Tråden för positiv förstärkning/klickerträning/belöningsbaserad träning

Jag funderar lite kring positiv förstärkning och uteritter. Vi har flera olika roliga ridvägar här på nya stället, även om de allihop är typ grusväg eller gräsväg några km innan man kommer till stigar. Ariel föredrar stigar framför vägar. Men efter på tok för mycket distansrittsträning som ung, så tycker hon inte att uteritter är roliga. Med rätt sällskap kan det vara ok, men är det fel sällskap går det i 3,5-4 km i timmen med många motorstopp. Själv är bättre än fel sällskap och i nya stallet blir vi nästan alltid själv ut.

Är det nån som har bra tips på hur jag kan få det att kännas roligare? Tidigare har jag ridit med spö, men det känns bara så himla fel att tvinga henne när hon inte tycker att det är skoj. Samtidigt vet jag att ju högre kondition hon kommer upp i, desto roligare tycker hon att det är att vara ute. Speciellt om vi byggt upp en rutin av att galoppera på vissa ställen (så långt har vi ju inte kommit här, hon har ännu inte fattat vilka otroliga galoppmöjligheter vi har, både rundbana och kantzon).

Jag har liknande problem fast Tiger blir spänd, han tycker inte saker är tråkiga utan läskiga. Men har inte heller ännu fått ihop hur jag gör med allt vi gör utanför gården men tror i hans fall att det kommer. Han var ju en helt annan häst senaste träningen, jag tror och hoppas att jobbar vid med rörelseglädje hemma så att han där i en trygg miljö belönas för det så får vi mer och mer verktyg att hitta den känslan ute också hoppas jag.

Det känns mer och mer som att vi hittat en riktigt bra tränare faktiskt (jag har haft en bra känsla sedan första gångennjag åkte iväg och tittade på en träning men det är ju samtidigt svårt att avgöra när det är ett helt nytt tänk för mig) så jag är ganska övertygad om att hon kommer hjälpa oss när vi kommer dit. Då kanske jag kan dela något mer givande än detta 😅 Men ville i alla fall skriva att jag förstår lite känslan och också behöver hjälp med det :)
 
Idag hade jag en M som hängde vid grinden och ville göra nåt, så slängde på en grimma och tog en promenad. Tog inte med godisväskan.

Men det visade sig att jag spillt en massa på vägen igår, M tyckte det var fantastiskt roligt att få gå och nosa rätt på godisbitar här och var 😁. Så peppad har han aldrig varit på promenad som idag, han ville inte vända och gå hem haha. Blev totalt 45 minuter och jag måste se till att ta på mig andra skor innan jag tar ut han om det ska fortsätta såhär... Och det hoppas jag att det gör 💖.

Jag får ont i ryggen om jag går längre sträckor i annat än barfotaskor/zero drop, men det är så blött i snösmältningen så jag har mina tretorn på gården just nu. Hela Familjen Barfota här 😅.
 
När ni går promenad, låter ni hästen stanna och mumsa gräs/annat gott de stöter på?
Jag har inte hjärta att bara stressa på min, så jag låter henne få ta lite betespauser.
Vet inte om det stör träningen, men eftersom jag försöker jobba lite efter R+ (eller en hemmasnickrad variant) vill jag inte bara köra över henne, att leta upp bete är ju naturligt för henne ❤
 
Jag ger belöning när M ber om det.

Vi höll på att krångla massor i somras och höstas, jag försökte bända huvudet runt vad jag egentligen skulle belöna på, om jag skulle ha det för att lära in signaler eller vad...

Men vi satte ju signalerna i höstas, jag behöver inte klicka och belöna för att fortsätta "träna" på det. Och sätter jag prestationspress och försöker nöta något han redan kan, då vill han inte vara med längre.

Så nu får han snarra när han ber om det, för nu vill jag ju använda det för att göra hela upplevelsen roligare för han.

Det var tydligt under den här uteritten, att han själv gjorde längre och längre duration på det. Och öronen blev mer och mer framåt, steget piggare, ju längre vi gick.

Men vi höll turen mycket kort! Och så kommer jag fortsätta. För både hans och min känslomässiga och fysiska skull, vi får bygga självförtroende, tillit, och muskler i långsamt tempo. Pressar jag mig, han, oss, så blir det ju inte roligt längre.

Jag var med i ett skypesamtal igår med Emelie Cajsdotter, har många tankar som snurrar just nu. Om hur annorlunda relation jag har till min häst än de flesta andra, och det liksom klarnar vart det är det blir fel när M blir omotiverad... M är en familjemedlem. En person. Han har alltid varit det för mig, nu gäller det för mig att vaska fram vad det innebär när två familjemedlemmar går på promenad, den ena sittandes ovanpå den andra.

Om Ariel tycker det är skönast själv, rid ut själv. Rid så långt ni tycker det är kul. Du känner ju henne, du märker när hon inte tycker det är kul. Träna kondisen, då brukar ju till sist rörelseglädjen komma.

Ja, jag har mer och mer börjat tänka att vi är två kompisar som ska ha kul ihop. Förut var jag supernoga med att rida ut oftare än jag var på banan och ffa inte hoppa särskilt ofta. Nu har jag tänkt om, det är ju hoppningen hon tycker är roligast och där är det lättast att bygga styrka och kondis utan att hon ”märker”. Så nu är det ett pass hoppning/vecka som gäller, ut och dressyr blir det när det finns tid och ork. Min vagn är tyvärr instängd bakom en halmbal just nu, annars älskar hon att bli körd också. Så nyttigt att börja tänka om.
 
Jag tänker att du kanske kan göra lite så som man brukar göra när man tränar islandshästar att springa i pass. Hela poängen med den gångarten (och de tävlingsgrenar som innebär pass) är att det ska gå fort och att hästen ska VILJA springa. Vi som tränar pass vill ju ha en så rak, platt vägsträcka som möjligt men är det galoppen och viljan du tränar så kan du ju välja vilken som helst sträcka som du vill att hästen ska förknippa med roligt och springa fort. Du behöver en hink med gott foder och antagligen också en kompis. Bestäm att rida en KORT del av sträckan först, gärna någonstans där hästen självmant bjuder på något lite fortare än skritt/långsam trav. Låt gärna hästen se din kompis gå iväg med hinken 50 - 75 meter och rid sedan "ikapp", låt hästen äta några tuggor, sitt av, promenera långsamt tillbaka till sträckans början. Sitt upp och testa igen. Upprepa ett par gånger per ridtur på samma ställe, låt sträckan bli längre men behåll "målet" (hinken) på samma plats och låt hästen förstå att det ALLTID blir gott godis, avsittning och vila på den platsen, men man måste springa dit för att få det :)

Men vilken rolig träningsrutin! Jag funderar på om jag kan locka fram nåt liknande genom att skritta bortåt och galoppera hemåt. Hon har ju alltid mer energi hemåt, så varför inte utnyttja det till min fördel. Beröm och godis får jag dock fixa själv, har ingen kompis som kan hjälpa.
 
Jag har liknande problem fast Tiger blir spänd, han tycker inte saker är tråkiga utan läskiga. Men har inte heller ännu fått ihop hur jag gör med allt vi gör utanför gården men tror i hans fall att det kommer. Han var ju en helt annan häst senaste träningen, jag tror och hoppas att jobbar vid med rörelseglädje hemma så att han där i en trygg miljö belönas för det så får vi mer och mer verktyg att hitta den känslan ute också hoppas jag.

Det känns mer och mer som att vi hittat en riktigt bra tränare faktiskt (jag har haft en bra känsla sedan första gångennjag åkte iväg och tittade på en träning men det är ju samtidigt svårt att avgöra när det är ett helt nytt tänk för mig) så jag är ganska övertygad om att hon kommer hjälpa oss när vi kommer dit. Då kanske jag kan dela något mer givande än detta 😅 Men ville i alla fall skriva att jag förstår lite känslan och också behöver hjälp med det :)

Efter dagens dressyrpass börjar jag vackla lite. En seg och spänd häst samtidigt, kan det kanske vara så ändå att jag misstar oro/stress med att hon stänger allt inom sig och blir seg? Det skulle iaf förklara varför hon inte vill gå med stallkompisen, sist blev vi lämnade två km bort då kompisen drog i full galopp. Det var dessutom första rundan ute för Ariel, på nytt ställe. Kanske var det mer traumatiserande än jag förstått?

När hon är nervös på dressyrtävlingar blir hon alltid introvert och stänger av.
 
Efter dagens dressyrpass börjar jag vackla lite. En seg och spänd häst samtidigt, kan det kanske vara så ändå att jag misstar oro/stress med att hon stänger allt inom sig och blir seg? Det skulle iaf förklara varför hon inte vill gå med stallkompisen, sist blev vi lämnade två km bort då kompisen drog i full galopp. Det var dessutom första rundan ute för Ariel, på nytt ställe. Kanske var det mer traumatiserande än jag förstått?

När hon är nervös på dressyrtävlingar blir hon alltid introvert och stänger av.

Jo, M är sån, han blir seg och ovillig när han är orolig. Och dom minns ju, blev det läskigt eller tråkigt förra gången vill dom inte göra om det.

Så det är det jag jobbat på i veckan, dekonditionera och kalibrera om min egen attityd, så att inte jag går och blockerar med prestationskrav och micromanagement i hjälperna - för det blir han orolig av och tycker inte är roligt.

Han är ingen ridhäst liksom. Han är inte ens en tamhäst, hur lugn och gosig och bondad med mig han än må vara. Han vill inte "arbeta".

Men han vill gärna ut på äventyr och ha roligt tillsammans :).
 
Efter dagens dressyrpass börjar jag vackla lite. En seg och spänd häst samtidigt, kan det kanske vara så ändå att jag misstar oro/stress med att hon stänger allt inom sig och blir seg? Det skulle iaf förklara varför hon inte vill gå med stallkompisen, sist blev vi lämnade två km bort då kompisen drog i full galopp. Det var dessutom första rundan ute för Ariel, på nytt ställe. Kanske var det mer traumatiserande än jag förstått?

När hon är nervös på dressyrtävlingar blir hon alltid introvert och stänger av.

Nyttigt att fundera över, då kanske du hittar mer passande sätt att hantera det på. Numera tycker jag ju Tiger är SUPERTYDLIG. Han är aldrig ointresserad som så (om han inte typ äter och vill fortsätta med det eller de facto faktiskt står och sover) utan all hans långsamhet kommer ifrån spänning och så får man försöka lista ut och lösa det mest primära så gott det går. Vissa dagar får man vara nöjd med att han äter sin mat på för tillfället bästa platsen och försöka hålla sina egna känslor under kontroll 😅 Att leta ut R+ är ett av många saker som rullar runt i mitt huvud senaste tiden för att ge mig mer verktyg att nå fram och hitta avslappning och trygghet för jag blir bara mer och mer övertygad om att det är första nyckeln vi helt saknat.
 
Men vilken rolig träningsrutin! Jag funderar på om jag kan locka fram nåt liknande genom att skritta bortåt och galoppera hemåt. Hon har ju alltid mer energi hemåt, så varför inte utnyttja det till min fördel. Beröm och godis får jag dock fixa själv, har ingen kompis som kan hjälpa.
I brist på kompis går det ju fint att placera ut en godishink eller två innan ridturen :) Eller ha med sig godis i fickan, men jag gillar "komma fram till hinken"-momentet i den här träningen, så vill du prova hade jag kört på i förväg utplacerad(e) hink(ar).
 
Efter dagens dressyrpass börjar jag vackla lite. En seg och spänd häst samtidigt, kan det kanske vara så ändå att jag misstar oro/stress med att hon stänger allt inom sig och blir seg? Det skulle iaf förklara varför hon inte vill gå med stallkompisen, sist blev vi lämnade två km bort då kompisen drog i full galopp. Det var dessutom första rundan ute för Ariel, på nytt ställe. Kanske var det mer traumatiserande än jag förstått?

När hon är nervös på dressyrtävlingar blir hon alltid introvert och stänger av.
Jag har en häst som är precis så - när det blir FÖR läskigt och för mycket intryck så stänger han av och blir seg som sirap. Särskilt på tävling, som du nämner (extremt frustrerande då det är en talangfull häst med jättefina gångarter som han hittills bara visat upp fullt ut hemma i skogen). Jag tänker att man kan jobba lite lika oberoende av vad segheten beror på, oavsett om det beror på "jag vill inte, det är tråkigt" eller "jag vågar inte, jag är rädd". Försöka plocka bort så många triggrar som möjligt i den akuta situationen (jättelätt på tävling, jag veeet.....) och mer långsiktigt träna på att de moment vi vill ägna oss åt faktiskt blir roliga och lätta. När vi är iväg på tävling eller träning försöker jag se till att transporten är en "trygg punkt" - där får man stå och tugga hö och äta morötter utan att ha några krav på sig (men nu har jag en häst som är väldigt okej både med att lastas, åka och stå still i transport). Jag försöker också alltid ha gott om tid, promenera runt (återigen utan krav) och titta på allt på platsen, ta in alla ljud osv. Min förhoppning är att det tar udden av den värsta osäkerheten så att det blir lättare för hästen att koncentrera sig på det vi är där för! Personligen har jag också bestämt att han fortsättningsvis slipper inomhustävlingar - det blir för mycket publik för nära och han tycker bara det är obehagligt. Utomhus är dessutom lite mer "hemmalikt" eftersom vi aldrig rider i ridhus till vardags.

På min häst funkar det dock alltid att "springa med kompis" - det tycker han alltid är kul! Bästa träningspassen är alltid att rida tillsammans med min dotter när hon rider på min hästs hagkompis. Hästen "tänder till" lite extra och dottern kan coacha mig lite i ridningen - win-win! Även om jag ju såklart behöver klara att rida honom lika bra ensam, så tror jag det är bra för oss båda att "känna hur det ska kännas" så att vi kan hitta den känslan även när vi är ensamma (vilket lyckas ibland, men inte alltid).
 
Jag har en häst som är precis så - när det blir FÖR läskigt och för mycket intryck så stänger han av och blir seg som sirap. Särskilt på tävling, som du nämner (extremt frustrerande då det är en talangfull häst med jättefina gångarter som han hittills bara visat upp fullt ut hemma i skogen). Jag tänker att man kan jobba lite lika oberoende av vad segheten beror på, oavsett om det beror på "jag vill inte, det är tråkigt" eller "jag vågar inte, jag är rädd". Försöka plocka bort så många triggrar som möjligt i den akuta situationen (jättelätt på tävling, jag veeet.....) och mer långsiktigt träna på att de moment vi vill ägna oss åt faktiskt blir roliga och lätta. När vi är iväg på tävling eller träning försöker jag se till att transporten är en "trygg punkt" - där får man stå och tugga hö och äta morötter utan att ha några krav på sig (men nu har jag en häst som är väldigt okej både med att lastas, åka och stå still i transport). Jag försöker också alltid ha gott om tid, promenera runt (återigen utan krav) och titta på allt på platsen, ta in alla ljud osv. Min förhoppning är att det tar udden av den värsta osäkerheten så att det blir lättare för hästen att koncentrera sig på det vi är där för! Personligen har jag också bestämt att han fortsättningsvis slipper inomhustävlingar - det blir för mycket publik för nära och han tycker bara det är obehagligt. Utomhus är dessutom lite mer "hemmalikt" eftersom vi aldrig rider i ridhus till vardags.

På min häst funkar det dock alltid att "springa med kompis" - det tycker han alltid är kul! Bästa träningspassen är alltid att rida tillsammans med min dotter när hon rider på min hästs hagkompis. Hästen "tänder till" lite extra och dottern kan coacha mig lite i ridningen - win-win! Även om jag ju såklart behöver klara att rida honom lika bra ensam, så tror jag det är bra för oss båda att "känna hur det ska kännas" så att vi kan hitta den känslan även när vi är ensamma (vilket lyckas ibland, men inte alltid).

Jag har lagt tävlandet på hyllan, så det kan jag släppa iaf. Tyvärr är min häst tränad för distansritt, så hon ska vara självständig och inte bry sig ifall kompisen försvinner. Jag hoppas i framtiden att kunna rida ut ihop med hennes dotter, men det är tre år bort.

Däremot älskar hon att åka iväg till nya ställen (det är lite därför jag är förvånad över att det inte är kul med nya ställen nu i nya stallet), så kanske får vi ta oss en tur nån helg till Hågadalen.
 
Jeg har lyst til å trene min nye hest fra bakken med R+, men jeg er usikker på hvor jeg skal begynne. Så tar gjerne imot tips.
På foderhesten min så var det enkelt, for vi hadde problem med å lede ut om vinteren, og dermed hadde jeg et startpunkt og en plan.
Jeg har jo ikke kjøpt min nye hest enda, så kanskje den vil ha et innlysende sted å starte den og, men som sagt, tar gjerne imot tips.
Og hva bruker dere til å ha godbiter/belønning i? Trenger tips.
 
Jeg har lyst til å trene min nye hest fra bakken med R+, men jeg er usikker på hvor jeg skal begynne. Så tar gjerne imot tips.
På foderhesten min så var det enkelt, for vi hadde problem med å lede ut om vinteren, og dermed hadde jeg et startpunkt og en plan.
Jeg har jo ikke kjøpt min nye hest enda, så kanskje den vil ha et innlysende sted å starte den og, men som sagt, tar gjerne imot tips.
Og hva bruker dere til å ha godbiter/belønning i? Trenger tips.

Det är så olika beroende på hästens personlighet, vad som är bäst att börja med.

Men jag tycker att man ska tänka över noga vad man lär in för något, dvs ha en plan.

Och komma ihåg att första 2-3 tricken man lär dom kommer att vara det dom sen spontant bjuder på.

Stegring, veva framhov, och liknande tycker jag därför är riktigt olämpliga att lära in i början. Superjobbigt med hästar som krafsar hela tiden.

Jag tycker också det är rätt taskigt att klicka in "vänd bort huvudet". Det är en av deras egna språksignaler för "jag vill lugna ner mig / jag vill att vi lugnar ner oss", känns som att den blir kidnappad om man befäster den på kommando.

Dutta med mulen på knuten hand eller target (ex badmintonracket) brukar jag ha som första trick :).
 
Jeg har lyst til å trene min nye hest fra bakken med R+, men jeg er usikker på hvor jeg skal begynne. Så tar gjerne imot tips.
På foderhesten min så var det enkelt, for vi hadde problem med å lede ut om vinteren, og dermed hadde jeg et startpunkt og en plan.
Jeg har jo ikke kjøpt min nye hest enda, så kanskje den vil ha et innlysende sted å starte den og, men som sagt, tar gjerne imot tips.
Og hva bruker dere til å ha godbiter/belønning i? Trenger tips.

Jag gillar att lära mina hästar att stoppa mulen i grimman när jag håller fram den. Väldigt smidigt i vardagshanteringen. Likaså kan man lära dem att ta bettet själv när man tränsar. Mitt sto som haft lite bekymmer med tränsning som unghäst, gapar stort när jag kommer med bettet nu. Dock endast när jag visat henne att jag har morotsbit, de gånger hon inte uppfattar godiset står hon där med munnen stängd och ser uppgivet på mig. ;)
 
Det är så olika beroende på hästens personlighet, vad som är bäst att börja med.

Men jag tycker att man ska tänka över noga vad man lär in för något, dvs ha en plan.

Och komma ihåg att första 2-3 tricken man lär dom kommer att vara det dom sen spontant bjuder på.

Stegring, veva framhov, och liknande tycker jag därför är riktigt olämpliga att lära in i början. Superjobbigt med hästar som krafsar hela tiden.

Jag tycker också det är rätt taskigt att klicka in "vänd bort huvudet". Det är en av deras egna språksignaler för "jag vill lugna ner mig / jag vill att vi lugnar ner oss", känns som att den blir kidnappad om man befäster den på kommando.

Dutta med mulen på knuten hand eller target (ex badmintonracket) brukar jag ha som första trick :).
Takk! Jeg har ikke tenkt å trene inn triks i det hele tatt. Bare forsterke positiv oppførsel. Men tenkte target kan være smart å trene inn som et steg som kan hjelpe å foreksempel gå bort til skumle saker. Har også lyst til å trene inn å stille seg inntill noe for at jeg skal kunne gå på fra det. 🙂
 
Jag gillar att lära mina hästar att stoppa mulen i grimman när jag håller fram den. Väldigt smidigt i vardagshanteringen. Likaså kan man lära dem att ta bettet själv när man tränsar. Mitt sto som haft lite bekymmer med tränsning som unghäst, gapar stort när jag kommer med bettet nu. Dock endast när jag visat henne att jag har morotsbit, de gånger hon inte uppfattar godiset står hon där med munnen stängd och ser uppgivet på mig. ;)
Smart! Det skal jeg gjøre. Jeg har gjort det med bitt før. Har vel brukt positiv forsterkning i mange år før det var noe som het R+ osv.
 
Takk! Jeg har ikke tenkt å trene inn triks i det hele tatt. Bare forsterke positiv oppførsel. Men tenkte target kan være smart å trene inn som et steg som kan hjelpe å foreksempel gå bort til skumle saker. Har også lyst til å trene inn å stille seg inntill noe for at jeg skal kunne gå på fra det. 🙂

Ja, de enda "tricks" jag tränar in är artiga beteenden, ljudkommandon på rörelse, parkera vid pall osv.

Target är otroligt hjälpsamt att ha fått dom att förstå när man ska träna in momenten som är bra till ridning och rörelseträning, definitivt en bra plats att börja :).
 
Lasttränade Leia idag (min ettåring) för första gången. Jag brukar inte ha några problem med lastträning av unga hästar, men den här gången tänkte jag testa positiv förstärkning. Bestämde att nudda rampen (oavsett nos eller hov) = en morotsbit. Min förhoppning var att Leia skulle stå på rampen med alla fyra hovarna, men att vi oavsett skulle sluta träna när moroten jag delat upp var slut.

Hon gick upp på rampen i princip direkt, så fort hon fattat vad som krävdes för att få morotsbit. Sen fick vi pausa pga hennes bästis blev hysterisk, men sen när vi provade igen gick hon raka vägen in i transporten. Hela vägen, fast det var trångt (glömde flytta mellanväggen) och hon aldrig sett en transport tidigare.

Jag börjar ana varför positiv förstärkning kan göra att hästarna gör mer än de egentligen vågar (även om Leia var supercool och nöjd), för det gick verkligen "för lätt" hela övningen. Det enda svåra var att backa utan att se ordentligt, men med morotsbit för varje steg gick även det lugnt till. Så imponerad av min ettåring!

D58DBD23-F27D-4348-8A84-6C08DBAE20AD.jpeg
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
2 3
Svar
57
· Visningar
1 499
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 283
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 712
Senast: Fetaost
·
Hästhantering Det hade jag velat göra! Men jag hade velat ha en plan och inser att jag inte har någon teoretisk kunskap. Min häst är ungefär som en...
Svar
15
· Visningar
1 737
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp