne, då det senare visade sig att hon hade väldigt ont i ryggen. Så nu har jag slutat sätta mål och istället fokuserar på att göra saker hon tycker är skoj som matchar rehabschemat. Hon har blivit fantastiskt duktig på att jobba rätt över cavalettiserier, just för att hon vet att hon får en morotsbit efter varje serie. :heartDet var extra roligt sist när hon fick vara lös och jobba, så det provar vi igen! Snart kommer vi dessutom kunna ha ett tydligt nej genom att hon kan lämna ridbanan och gå ut i hagen igen.
Jag skulle vilja ha mer detaljstyrt ja och nej. Det kan ju vara i stunden något som känns fel/påverkar som inte har att göra med hela arbetssessionen. Särskilt ute i skogen tänker jag att det är många faktorer igång, vilket jag också märker mer med hästarna nu, att deras behov av att själva sätta takten förändras beroende på miljön vi är i och hur krävande arbetet är. Men det är ju också något som behöver jobbas fram över tid, och jag tror inte heller att jag vill ta bort tömmarna helt eller vad en ska säga, jag tror det är viktigt att ha den extra kommunikationsvägen också om det behövs. Och hästen kommer ju som sagt troligtvis vara inkörd till att börja med.

Just för att det är så individuellt är en anledning till att jag vill utforma det tillsammans med körtränare eller åtminstone väldigt kunnig kusk (heter det kusk även vid timmerkörning?). Jag och hästen ska lära varandra, körningen ska klaffa, ny miljö, nya metoder... Det blir mycket, men jag ser fram emot det, när det nu blir :)
 
. Hon säger ofta nej och jag har fått jobba med att hantera min besvikelse när jag satt "mål" som inte gått att uppfyllas för att hon inte vill..

Ja det där är verkligen en stor grej för oss människor emotionellt, att handskas med att den andra säger nej... Och att då verkligen fortsätta stå för entusiastiskt samtycke, och inte börja lirka och locka.

Jag har situationer där mina får lov att välja/säga nej, men också situationer där dom inte får lov att välja - men där försöker jag baka in ett val i form av tid istället.

Tillexempel hovfix inne i stallet. Dealen är, att ibland tar jag in pålle i stallet. Han får käka lusernhack medans jag fixar med hovarna. Jag vill inte ha han helt lös, för min skull - han får inte bestämma det. Det är grimma och grimskaft som gäller. Men om han är för stressad för att lugnt stå still och käka och bara vänder sig mot utgången hela tiden, eller om han direkt hacket är slut vill gå ut, då gör vi det.

Jag kör också oftast startknapp på utrustningen, håller fram den och är han ok står han kvar, vill han ej flyttar han sin kropp undan. Men då blir det tillbaka till hagen, och det kan i viss mån faktiskt innebära att jag använder P-, för han gillar att komma ut och hitta på saker (dvs konceptet aktivitet kan vara en resurs). Så ibland kan det bli att jag presenterar flera olika huvudlag, eller både padden och sadeln.
 
Ja det där är verkligen en stor grej för oss människor emotionellt, att handskas med att den andra säger nej... Och att då verkligen fortsätta stå för entusiastiskt samtycke, och inte börja lirka och locka.

Jag har situationer där mina får lov att välja/säga nej, men också situationer där dom inte får lov att välja - men där försöker jag baka in ett val i form av tid istället.

Tillexempel hovfix inne i stallet. Dealen är, att ibland tar jag in pålle i stallet. Han får käka lusernhack medans jag fixar med hovarna. Jag vill inte ha han helt lös, för min skull - han får inte bestämma det. Det är grimma och grimskaft som gäller. Men om han är för stressad för att lugnt stå still och käka och bara vänder sig mot utgången hela tiden, eller om han direkt hacket är slut vill gå ut, då gör vi det.

Jag kör också oftast startknapp på utrustningen, håller fram den och är han ok står han kvar, vill han ej flyttar han sin kropp undan. Men då blir det tillbaka till hagen, och det kan i viss mån faktiskt innebära att jag använder P-, för han gillar att komma ut och hitta på saker (dvs konceptet aktivitet kan vara en resurs). Så ibland kan det bli att jag presenterar flera olika huvudlag, eller både padden och sadeln.

Min häst brukar jag alltid visa utrustningen för (lite skadad av att min första häst blev illa behandlad av mig, ridskolaunge som inte visste att hästen var oinriden), så hon är beredd på vad som ska ske. Det har gått så långt att hon lärt sig att hoppsadel + vanlig gjord betyder markarbete (halvskoj) och hoppsadel + hoppgjord betyder hoppning (roligt!). Värst blir det när jag kommer med terrängskydden, då har hon nästan svårt att stå stilla av glädjen.
 
@Nahar Har två personer som jag vet kör med med väldigt mjuka metoder. Nordsvenskar har de båda två. Ofta tror jag just att brukskörningen är enklare att träna belöningsbaserat med än sportkörning. Tex erbjuds och belönas eftertänksamhet hos hästarna. Dvs hästen blir osäker och stannar- berömm! Medans sportkörning är mer som sportridning - framåt framåt till varje pris. (Vet att jag överdriver lite nu men för att vara tydlig) Pm om du vill ha namn! De hittas lättast på fb.
 
@Nahar Skogskörning generellt är i min erfarenhet väldigt mjukt och fint. Det är så otroligt mycket tillit i alla moment - hästarna räddar bokstavligen livet på folk när de fattar rätt beslut i skogen. Jag har aldrig varit med om hård hand på något vis i timmerkörning.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 047
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 575
Senast: Fetaost
·
Hästhantering Det hade jag velat göra! Men jag hade velat ha en plan och inser att jag inte har någon teoretisk kunskap. Min häst är ungefär som en...
Svar
15
· Visningar
1 722
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Jag har börjat titta efter kurser att gå/instruktörer att träna för inför hösten och blir lite förvirrad av allt! Jag har sedan ganska...
Svar
11
· Visningar
1 386
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp