Tråden för positiv förstärkning/klickerträning/belöningsbaserad träning

@Nahar Har två personer som jag vet kör med med väldigt mjuka metoder. Nordsvenskar har de båda två. Ofta tror jag just att brukskörningen är enklare att träna belöningsbaserat med än sportkörning. Tex erbjuds och belönas eftertänksamhet hos hästarna. Dvs hästen blir osäker och stannar- berömm! Medans sportkörning är mer som sportridning - framåt framåt till varje pris. (Vet att jag överdriver lite nu men för att vara tydlig) Pm om du vill ha namn! De hittas lättast på fb.
Du får PM! 😊
@Nahar Skogskörning generellt är i min erfarenhet väldigt mjukt och fint. Det är så otroligt mycket tillit i alla moment - hästarna räddar bokstavligen livet på folk när de fattar rätt beslut i skogen. Jag har aldrig varit med om hård hand på något vis i timmerkörning.
Nej, kanske inte hård hand precis, men det jag kommit i kontakt med är ändå ganska traditionellt och "vi gör som vi alltid gjort". I och för sig mest utanför Sverige där det kanske varit mer så generellt. Men jag är "extrem" i min mjukhet med hästar (alltså inte extremist men typ alla reagerar på hur långsam, tyst etc jag är). Så det behövs att jag hittar människor som även om de inte är likadana trivs med eller åtminstone accepterar mitt sätt att göra saker, även när de lär mig eller vad en ska säga. Makes sense?
 
Du får PM! 😊

Nej, kanske inte hård hand precis, men det jag kommit i kontakt med är ändå ganska traditionellt och "vi gör som vi alltid gjort". I och för sig mest utanför Sverige där det kanske varit mer så generellt. Men jag är "extrem" i min mjukhet med hästar (alltså inte extremist men typ alla reagerar på hur långsam, tyst etc jag är). Så det behövs att jag hittar människor som även om de inte är likadana trivs med eller åtminstone accepterar mitt sätt att göra saker, även när de lär mig eller vad en ska säga. Makes sense?
jag förstår precis ! Jag tror du kan ha glädje av de jag hänvisar till :)
 
Du får PM! 😊

Nej, kanske inte hård hand precis, men det jag kommit i kontakt med är ändå ganska traditionellt och "vi gör som vi alltid gjort". I och för sig mest utanför Sverige där det kanske varit mer så generellt. Men jag är "extrem" i min mjukhet med hästar (alltså inte extremist men typ alla reagerar på hur långsam, tyst etc jag är). Så det behövs att jag hittar människor som även om de inte är likadana trivs med eller åtminstone accepterar mitt sätt att göra saker, även när de lär mig eller vad en ska säga. Makes sense?
Jag tror jag är helt med på vad du menar - det finns absolut en hel del "såhär har det alltid varit" i skogsarbetet, men samtidigt har jag aldrig varit med om en inriktning där hästens eget initiativ varit så viktigt och fått ta så mycket plats. :heart Jag hoppas att du hittar rätt. Jag tror du hade tyckt hemskt mycket om min gamla gymnasielärare.
 
Jag tog del av ett mässerbjudande från Gbg HS utan att vara där! Alla onlinekurser och boken Relation före prestation för under halva totalpriset 😍 Ser så framemot en kickstart med R+ 🥳 Vår tränare sa att de hade nog tillräckligt liknande "klickerdialekt" så det skulle vara bra komplement för mig så lika bra att gå all in 😅
 
Jag följer några på instagram som tränar körning belönings baserat. En av dom har beskrivit att hon använder morotsslantar som hon kastar framför hästen. Gäller ju att hästen lär sig att den ska leta på backen samt att tvåbening siktar någorlunda. :p Annars verkar det effektivt!
 
Blir det fel att använda sin belöningssignal (med efterföljande belöning såklart) även i andra situationer än när man tränar rakt av belöningsbaserat? Jag har råkat applicera vissa saker i vardagen utan signal utan bara beröm o godis som vanligt (tex med pälsglans som han inte gillar). Och råkar använda belöningssignalen i situationer där jag använder tryck/eftergift och tex när han gör sina rehabövningar.

Ibland tänker jag att belöningssignalen bara betyder att det var ett önskvärt beteende och belöning kommer, dvs så som han redan tolkar mitt beröm.

Men desto mer tänker jag på att man vill belöna en positiv känsla av att komma till något för att bli belönad, inte gå undan (vilket verkligen inte behöver förstärkas på min häst) för att få belöning.

Hur tänker man kring det?
 
Blir det fel att använda sin belöningssignal (med efterföljande belöning såklart) även i andra situationer än när man tränar rakt av belöningsbaserat? Jag har råkat applicera vissa saker i vardagen utan signal utan bara beröm o godis som vanligt (tex med pälsglans som han inte gillar). Och råkar använda belöningssignalen i situationer där jag använder tryck/eftergift och tex när han gör sina rehabövningar.

Ibland tänker jag att belöningssignalen bara betyder att det var ett önskvärt beteende och belöning kommer, dvs så som han redan tolkar mitt beröm.

Men desto mer tänker jag på att man vill belöna en positiv känsla av att komma till något för att bli belönad, inte gå undan (vilket verkligen inte behöver förstärkas på min häst) för att få belöning.

Hur tänker man kring det?
Jag tycker inte alls att det är ”fel”, utan tvärtom den stora styrkan med att träna belöningsbaserat!

Jag kan ta ett exempel från i går, när jag hade insläpp i stallet (där alla hästar tränas belöningsbaserat).

Man hade renoverat hölådor i hagarna och därför stod det en massa gamla EU-pallar staplade på ställen som de inte brukar vara på. När jag skulle ta in en stor känslig halvblodsdam och hon fick syn på pallarna blev hon en jättedrake och planterade fötterna i jorden. ”Aldrig i livet att jag går förbi det där monstret :eek:”, liksom.

Jag klickade och gav godis när hon till slut vågade sig i närheten av det farliga och det slutade med att hon resten av vägen in i stallet på eget initiativ gick fram och duttade med mulen på varenda hög med pallar som vi gick förbi 🥰.

Detta var alltså inte ens en häst jag känner och det var en okänd och farlig situation för henne, men eftersom hon är trygg i träningssystemet så blev det hela en positiv upplevelse för henne ändå 😊.
 
Blir det fel att använda sin belöningssignal (med efterföljande belöning såklart) även i andra situationer än när man tränar rakt av belöningsbaserat? Jag har råkat applicera vissa saker i vardagen utan signal utan bara beröm o godis som vanligt (tex med pälsglans som han inte gillar). Och råkar använda belöningssignalen i situationer där jag använder tryck/eftergift och tex när han gör sina rehabövningar.

Ibland tänker jag att belöningssignalen bara betyder att det var ett önskvärt beteende och belöning kommer, dvs så som han redan tolkar mitt beröm.

Men desto mer tänker jag på att man vill belöna en positiv känsla av att komma till något för att bli belönad, inte gå undan (vilket verkligen inte behöver förstärkas på min häst) för att få belöning.

Hur tänker man kring det?

Jag använder inte klickern till vardags, men absolut braaa och en gotta om jag har i fickan. Eller kli, om jag inte har.

Det finns ju en miljard små moment som man vill förstärka hos sin häst i det vardagliga livet, och dom blir glada av att få återkoppling när dom gjort något bra.
 
Vad har ni för väskor/behållare med godiset för att det ska vara lättillgängligt? Finns det några vettiga med två fack så man kan ha två olika sorters godis? Tycker det är så pilligt att få upp godiset snabbt nog 😅 Kan ju hjälpa till med andra handen när jag inte håller i något (använder inte klicker) men just nu känns en handhållen target som enklaste för oss att hantera och då försvinner ju en hjälphand.
Jag använder en midjeväska från Trixie, köpt på zooplus. Heter Trixie Baggy Belt. Billig och håller bra! Är inne på min andra nu (den första började ge sig efter ett antal års flitig användning), tycker att den funkar super. Har standardgodis i stora facket, jackpot i lilla och förvarar klickern i mobilfickan när den inte används
 
Upptäckte precis den här tråden. Jag klickar (antingen med klicker eller med specifikt ord) mina hästar, eller öser på med godis ändå. Det har hjälpt oss med allt från att tempa utan stress, ta medicin lös i hage, till att få en bärigare galopp
https://www.instagram.com/reel/Cj52PkKjFF4/?utm_source=ig_web_copy_link
Hur gör du från sadeln? Jag klickar inte, men jobbar belöninsbaserat med godis och kli.
Det där med galopp lät intressant, då min häst är helt vild i galoppen (dock lycklig, så jag vill att hon ska få skutta.) och det hade varit lite mer angenämt om hon inte bara tyckte att galoppen var bus.
Det tog mig ändå 7 månader av tillitsövningar för att få henne att galoppera med mig uppsutten, och med hjälp av rösten, så jag vill inte "förstöra" det genom att skapa något som bromsar eller uppfattas som obehagligt.
Hur tusan gör man?
 
Hur gör du från sadeln? Jag klickar inte, men jobbar belöninsbaserat med godis och kli.
Det där med galopp lät intressant, då min häst är helt vild i galoppen (dock lycklig, så jag vill att hon ska få skutta.) och det hade varit lite mer angenämt om hon inte bara tyckte att galoppen var bus.
Det tog mig ändå 7 månader av tillitsövningar för att få henne att galoppera med mig uppsutten, och med hjälp av rösten, så jag vill inte "förstöra" det genom att skapa något som bromsar eller uppfattas som obehagligt.
Hur tusan gör man?
Jag använder mig vanligen av ett ord när jag inte kan hålla i klickern. Ett "bra" som sägs på ett specifikt sätt. Vi har då börjat med det i olika situationer från marken, så hon vet mycket väl vad det betyder. I början fick hon beröm redan för fattningen, sen för att hålla galoppen, därefter för att komma upp med ryggen ordentligt (något vi då givetvis först gjort i skritt och trav).
Nackdelen i början blev dock att hon tvärnitade för att få sin godis, så vi fick träna en del på att sakta ner lugnt 😅 . Har godis i fickan, och ger det så som man ser på filmen i länken (petar in i mungipan, minst risk att mina fingrar råkar slinka med då).
Det gyllene mantrat är väl egentligen att ta det lugnt och stegvis. Fundera över hur man kan lägga grunden för att lyckas, redan innan man tänker på galoppen i sig.

Min (som nu tyvärr inte ska ridas mer p.g.a. yttre trauma) var mycket taggad när vi började träna fattningar och hon kopplade vad hon skulle göra. Hon fattade galopp, fick höra sitt ord, sakta ner och godis, var på väg att fatta på eget initiativ direkt igen :D. Att hon skulle vänta på signal för galopp tog lite längre tid att träna in ;)
 
Jag använder mig vanligen av ett ord när jag inte kan hålla i klickern. Ett "bra" som sägs på ett specifikt sätt. Vi har då börjat med det i olika situationer från marken, så hon vet mycket väl vad det betyder. I början fick hon beröm redan för fattningen, sen för att hålla galoppen, därefter för att komma upp med ryggen ordentligt (något vi då givetvis först gjort i skritt och trav).
Nackdelen i början blev dock att hon tvärnitade för att få sin godis, så vi fick träna en del på att sakta ner lugnt 😅 . Har godis i fickan, och ger det så som man ser på filmen i länken (petar in i mungipan, minst risk att mina fingrar råkar slinka med då).
Det gyllene mantrat är väl egentligen att ta det lugnt och stegvis. Fundera över hur man kan lägga grunden för att lyckas, redan innan man tänker på galoppen i sig.

Min (som nu tyvärr inte ska ridas mer p.g.a. yttre trauma) var mycket taggad när vi började träna fattningar och hon kopplade vad hon skulle göra. Hon fattade galopp, fick höra sitt ord, sakta ner och godis, var på väg att fatta på eget initiativ direkt igen :D. Att hon skulle vänta på signal för galopp tog lite längre tid att träna in ;)

Åh okej, vad bra jobbat av er 🥰

Jag använder rösten vid beröm i sadeln, och jag märker att hon lyssnar (blir mindre spänd tex), men har aldrig kunnat enbart använda röst eller röst+kli som förstärkning.
Provade idag att ge morot från ryggen, gick sisådär, men jag får öva 👍
 
Jag tycker inte alls att det är ”fel”, utan tvärtom den stora styrkan med att träna belöningsbaserat!

Jag kan ta ett exempel från i går, när jag hade insläpp i stallet (där alla hästar tränas belöningsbaserat).

Man hade renoverat hölådor i hagarna och därför stod det en massa gamla EU-pallar staplade på ställen som de inte brukar vara på. När jag skulle ta in en stor känslig halvblodsdam och hon fick syn på pallarna blev hon en jättedrake och planterade fötterna i jorden. ”Aldrig i livet att jag går förbi det där monstret :eek:”, liksom.

Jag klickade och gav godis när hon till slut vågade sig i närheten av det farliga och det slutade med att hon resten av vägen in i stallet på eget initiativ gick fram och duttade med mulen på varenda hög med pallar som vi gick förbi 🥰.

Detta var alltså inte ens en häst jag känner och det var en okänd och farlig situation för henne, men eftersom hon är trygg i träningssystemet så blev det hela en positiv upplevelse för henne ändå 😊.

Jag menar mer en direkt kombo. Men du kanske inte alls använder tryck? Alltså typ som att du inte haft tid/möjlighet att bara klicka henne fram till det läskiga utan behövde ta i grimskaftet och övertala henne att följa med mer direkt. Hade du ändå klickat och gett godis vid framsteg eller enbart berömt mer "allmänt" eller vad man ska säga och gett godis?

Jag vill ju inte vara orättvis och otydlig mot min häst när jag ännu inte ger honom val att avstå i alla situationer. Jag tror jag tänker att jag vill försöka vara tydlig när han är helt fri att välja. Men också att övrig hantering ska bli mer och mer positiv för honom. Vet inte om jag förklarar så bra 😅
 
Jag använder inte klickern till vardags, men absolut braaa och en gotta om jag har i fickan. Eller kli, om jag inte har.

Det finns ju en miljard små moment som man vill förstärka hos sin häst i det vardagliga livet, och dom blir glada av att få återkoppling när dom gjort något bra.

Ja precis! Det har jag gjort ganska länge redan. Och än så länge så tänker jag att det kanske är bäst att försöka skilja träningstillfällen där vi försöker lära oss R+ ihop från resten? Eller? 😅
 
Jag hittade förresten av en händelse (eller snarare tack algoritmer för reklamen på insta 😅) att ju Hööks hade ett godisbälte på hundsidan som såg lovande ut. Dessutom på rea. Så det och en hållare och en agilitybom fick följa med hem. Får plats med MASSOR med godis och på andra hållet än produktbilderna kommer jag nog lätt åt båda sorternas godis (en stor ficka i mitten och två mindre men fortfarande stora på sidorna).

Hållaren och bommen tror jag blir en perfekt flyttbar stationär target!

InstaCollage_1677963365000.jpg
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 226
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 653
Senast: Fetaost
·
Hästhantering Det hade jag velat göra! Men jag hade velat ha en plan och inser att jag inte har någon teoretisk kunskap. Min häst är ungefär som en...
Svar
15
· Visningar
1 732
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Jag har börjat titta efter kurser att gå/instruktörer att träna för inför hösten och blir lite förvirrad av allt! Jag har sedan ganska...
Svar
11
· Visningar
1 398
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp