Tråden för spår

Kommer nog hänga och smygläsa här och önskar att jag var med. Har testat viltspår som hunden älskade och var bra på. Men det här med att hitta spårmarker... Känner ingen med skog, vet inte ens var jag ska börja.

Har funderat lite på att köra utan blod då det inte behöver samma tillstånd av markägare/jaktlag men det har inte blivit av. Och att ta tiden att först lägga spår, sedan vänta och sedan gå det. Man måste nog vänja sig vid att träningen tar den typen av tid och planering känner jag. Jag är van att lätt kunna klämma in lite rallymoment m m när det passar.

Tycker också att det är tidskrävande och något som inte alltid fungerar i vardagen. Ett tag struntade jag i både klöv och blod och gick bara själv och la en leksak på slutet, funkade det med.
 
Kommer nog hänga och smygläsa här och önskar att jag var med. Har testat viltspår som hunden älskade och var bra på. Men det här med att hitta spårmarker... Känner ingen med skog, vet inte ens var jag ska börja.

Har funderat lite på att köra utan blod då det inte behöver samma tillstånd av markägare/jaktlag men det har inte blivit av. Och att ta tiden att först lägga spår, sedan vänta och sedan gå det. Man måste nog vänja sig vid att träningen tar den typen av tid och planering känner jag. Jag är van att lätt kunna klämma in lite rallymoment m m när det passar.

För B funkar viltspår lika bra utan blod :) men tidsaspekten är förstås vad den är, det kräver sin planering!

Ibland stannar jag till på vägen hem och lägger ett spår, och går eller åker sedan dit efter middag mm. Men det är ju personspår då, vore meckligare att ha med klöv till jobbet och knö in i frysen över dagen 😅
 
För B funkar viltspår lika bra utan blod :) men tidsaspekten är förstås vad den är, det kräver sin planering!

Ibland stannar jag till på vägen hem och lägger ett spår, och går eller åker sedan dit efter middag mm. Men det är ju personspår då, vore meckligare att ha med klöv till jobbet och knö in i frysen över dagen 😅
Kompisen skulle hjälpa mig att fixa något med min bil så jag lämnade den där några dagar. När jag hämtade den frågade han vad fan som dött i den för det stank så vidrigt. Själv hade jag väl kännt att det luktade lite unket men mest tänkt att det var dags att tvätta fällorna. Men det visade sig vara en rådjursklöv som glidit in under en stol. Den hade legat där några veckor 🤮
 
Kompisen skulle hjälpa mig att fixa något med min bil så jag lämnade den där några dagar. När jag hämtade den frågade han vad fan som dött i den för det stank så vidrigt. Själv hade jag väl kännt att det luktade lite unket men mest tänkt att det var dags att tvätta fällorna. Men det visade sig vara en rådjursklöv som glidit in under en stol. Den hade legat där några veckor 🤮
Blandad reaktion på den 🤢😂🤮😁
 
För B funkar viltspår lika bra utan blod :) men tidsaspekten är förstås vad den är, det kräver sin planering!

Ibland stannar jag till på vägen hem och lägger ett spår, och går eller åker sedan dit efter middag mm. Men det är ju personspår då, vore meckligare att ha med klöv till jobbet och knö in i frysen över dagen 😅

Har du lika lång liggtid när du kör utan blod?
 
Nu dags för spårläggning, det är varmt torrt och blåsigt så inte jättebra förutsättningar. Tänkte för första gången lägga en apport på godisburken som är spårslut. Jag har kört ett par pass med apporter utanför spåret så det blir kul att se vad som händer.

IMG_20230607_171116.jpg
 
Jag känner att det är skönt att inte hålla på med bruksspår 😅 jag knyter fast hunden, går spåret och lägger mina gömmor, går och hämtar hunden och låter henne köra på 😅
 
Intressant! Visst är det så de gör i Norge?

Jag har inte läst på om det norska får jag erkänna, så nån annan kanske har bättre koll. Men jag tror att de gör tvärt om — mer blod men ingen klöv!

Har lekt lite med tanken på anlagsprov här hemma i Sverige, men jag leker med sjukt många tankar så får väl se vad som blir av 😁
 
Jag har inte läst på om det norska får jag erkänna, så nån annan kanske har bättre koll. Men jag tror att de gör tvärt om — mer blod men ingen klöv!

Har lekt lite med tanken på anlagsprov här hemma i Sverige, men jag leker med sjukt många tankar så får väl se vad som blir av 😁

Googlade lite snabbt och om de inte har ändrat reglerna det senaste så har du rätt, 3 dl blod i spåret och en klöv i slutet.
 
Vi håller på med bruks spår. Gick ett 1200 meter spår igår med 7 apporter plus slut. Fick dock lite problem efter halva då han spårade upp en korpunge. Efter det kom vi lite ur fas då han blev mer intresserad av att spåra fåglar. Men hittade tillbaka hyfsat. Missade 2 apporter men är nöjd med hans insats och att han kunde släppa fågeln och jobba vidare🙂
 
Kommer nog hänga och smygläsa här och önskar att jag var med. Har testat viltspår som hunden älskade och var bra på. Men det här med att hitta spårmarker... Känner ingen med skog, vet inte ens var jag ska börja.

Har funderat lite på att köra utan blod då det inte behöver samma tillstånd av markägare/jaktlag men det har inte blivit av. Och att ta tiden att först lägga spår, sedan vänta och sedan gå det. Man måste nog vänja sig vid att träningen tar den typen av tid och planering känner jag. Jag är van att lätt kunna klämma in lite rallymoment m m när det passar.
Vi brukade fuska och lägga i parker och bakom husen tidiga morgonar. Jag tänkte att klagar någon ber jag om ursäkt och gör inte om. Möter jag någon berättar jag vad jag gör och varför. Den enda kommentar jag fått är att jag ser ut som Roger Pontare med mina snitslar
 
Jag och Q följer tråden med intresse. Vi körde lite ospecifika spår när han var liten och det gick bra. Sen la vi ned allt till förmån för specialsöket. Men nu har jag insett att han nog har nytta av lite omväxling i sin träning så då blir det nog kul att dra igång spårandet. Hade dock inte mått dåligt av att gå en kurs som uppstart...
 
Jag och Q följer tråden med intresse. Vi körde lite ospecifika spår när han var liten och det gick bra. Sen la vi ned allt till förmån för specialsöket. Men nu har jag insett att han nog har nytta av lite omväxling i sin träning så då blir det nog kul att dra igång spårandet. Hade dock inte mått dåligt av att gå en kurs som uppstart...
Pratade med en träningskompis igår som fått mycket bättre resultat i bruksspår sen hon började med specialsök. Hon kör specialsök på vintern och hennes teori är att hon då underhåller året runt och därmed vlir det ingen inkörningsperiod när säsongen kommer för spår utan nosen är redan påslagen så att säga.
 
Jag och Q följer tråden med intresse. Vi körde lite ospecifika spår när han var liten och det gick bra. Sen la vi ned allt till förmån för specialsöket. Men nu har jag insett att han nog har nytta av lite omväxling i sin träning så då blir det nog kul att dra igång spårandet. Hade dock inte mått dåligt av att gå en kurs som uppstart...

Jag har hört från instruktör att nosarbete främjar nosarbete — dvs att man med fördel kan träna olika typer, det stärker hundens förmåga och driv. Det går ju i linje ”det hunden gör ofta blir den bra på” :)
 
Kul med en spårtråd! :)

Jag tränar viltspår med vår labbe som är 1,5 år. Vi har precis avslutat kurs för öppenklass och även gått två prov i öppenklass. Det första nollade vi :angel: och på andra försöket tog vi ett 1:a pris. Hunden kan ju egentligen men jag har experimenterat lite för att få henne att sänka tempot, så hon var helt enkelt trött när vi gjorde första provet :o:banghead: Vi ska ta det svenska championatet under året och sen kanske börja snegla mot norska och finska spår för att ta det nordiska championatet också. Instruktören som jag gått kurs hos tycker att jag ska anmäla till ordinarie prov men jag hittar inga?
 
Har haft mycket under veckan med långa jobbmöten och hästfix. Idag var dock både jag och B i behov av lite spårträning, så jag la ett kort spår med vind som gjorde allt för att jäklas 😅

Provar en strategi några pass med ostrukturerade spår utan snitzlar men med apporter, för att se hur vi löser det när jag inte har något tydligt, visuellt att gå på (och därmed inte kunna safe:a i spårandet). Har kört på spontana upptag och ett par ganska tidiga och enkla apporter, för att snabbt väcka intresset.

Hur gick det då? Upptaget gjorde hon, medan jag själv var säker på att det var längre bort. ”Kom ihåg att lita på din hund… :angel: ”. Det jag har anat tidigare, och nog fick bekräftelse på idag, är att hon snappar upp apporter på ganska långt avstånd (10-15 meter) när vinden ligger rätt. Så hon var på väg mot trean men där märkte jag att vi nog bommat tvåan, så tog tillbaka henne och gjorde ett omtag (den konstiga knorren på bilden). Rätt eller fel, säg det, men jag är snål om apporterna trots att de bara är kapade kvastskaft 😂

Därefter höll hon spåret bra trots bråkig vind, och satte sina liggmarkeringar bra för den nivå hon är på.

09031AC0-F999-4C06-8E55-B5DDA342D84A.png


PS. Ja, jag glömde slå av spårningen 🤣
 

Liknande trådar

Katthälsa Nu spårar tråden ur, men vad ska man ge om man vill att katter ska gå upp i vikt och jag inte vill ge torrfoder?
2
Svar
27
· Visningar
1 528
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Funderar fortfarande på vilken hundras/typ jag önskar som min nästa hund, och nu blev jag tipsad om Tibetansk terrier. Finns det någon...
Svar
0
· Visningar
567
Senast: kamomillo
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 465
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 136
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp